Skarpe knaster

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

Skarpe knaster

#1 Indlæg af RollaGTi »

Hej, jeg har altid lært at knaster med stor overlapning giver mange hk, men har ikke lige forstået hvorfor de burde gøre det. De gør jo motoren utæt, lige meget hvor mange omdrejninger den får. ( Jeg har også altid lært at jo flere omdrejninger de får, jo bedre yder de hvis de er skarpe.) Hvorfor?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Hvis jeg skal være grov så læs et par bøger eller 4.
I bund og grund bunder det i tid, og luftens masse.
Tiden er konstant i forhold til omdrejnings tallet,
Og massen/ vægten/ inertien for luften er konstant hele tiden.
En standart knast har ingen problemer med at fylde forbrændings kammeret med frisk luft ved lave omdrejninger, da den har god tid. Ved højere er der mindre tid, og dermed kan den ikke fylde på samme måde.
En tunings/ skarp knast udnytter udstødningens sug, og er åben i længere tid, dermed har den bedre fyldning ved højere omdrerjniger, men udstødnings gasserne flyder tiilbage ved lavere omdrejninger, og optager en del af pladsen.
Det er et simpelt spørgsmål om tid hastighed, og luftens enerti.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#3 Indlæg af Havneren »

Nemlig...

Som du ved har en standart knast jo også overlapning. Det er sådan at med en "skarp" knast flytter man blot motorens mest effektive punkt (altså der hvor den har bedst fyldning) længere op i omdrejninger.

Grunden til at en skarp knastt så giver flere hk er denne ligning Watt = ((NM*omdr)/9,55)... Som det jo "tydeligt" ses så er Motorens effekt et resultat af NM og omdrejninger. I teorien vil din motor altså lave dobbelt så mange hk ved 10000omdr end ved 5000omdr... Det ville den hvis moment kurven var vandret. Det er den jo så desværre ikke netop på grund af bla. knasten som jo ikke kan være optimal over hele omdr. feltet.

v/h christian
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#4 Indlæg af Joker »

hvad er det for en ligning du har dér? Jeg kan slet ikke få den til at passe og hvad står konstanten for?
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Det er egentligt en ligning der viser hvordan effekt, omdrejninger og moment hænger uløseligt sammen!!!

Hvis du finder en rullefelds udskrift på en bil f.eks. Så vælger du et antal omdr at gå ud fra. Det kunne jo være hvor den laver MAX effekt. Så aflæser du de NM den laver netop ved disse omdr. og sætter det ind i ligningen her under. og så vil du få Watt ud af det. For at få det i KW skal du jo så dele det med 1000 selvfølgelig. Du vil opdage at det ligger MEGET tæt op af max effekten målt på feldtet... Hvordan tror du nemlig at feldtet kender effekten fra når det kun kan måle omdr og nm???

Watt = ((NM*omdr)/9,55)

9,55 er et resultat af nogle tider ganget og divideret sammen... Jeg kan ikke huske præcis i hovedet hvordan de er kommet frem, men det er bare et resultat af at du sætter omdr. ind i o/min men resultatet kommer ud i j/sek=watt. Altså nogle enheds korrektioner.

V/h Christian
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Det kan jeg da jeg er lidt ældre :wink:
Effekten er deffineret ud fra hvor hurtigt en hest kunne trække en bestemt vægt en meter op af mineskakten, Kan desværre ikke huske vægten :oops:
Og dermed fremkom formlen.
HK=(moment* omdrejninger)/5250.
Havnerens formel er bare konverteret til KW.


MVh

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#7 Indlæg af Joker »

jeg troede faktisk hestekrafter blev opfundet første gang da man skulle finde ud af hvor meget en hest kunne pløje i timen
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

Morten VJ skrev:Det kan jeg da jeg er lidt ældre :wink:
Effekten er deffineret ud fra hvor hurtigt en hest kunne trække en bestemt vægt en meter op af mineskakten, Kan desværre ikke huske vægten :oops:
Og dermed fremkom formlen.
HK=(moment* omdrejninger)/5250.
Havnerens formel er bare konverteret til KW.
MVh
Morten

Så må jeg hellere kalde mig selv for Metusalem fremover... :? :lol: :lol: :
"En Hestekraft er den effekt, som kræves for at løfte et Kg en højde på 1 Meter i løbet af et sekund"
Omregnet giver det ca. 735Watt
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#9 Indlæg af s@g »

Transitfar skrev:Omregnet giver det ca. 735Watt


1 HK=736Watt. Hverken mere eller mindre!!
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#10 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Havneren skrev:Hvordan tror du nemlig at feldtet kender effekten fra når det kun kan måle omdr og nm???


Kan så lige fortælle en besynderlig oplevelse!
Jeg var på rullefelt med en Partner HDi i Frederikshavn.
Der tog de rpm signalet, på batteriet :shock: Det virkede dog kun på benzinerne, så mig og de andre i diesel biler, måtte gå hjem med kun en effekt måling - Baseret på HK og km/t..
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar