Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 11:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 jun 2005, 13:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej alle..

Kom til at tænke på noget. Vil der være en fordel i at få monteret et justerbart knasthjul på en alm sugemotor? nærmere betegnet en Volvo B230 med 2x45mm dellorto med V knast og bananmanifold og sådan lidt.. Nogen der ved lidt om dette?

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 16:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 apr 2004, 16:02
Indlæg: 292
Geografisk sted: falster
ja der vil være en lille fordel du kan fin justere den mere. Og få den til at åbne i længere tid. man skal bare have lidt forstand på det før man begynder at justere.

_________________
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 17:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kan bruges til at stille knasten helt korrekt efter specifikationerne.
Og dernæst til at flytte momentkurven op eller ned i omdrejningsområdet.
Om et desideret justerbart hjul er pengene værd er spørgsmålet.
Jeg fjernede rørsplitten fra knasten, rensede gevindet kom låsevæske på , momentspændte og har kørt såddan i 3 år, uden ventilsalat.
På en b230 motor med standart fjedre og a knast.
Tankegangen bag denne modefikation er at, stiften bruges kun til styring af knasthjulet ved samling, det er friktionen mellem hjul og knast der har 100 % af holde evnen.
Hvis bolten går løs så holder selv en not ikke, men man får måske en advarsel i form af underlige lyde.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 18:32 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
>>> Morten VJ >>>

Det vil vel sige at det slet ikke kan svare sig at få fat i sådan et hjul.. Er det minimalt, den ekstra effekt man får ud af det?

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 19:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
De tal jeg har set er en 2-3 % i spidseffekt forøgelse.
Medmindre knasterne- knasten har støet helt forkert fra begyndelsen.
Den største fordel er at man har mulighed for at flytte momentet således at det kommer til at passe bedre til ens gearing, og normal hastighed.
Det er pynten på kagen, den smager ikke væsentlig bedre, men den er dog lidt anderledes.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2005, 10:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay, så kom der styr på det. Tusind tak skal du have!!!

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2005, 10:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay, så kom der styr på det. Tusind tak skal du have!!!

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2005, 21:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Det er nok rigtigt at den split ikke er til meget andet end som fungerende styretap til knasthjulet.
Vil iøvrigt selv prøve dit forsøg med fjernelse af splitten da jeg vil ha en A-knast i B21ET-motoren af min, og inde på www.turbobricks.com siger de også at den skal justeres 4-6 grader for at få det optimale ud af det.

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 23:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Jeg købte et justerbart knasthjul til min Sierra OHC. Ved at forsinke orgi.knasten 3 gr, ligner den en Piper-knast der gir 8hk. Ka mærke et bedre moment ved lavere omdr.

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team