Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 11:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 jun 2005, 19:48 
vil det være dumt at lave en inds-manifold i jern på en trykladet bil???


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 20 jun 2005, 22:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
dt skrev:
vil det være dumt at lave en inds-manifold i jern på en trykladet bil???


Ikke så smart hvis den begynder at ruste. Risikoen er lille da der jo nemt kommer lidt olie osv. igennem - men den eksisterer da.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 00:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 maj 2004, 17:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: østfyn
prøv at bruge søgefunktionen det har været oppe at vende før


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 07:49 
fin ide! det kan bare ikke blive blankt! (uden crom)... ruste? næsten alle gamle motorer kørte med støbejernsmanifold... MVH. søren


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 08:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Anonymous skrev:
fin ide! det kan bare ikke blive blankt! (uden crom)... ruste? næsten alle gamle motorer kørte med støbejernsmanifold... MVH. søren


På indsugningen? Nu har jeg haft biler fra slutningen af tresserne og frem - har nu ikke set støbejern på indsugningen endnu.
Men jeg skal da ikke ku' afvise at det kan ses på endnu ældre.

Men hvorfor ikke lave det i rustfrit? Med et MIG-værk kan man svejse rimeligt fornuftigt i rustfrit alligevel, og så kan det jo blive pænt.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 13:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Ja det er vidst rigtigt som Søren siger, Volvo Amazon, PV544, 140, faktisk alle gamle volvoer kører med støbejerns manifolder. Noget tungt skidt :D

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 14:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 sep 2004, 17:34
Indlæg: 120
Geografisk sted: Frederikshavn
inds. ville jeg nu også lave i rustfri, du skal bare ha det TIG svejst, det ser ret godt ud, hvis ikke du kender nogen der kan skal jeg da nok gøre det, TIC svejser selv 8 timer om dagen.....send en tegning af manifolden og matt. så skal jeg nok svejse det.
Men bor du et sted i vendsyssel er det jo bare tage dytten op til Frederikshavn med det.
Lavede selv min udst. i sort jern , og fik det malet med varmebestandig maling, forhørte mig i Motorprøverummet hvor jeg arbejder mht sort jern kontra rustfri manifold, de anbefalede sort da rustfri holder længere på varmen, og kan gi spændinger i motorblokken..... men har ikke selv hørt om et flækket topstykke endnu, pga rustfri manifold.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 19:53 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
fynne skrev:
inds. ville jeg nu også lave i rustfri, du skal bare ha det TIG svejst, det ser ret godt ud, hvis ikke du kender nogen der kan skal jeg da nok gøre det, TIC svejser selv 8 timer om dagen.....send en tegning af manifolden og matt. så skal jeg nok svejse det.
Men bor du et sted i vendsyssel er det jo bare tage dytten op til Frederikshavn med det.
Lavede selv min udst. i sort jern , og fik det malet med varmebestandig maling, forhørte mig i Motorprøverummet hvor jeg arbejder mht sort jern kontra rustfri manifold, de anbefalede sort da rustfri holder længere på varmen, og kan gi spændinger i motorblokken..... men har ikke selv hørt om et flækket topstykke endnu, pga rustfri manifold.


har snakket med en smed om det han sagde også at han aldrig ville bruge rustfri alene pga det med varmen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 20:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hm.....Vil nu selv til enhver tid foretrække en rustfri manifold, uanset om den er på indsug eller udstødsiden.

Argumentet med at det ikke duer pga varmeledningsevnen, eller pga trækninger holder IMO ikke en cm.

Rustfrie bøjninger, og rør kan få en velegnet overflade, er meget letsvejste(til forholdene på udstød) hvis man har prøvet det før, og så er fidusen lige præcist at det er meget "trægt" til at skifte temperatur. Med andre ord bliver indsugningsmanifolden ikke så varm, og udstødningsmanifolden afleder ikke så meget varme til motorrummet. Begge dele rummer fordele, og ikke ret mange ulemper.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 21:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Rækker lige en finger forsiktigt op og siger, at de Citroën'er jeg skruer med i fritiden alle køre med indsugning i almindeligjern.

2cv og andre A modeler er midter stykket i støbejern og det yderste i tyndvæget rør, som er svejst sammen, og på GS/GSA er midter delen også i støbejern, men de yderste stykker rør er boldet på.

Har lavet en original A model manifold om til at kunne holde en DRLA del o'rto karburator ved hjælp af 2 svejse bøjninger.

Hvis jeg havde midler og materialer til det ville jeg lave en i rustfrit, da det er væsenlig pænerre end en der er mallet, eller måske enda en i poleret alu rør, så spare man også lidt vægt.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team