Justerbart knasthjul på sugemotor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Justerbart knasthjul på sugemotor?

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej alle..

Kom til at tænke på noget. Vil der være en fordel i at få monteret et justerbart knasthjul på en alm sugemotor? nærmere betegnet en Volvo B230 med 2x45mm dellorto med V knast og bananmanifold og sådan lidt.. Nogen der ved lidt om dette?

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
escort
Senior Medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 08 apr 2004, 17:02
Geografisk sted: falster

#2 Indlæg af escort »

ja der vil være en lille fordel du kan fin justere den mere. Og få den til at åbne i længere tid. man skal bare have lidt forstand på det før man begynder at justere.
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Det kan bruges til at stille knasten helt korrekt efter specifikationerne.
Og dernæst til at flytte momentkurven op eller ned i omdrejningsområdet.
Om et desideret justerbart hjul er pengene værd er spørgsmålet.
Jeg fjernede rørsplitten fra knasten, rensede gevindet kom låsevæske på , momentspændte og har kørt såddan i 3 år, uden ventilsalat.
På en b230 motor med standart fjedre og a knast.
Tankegangen bag denne modefikation er at, stiften bruges kun til styring af knasthjulet ved samling, det er friktionen mellem hjul og knast der har 100 % af holde evnen.
Hvis bolten går løs så holder selv en not ikke, men man får måske en advarsel i form af underlige lyde.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#4 Indlæg af Volvo-Dennis »

>>> Morten VJ >>>

Det vil vel sige at det slet ikke kan svare sig at få fat i sådan et hjul.. Er det minimalt, den ekstra effekt man får ud af det?

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

De tal jeg har set er en 2-3 % i spidseffekt forøgelse.
Medmindre knasterne- knasten har støet helt forkert fra begyndelsen.
Den største fordel er at man har mulighed for at flytte momentet således at det kommer til at passe bedre til ens gearing, og normal hastighed.
Det er pynten på kagen, den smager ikke væsentlig bedre, men den er dog lidt anderledes.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#6 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, så kom der styr på det. Tusind tak skal du have!!!
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#7 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, så kom der styr på det. Tusind tak skal du have!!!
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#8 Indlæg af Morten Lunde »

Det er nok rigtigt at den split ikke er til meget andet end som fungerende styretap til knasthjulet.
Vil iøvrigt selv prøve dit forsøg med fjernelse af splitten da jeg vil ha en A-knast i B21ET-motoren af min, og inde på www.turbobricks.com siger de også at den skal justeres 4-6 grader for at få det optimale ud af det.

Mvh Morten
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#9 Indlæg af s@g »

Jeg købte et justerbart knasthjul til min Sierra OHC. Ved at forsinke orgi.knasten 3 gr, ligner den en Piper-knast der gir 8hk. Ka mærke et bedre moment ved lavere omdr.
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Besvar