Vandindsprøjtning på sugemotor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Evolution

Vandindsprøjtning på sugemotor

#1 Indlæg af Evolution »

Vil det have nogen effekt at bygge vandindsprøjtning på en sugemotor? Det skal lige siges at motoren ikke er helt standard :wink: Bl.a. er der spjældhuse på :D
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#2 Indlæg af Transitfar »

Hvad skulle begrundelsen være for at bygge vandsprøjt på??
Vand kan jo ikke brænde, så umiddelbart er svaret nej... :wink:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#3 Indlæg af Brisse »

Kørte Ford ikke med vandindsprøjtning på nogel af deres gamle Rally-Escort'er (mener det var mk1'eren) .

Kunne det tænkes at man dengang ikke havde så god benzin så for at kunne køre med høj kompression lavede man vandindsprøjtning for at undgå tændingsbanken?

På en moderne bil tror jeg ikke det giver mening på en sugemotor.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Evolution

#4 Indlæg af Evolution »

Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind og jo flere ilt-molekyler du kan få ind i cyllinderen, desto mere effekt kan man få ud af den, ligesom man gør med trykladning. Men et er teori et andet er praksis. Det virker på en trykladet bil, fordi vandet køler, men også udleder mere ilt, men virker det også på en sugemotor?

Lattergas udgør nøjagtigt det samme, det er bare meget kraftigere.


Jeg har også tænkt på at blande vand med ethanol og sprøjte det ind som en tåge. Ethanol køler nemlig ekstremt godt og brænder også rigtig godt, men jeg vil jo heller ikke skade motoren...



Hvis der er nogen som har erfaringer med vandindsprøjtning på N/A biler, må vedkommende godt skrive på evolution@toyotaklub.dk

Især om hvordan man laver dysserne, da jeg jo skal bruge 4 til spjældhuse.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

Evolution skrev:Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind

Hvor kommer de iltmolekyler fra??? :shock:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Evolution skrev:Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind og jo flere ilt-molekyler du kan få ind i cyllinderen, desto mere effekt kan man få ud af den, ligesom man gør med trykladning. Men et er teori et andet er praksis. Det virker på en trykladet bil, fordi vandet køler, men også udleder mere ilt, men virker det også på en sugemotor?

Lattergas udgør nøjagtigt det samme, det er bare meget kraftigere.


Jeg har også tænkt på at blande vand med ethanol og sprøjte det ind som en tåge. Ethanol køler nemlig ekstremt godt og brænder også rigtig godt, men jeg vil jo heller ikke skade motoren...



Hvis der er nogen som har erfaringer med vandindsprøjtning på N/A biler, må vedkommende godt skrive på evolution@toyotaklub.dk

Især om hvordan man laver dysserne, da jeg jo skal bruge 4 til spjældhuse.


Hrmph...

Har du drukket af natpotten?

1: Vandtåge indeholder _IKKE_ ilt i fri form. Vand består af ilt og brint, og skulle jo egentligt være særdeles eksplosivt. Nu er der bare den lille snedige detajle omkring vand at det egentligt ER brændt af. Derfor får du ikke din frie ilt.....

2: lattergas gør SLET IKKE det samme. Lattergas har et iltmolekyle som er relativt løst bundet, og DERFOR kan det frigøres, og medvirke til forbrænding.

Slet ikke samme situation med vand, idet vandets iltmolekyle er stærkt bundet til brinten, og ikke fraspalter v. normale temperaturer.
Typisk skal du på en temperatur omkring de 3000grader celsius for at fraspalte 2% af den bundne ilt i en given vandtåge.

Køler ethanol godt sammenlignet med vand??
Hint: Tag lige en kemisk tabel og slå ethanol op, og kig under fordampningsvarme. Ethanolen (frit efter huskeren) kan trække under 20% af hvad vand kan trække.

Typisk så tilsætter man ethanol til vand i et fortvivlet forsøg på at redde nogle af de hestekræfter som vandet lige har ædt.

Vandindsprøjtning er godt til sådan en motor:

Gammel konstruktion, voldsænket kompforhold,for lille IC,for langsom forbrænding,for ineffektiv turbolader, og sidst men ikke mindst: Nul styring på hverken tænding eller brændstof.

Der var nogle få saab99turbo der kom med vandindsprøjtning ab fabrik.
Vel omkring -75 eller so.
Der er jo løbet en del mere vand(fangede i den gutter? ;-)) i åen imellem tiden, og den stort set totalte mangel på succeshistorier omkring vandindsprøjtning burde tale for sig selv. Eller?

Eneste brugbare option er som jeg ser det at lave et system der meget præcist doserer vand til luften, og med præcist, så snakker vi altså ikke om en gammel sprinklerpumpe, og sprinklerdyserne fra den gamle cortina bag skuret, styret af en pressostat.... :shock:
Men hellerikke her er feks internettet overrendt af succeshistorier. Der er mange der skriver om det, mange der angiveligt har prøvet det, men så er det også slut...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Transitfar skrev:
Evolution skrev:Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind

Hvor kommer de iltmolekyler fra??? :shock:


Ja, man bliver sgu helt betænkelig.

Er ikke så sikker på at jeg turde være i nærhenden af et køretøj med vandindsprøjtning der rent faktisk var i stand til at spalte vandet op i ilt og brint. Bare 100ml vand, spaltet i bestandelene, og sat ild til igen vil ihvertfald kunne frisere håret bagover på samtlige DHB tilskuere, mildest talt.

Strengt taget er det nok ikke nødvendigt at have nogen forbindelse mellem krumptap og hjul for at komme fremad, bare udstødningen peger bagud... :wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

HenrikGM skrev:[Er ikke så sikker på at jeg turde være i nærhenden af et køretøj med vandindsprøjtning der rent faktisk var i stand til at spalte vandet op i ilt og brint. Bare 100ml vand, spaltet i bestandelene, og sat ild til igen vil ihvertfald kunne frisere håret bagover på samtlige DHB tilskuere, mildest talt.

Strengt taget er det nok ikke nødvendigt at have nogen forbindelse mellem krumptap og hjul for at komme fremad, bare udstødningen peger bagud... :wink:

He-he.... Knaldgas i RÅ mængder....
Jeg tror ikke, at man overhovedet ville kunne finde udstødningen igen.
Eller topstykket..... Eller blokken :lol: Eller nowet.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#9 Indlæg af Havneren »

:lol:

Der er jo opfundet biler der kan køre på vand... Faktisk skal man bare fylde vand på sin bil i stedet for benzin men det har stadt oil patent på at gøre.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#10 Indlæg af Transitfar »

Havneren skrev::lol:

Der er jo opfundet biler der kan køre på vand... Faktisk skal man bare fylde vand på sin bil i stedet for benzin men det har stadt oil patent på at gøre.

Interessant, at man kan udvinde energi af vand, som sandsynligvis både er stillestående og tempereret :shock: .
Vi må da ikke håbe, at teknologien slipper løs alt for tæt på et kystområde......

Eller måske, depends on, hvad er restproduktet??
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar