Chargecooler eller Intercooler??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
SAXOdude1101

Chargecooler eller Intercooler??

#1 Indlæg af SAXOdude1101 »

Hey, nogen der ved om det er bedst at køre med en chargecooler eller en intercooler, hvad virker bedst? Har en chargecooler på saxoen nu her, kører med 0,5 bars tryk, ville det være bedre med en intercooler?
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#2 Indlæg af Minilars »

jeg syntes chargercooleren er den bedste.. den har alle fordelene

den køler også selvom du holder stille. så du ikke starter fra lyskrydset med varm intercooler.. den er lille og kan holde til højere tryk.. + den kan sættes hvor det passer dig.. så man får så korte før som muligt.. altså så lidt turbo tøven som muligt.

de er som regl også de mest effektive med kølning

min RST har ikke en indsugnings temp over 30grader med min chargercooler
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

chargercooler = vandkøling ?
Fri bane fuld hane! :-)
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#4 Indlæg af Minilars »

nemlig.... tænk på det som en kasse hvor luften render igennem... midt i den kasse sidder der så en alm køler hvor der render vand igennem..

så når lade luften passere denne kasse og igennem køleren med koldt vand bliver den kølet af...

https://www.burtonpower.com/prodpics/la ... cooler.jpg
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
skassa
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37

#5 Indlæg af skassa »

Hvis,man bruger bilen hårdt i lang tid er det ikke så godt,hvis du feks kører på bane,
For når først vandet er varmet op ,er det ikke til at få teperaturen ned igen


Skassa
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

det vil jeg ikke mene... nu har lars presset sin bil et PAR gange og den har aldrigt været højt nok til at han kunne se hvor varm den var.... men hvis man har problemer med at varmen kommer for højt så er det jo bare at sætte en større køler på chargercooler anlægget
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#7 Indlæg af Minilars »

nu har jeg jo ikke kørt på bane... men selv om min havde været presset godt og så stod i tomgang et stykke tid efter.. der hvor der er mest brug for kølning... havde den aldrig vist over 40 grader på mit ur i bilen.. det starter ved 40grader og nålen flyttede sig aldrig..

men min vandkøler til chargercooleren sidder allerforrest.. foran blæseren til den alm køler.. så når den kører suger den luft gennem den..

ellers kunne man jo sætte en lille blæser på for sig selv og en thermostat på fremløbet efter kølerne.. og så lade den starte ved feks 40 grader
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#8 Indlæg af grydesvamp »

sådan en vandkølet fætter der koster den ikke knapper ?
Fri bane fuld hane! :-)
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#9 Indlæg af wukshady »

Lad mig lige høre om jeg har forstået det der chargecooler koncept rigtigt..
Er det sådan at man har en intercooler til at sidde i en kasse med vand. Vandet i den kasse cirkulerer så igennem en vandkøler der sidder eksempelvis foran den almindelige køler?

Er det rigtigt opfattet?? Hvis nej, er der så en der har pædagogisk formåen til at forklare mig det...?

Og hvad er der af eventuelle ulemper ved en chargecooler?

Spekulerer nemlig på om det var værd at overveje til min kære traktor.. :roll:
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#10 Indlæg af mh »

wukshady skrev:Lad mig lige høre om jeg har forstået det der chargecooler koncept rigtigt..

Er det sådan at man har en intercooler til at sidde i en kasse med vand. Vandet i den kasse cirkulerer så igennem en vandkøler der sidder eksempelvis foran den almindelige køler?


Billede
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar