Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 15:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 maj 2005, 20:27 
Vil det have nogen effekt at bygge vandindsprøjtning på en sugemotor? Det skal lige siges at motoren ikke er helt standard :wink: Bl.a. er der spjældhuse på :D


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2005, 21:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hvad skulle begrundelsen være for at bygge vandsprøjt på??
Vand kan jo ikke brænde, så umiddelbart er svaret nej... :wink:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2005, 00:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Kørte Ford ikke med vandindsprøjtning på nogel af deres gamle Rally-Escort'er (mener det var mk1'eren) .

Kunne det tænkes at man dengang ikke havde så god benzin så for at kunne køre med høj kompression lavede man vandindsprøjtning for at undgå tændingsbanken?

På en moderne bil tror jeg ikke det giver mening på en sugemotor.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2005, 16:44 
Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind og jo flere ilt-molekyler du kan få ind i cyllinderen, desto mere effekt kan man få ud af den, ligesom man gør med trykladning. Men et er teori et andet er praksis. Det virker på en trykladet bil, fordi vandet køler, men også udleder mere ilt, men virker det også på en sugemotor?

Lattergas udgør nøjagtigt det samme, det er bare meget kraftigere.


Jeg har også tænkt på at blande vand med ethanol og sprøjte det ind som en tåge. Ethanol køler nemlig ekstremt godt og brænder også rigtig godt, men jeg vil jo heller ikke skade motoren...



Hvis der er nogen som har erfaringer med vandindsprøjtning på N/A biler, må vedkommende godt skrive på evolution@toyotaklub.dk

Især om hvordan man laver dysserne, da jeg jo skal bruge 4 til spjældhuse.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2005, 18:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Evolution skrev:
Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind

Hvor kommer de iltmolekyler fra??? :shock:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2005, 18:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Evolution skrev:
Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind og jo flere ilt-molekyler du kan få ind i cyllinderen, desto mere effekt kan man få ud af den, ligesom man gør med trykladning. Men et er teori et andet er praksis. Det virker på en trykladet bil, fordi vandet køler, men også udleder mere ilt, men virker det også på en sugemotor?

Lattergas udgør nøjagtigt det samme, det er bare meget kraftigere.


Jeg har også tænkt på at blande vand med ethanol og sprøjte det ind som en tåge. Ethanol køler nemlig ekstremt godt og brænder også rigtig godt, men jeg vil jo heller ikke skade motoren...



Hvis der er nogen som har erfaringer med vandindsprøjtning på N/A biler, må vedkommende godt skrive på evolution@toyotaklub.dk

Især om hvordan man laver dysserne, da jeg jo skal bruge 4 til spjældhuse.


Hrmph...

Har du drukket af natpotten?

1: Vandtåge indeholder _IKKE_ ilt i fri form. Vand består af ilt og brint, og skulle jo egentligt være særdeles eksplosivt. Nu er der bare den lille snedige detajle omkring vand at det egentligt ER brændt af. Derfor får du ikke din frie ilt.....

2: lattergas gør SLET IKKE det samme. Lattergas har et iltmolekyle som er relativt løst bundet, og DERFOR kan det frigøres, og medvirke til forbrænding.

Slet ikke samme situation med vand, idet vandets iltmolekyle er stærkt bundet til brinten, og ikke fraspalter v. normale temperaturer.
Typisk skal du på en temperatur omkring de 3000grader celsius for at fraspalte 2% af den bundne ilt i en given vandtåge.

Køler ethanol godt sammenlignet med vand??
Hint: Tag lige en kemisk tabel og slå ethanol op, og kig under fordampningsvarme. Ethanolen (frit efter huskeren) kan trække under 20% af hvad vand kan trække.

Typisk så tilsætter man ethanol til vand i et fortvivlet forsøg på at redde nogle af de hestekræfter som vandet lige har ædt.

Vandindsprøjtning er godt til sådan en motor:

Gammel konstruktion, voldsænket kompforhold,for lille IC,for langsom forbrænding,for ineffektiv turbolader, og sidst men ikke mindst: Nul styring på hverken tænding eller brændstof.

Der var nogle få saab99turbo der kom med vandindsprøjtning ab fabrik.
Vel omkring -75 eller so.
Der er jo løbet en del mere vand(fangede i den gutter? ;-)) i åen imellem tiden, og den stort set totalte mangel på succeshistorier omkring vandindsprøjtning burde tale for sig selv. Eller?

Eneste brugbare option er som jeg ser det at lave et system der meget præcist doserer vand til luften, og med præcist, så snakker vi altså ikke om en gammel sprinklerpumpe, og sprinklerdyserne fra den gamle cortina bag skuret, styret af en pressostat.... :shock:
Men hellerikke her er feks internettet overrendt af succeshistorier. Der er mange der skriver om det, mange der angiveligt har prøvet det, men så er det også slut...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2005, 18:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Transitfar skrev:
Evolution skrev:
Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind

Hvor kommer de iltmolekyler fra??? :shock:


Ja, man bliver sgu helt betænkelig.

Er ikke så sikker på at jeg turde være i nærhenden af et køretøj med vandindsprøjtning der rent faktisk var i stand til at spalte vandet op i ilt og brint. Bare 100ml vand, spaltet i bestandelene, og sat ild til igen vil ihvertfald kunne frisere håret bagover på samtlige DHB tilskuere, mildest talt.

Strengt taget er det nok ikke nødvendigt at have nogen forbindelse mellem krumptap og hjul for at komme fremad, bare udstødningen peger bagud... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2005, 23:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
[Er ikke så sikker på at jeg turde være i nærhenden af et køretøj med vandindsprøjtning der rent faktisk var i stand til at spalte vandet op i ilt og brint. Bare 100ml vand, spaltet i bestandelene, og sat ild til igen vil ihvertfald kunne frisere håret bagover på samtlige DHB tilskuere, mildest talt.

Strengt taget er det nok ikke nødvendigt at have nogen forbindelse mellem krumptap og hjul for at komme fremad, bare udstødningen peger bagud... :wink:

He-he.... Knaldgas i RÅ mængder....
Jeg tror ikke, at man overhovedet ville kunne finde udstødningen igen.
Eller topstykket..... Eller blokken :lol: Eller nowet.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2005, 07:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
:lol:

Der er jo opfundet biler der kan køre på vand... Faktisk skal man bare fylde vand på sin bil i stedet for benzin men det har stadt oil patent på at gøre.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2005, 16:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Havneren skrev:
:lol:

Der er jo opfundet biler der kan køre på vand... Faktisk skal man bare fylde vand på sin bil i stedet for benzin men det har stadt oil patent på at gøre.

Interessant, at man kan udvinde energi af vand, som sandsynligvis både er stillestående og tempereret :shock: .
Vi må da ikke håbe, at teknologien slipper løs alt for tæt på et kystområde......

Eller måske, depends on, hvad er restproduktet??

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team