Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 13:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 aug 2005, 14:10 
Hey, nogen der ved om det er bedst at køre med en chargecooler eller en intercooler, hvad virker bedst? Har en chargecooler på saxoen nu her, kører med 0,5 bars tryk, ville det være bedre med en intercooler?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 25 aug 2005, 20:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
jeg syntes chargercooleren er den bedste.. den har alle fordelene

den køler også selvom du holder stille. så du ikke starter fra lyskrydset med varm intercooler.. den er lille og kan holde til højere tryk.. + den kan sættes hvor det passer dig.. så man får så korte før som muligt.. altså så lidt turbo tøven som muligt.

de er som regl også de mest effektive med kølning

min RST har ikke en indsugnings temp over 30grader med min chargercooler

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 aug 2005, 22:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
chargercooler = vandkøling ?

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 aug 2005, 10:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
nemlig.... tænk på det som en kasse hvor luften render igennem... midt i den kasse sidder der så en alm køler hvor der render vand igennem..

så når lade luften passere denne kasse og igennem køleren med koldt vand bliver den kølet af...

https://www.burtonpower.com/prodpics/la ... cooler.jpg

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 aug 2005, 20:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 19 okt 2004, 20:37
Indlæg: 110
Hvis,man bruger bilen hårdt i lang tid er det ikke så godt,hvis du feks kører på bane,
For når først vandet er varmet op ,er det ikke til at få teperaturen ned igen


Skassa


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2005, 09:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
det vil jeg ikke mene... nu har lars presset sin bil et PAR gange og den har aldrigt været højt nok til at han kunne se hvor varm den var.... men hvis man har problemer med at varmen kommer for højt så er det jo bare at sætte en større køler på chargercooler anlægget

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2005, 13:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
nu har jeg jo ikke kørt på bane... men selv om min havde været presset godt og så stod i tomgang et stykke tid efter.. der hvor der er mest brug for kølning... havde den aldrig vist over 40 grader på mit ur i bilen.. det starter ved 40grader og nålen flyttede sig aldrig..

men min vandkøler til chargercooleren sidder allerforrest.. foran blæseren til den alm køler.. så når den kører suger den luft gennem den..

ellers kunne man jo sætte en lille blæser på for sig selv og en thermostat på fremløbet efter kølerne.. og så lade den starte ved feks 40 grader

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2005, 14:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
sådan en vandkølet fætter der koster den ikke knapper ?

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2005, 14:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Lad mig lige høre om jeg har forstået det der chargecooler koncept rigtigt..
Er det sådan at man har en intercooler til at sidde i en kasse med vand. Vandet i den kasse cirkulerer så igennem en vandkøler der sidder eksempelvis foran den almindelige køler?

Er det rigtigt opfattet?? Hvis nej, er der så en der har pædagogisk formåen til at forklare mig det...?

Og hvad er der af eventuelle ulemper ved en chargecooler?

Spekulerer nemlig på om det var værd at overveje til min kære traktor.. :roll:

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2005, 16:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
wukshady skrev:
Lad mig lige høre om jeg har forstået det der chargecooler koncept rigtigt..

Er det sådan at man har en intercooler til at sidde i en kasse med vand. Vandet i den kasse cirkulerer så igennem en vandkøler der sidder eksempelvis foran den almindelige køler?


Billede

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team