indsugningsmanifold lavet i sort-jern

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
dt

indsugningsmanifold lavet i sort-jern

#1 Indlæg af dt »

vil det være dumt at lave en inds-manifold i jern på en trykladet bil???
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: indsugningsmanifold lavet i sort-jern

#2 Indlæg af Wildert »

dt skrev:vil det være dumt at lave en inds-manifold i jern på en trykladet bil???


Ikke så smart hvis den begynder at ruste. Risikoen er lille da der jo nemt kommer lidt olie osv. igennem - men den eksisterer da.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
heino ascona b
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11 maj 2004, 18:06
Geografisk sted: østfyn

#3 Indlæg af heino ascona b »

prøv at bruge søgefunktionen det har været oppe at vende før
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

fin ide! det kan bare ikke blive blankt! (uden crom)... ruste? næsten alle gamle motorer kørte med støbejernsmanifold... MVH. søren
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Anonymous skrev:fin ide! det kan bare ikke blive blankt! (uden crom)... ruste? næsten alle gamle motorer kørte med støbejernsmanifold... MVH. søren


På indsugningen? Nu har jeg haft biler fra slutningen af tresserne og frem - har nu ikke set støbejern på indsugningen endnu.
Men jeg skal da ikke ku' afvise at det kan ses på endnu ældre.

Men hvorfor ikke lave det i rustfrit? Med et MIG-værk kan man svejse rimeligt fornuftigt i rustfrit alligevel, og så kan det jo blive pænt.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#6 Indlæg af Morten Lunde »

Ja det er vidst rigtigt som Søren siger, Volvo Amazon, PV544, 140, faktisk alle gamle volvoer kører med støbejerns manifolder. Noget tungt skidt :D

Mvh Morten
fynne
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 sep 2004, 18:34
Geografisk sted: Frederikshavn

#7 Indlæg af fynne »

inds. ville jeg nu også lave i rustfri, du skal bare ha det TIG svejst, det ser ret godt ud, hvis ikke du kender nogen der kan skal jeg da nok gøre det, TIC svejser selv 8 timer om dagen.....send en tegning af manifolden og matt. så skal jeg nok svejse det.
Men bor du et sted i vendsyssel er det jo bare tage dytten op til Frederikshavn med det.
Lavede selv min udst. i sort jern , og fik det malet med varmebestandig maling, forhørte mig i Motorprøverummet hvor jeg arbejder mht sort jern kontra rustfri manifold, de anbefalede sort da rustfri holder længere på varmen, og kan gi spændinger i motorblokken..... men har ikke selv hørt om et flækket topstykke endnu, pga rustfri manifold.
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#8 Indlæg af Escort 3 »

fynne skrev:inds. ville jeg nu også lave i rustfri, du skal bare ha det TIG svejst, det ser ret godt ud, hvis ikke du kender nogen der kan skal jeg da nok gøre det, TIC svejser selv 8 timer om dagen.....send en tegning af manifolden og matt. så skal jeg nok svejse det.
Men bor du et sted i vendsyssel er det jo bare tage dytten op til Frederikshavn med det.
Lavede selv min udst. i sort jern , og fik det malet med varmebestandig maling, forhørte mig i Motorprøverummet hvor jeg arbejder mht sort jern kontra rustfri manifold, de anbefalede sort da rustfri holder længere på varmen, og kan gi spændinger i motorblokken..... men har ikke selv hørt om et flækket topstykke endnu, pga rustfri manifold.


har snakket med en smed om det han sagde også at han aldrig ville bruge rustfri alene pga det med varmen.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Hm.....Vil nu selv til enhver tid foretrække en rustfri manifold, uanset om den er på indsug eller udstødsiden.

Argumentet med at det ikke duer pga varmeledningsevnen, eller pga trækninger holder IMO ikke en cm.

Rustfrie bøjninger, og rør kan få en velegnet overflade, er meget letsvejste(til forholdene på udstød) hvis man har prøvet det før, og så er fidusen lige præcist at det er meget "trægt" til at skifte temperatur. Med andre ord bliver indsugningsmanifolden ikke så varm, og udstødningsmanifolden afleder ikke så meget varme til motorrummet. Begge dele rummer fordele, og ikke ret mange ulemper.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#10 Indlæg af Lars E »

Rækker lige en finger forsiktigt op og siger, at de Citroën'er jeg skruer med i fritiden alle køre med indsugning i almindeligjern.

2cv og andre A modeler er midter stykket i støbejern og det yderste i tyndvæget rør, som er svejst sammen, og på GS/GSA er midter delen også i støbejern, men de yderste stykker rør er boldet på.

Har lavet en original A model manifold om til at kunne holde en DRLA del o'rto karburator ved hjælp af 2 svejse bøjninger.

Hvis jeg havde midler og materialer til det ville jeg lave en i rustfrit, da det er væsenlig pænerre end en der er mallet, eller måske enda en i poleret alu rør, så spare man også lidt vægt.
Besvar