Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 10 maj 2005, 22:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Hej, jeg har altid lært at knaster med stor overlapning giver mange hk, men har ikke lige forstået hvorfor de burde gøre det. De gør jo motoren utæt, lige meget hvor mange omdrejninger den får. ( Jeg har også altid lært at jo flere omdrejninger de får, jo bedre yder de hvis de er skarpe.) Hvorfor?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2005, 20:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvis jeg skal være grov så læs et par bøger eller 4.
I bund og grund bunder det i tid, og luftens masse.
Tiden er konstant i forhold til omdrejnings tallet,
Og massen/ vægten/ inertien for luften er konstant hele tiden.
En standart knast har ingen problemer med at fylde forbrændings kammeret med frisk luft ved lave omdrejninger, da den har god tid. Ved højere er der mindre tid, og dermed kan den ikke fylde på samme måde.
En tunings/ skarp knast udnytter udstødningens sug, og er åben i længere tid, dermed har den bedre fyldning ved højere omdrerjniger, men udstødnings gasserne flyder tiilbage ved lavere omdrejninger, og optager en del af pladsen.
Det er et simpelt spørgsmål om tid hastighed, og luftens enerti.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2005, 22:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nemlig...

Som du ved har en standart knast jo også overlapning. Det er sådan at med en "skarp" knast flytter man blot motorens mest effektive punkt (altså der hvor den har bedst fyldning) længere op i omdrejninger.

Grunden til at en skarp knastt så giver flere hk er denne ligning Watt = ((NM*omdr)/9,55)... Som det jo "tydeligt" ses så er Motorens effekt et resultat af NM og omdrejninger. I teorien vil din motor altså lave dobbelt så mange hk ved 10000omdr end ved 5000omdr... Det ville den hvis moment kurven var vandret. Det er den jo så desværre ikke netop på grund af bla. knasten som jo ikke kan være optimal over hele omdr. feltet.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 22:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
hvad er det for en ligning du har dér? Jeg kan slet ikke få den til at passe og hvad står konstanten for?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2005, 08:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Det er egentligt en ligning der viser hvordan effekt, omdrejninger og moment hænger uløseligt sammen!!!

Hvis du finder en rullefelds udskrift på en bil f.eks. Så vælger du et antal omdr at gå ud fra. Det kunne jo være hvor den laver MAX effekt. Så aflæser du de NM den laver netop ved disse omdr. og sætter det ind i ligningen her under. og så vil du få Watt ud af det. For at få det i KW skal du jo så dele det med 1000 selvfølgelig. Du vil opdage at det ligger MEGET tæt op af max effekten målt på feldtet... Hvordan tror du nemlig at feldtet kender effekten fra når det kun kan måle omdr og nm???

Watt = ((NM*omdr)/9,55)

9,55 er et resultat af nogle tider ganget og divideret sammen... Jeg kan ikke huske præcis i hovedet hvordan de er kommet frem, men det er bare et resultat af at du sætter omdr. ind i o/min men resultatet kommer ud i j/sek=watt. Altså nogle enheds korrektioner.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2005, 17:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kan jeg da jeg er lidt ældre :wink:
Effekten er deffineret ud fra hvor hurtigt en hest kunne trække en bestemt vægt en meter op af mineskakten, Kan desværre ikke huske vægten :oops:
Og dermed fremkom formlen.
HK=(moment* omdrejninger)/5250.
Havnerens formel er bare konverteret til KW.


MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2005, 18:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
jeg troede faktisk hestekrafter blev opfundet første gang da man skulle finde ud af hvor meget en hest kunne pløje i timen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2005, 20:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Det kan jeg da jeg er lidt ældre :wink:
Effekten er deffineret ud fra hvor hurtigt en hest kunne trække en bestemt vægt en meter op af mineskakten, Kan desværre ikke huske vægten :oops:
Og dermed fremkom formlen.
HK=(moment* omdrejninger)/5250.
Havnerens formel er bare konverteret til KW.
MVh
Morten

Så må jeg hellere kalde mig selv for Metusalem fremover... :? :lol: :lol: :
"En Hestekraft er den effekt, som kræves for at løfte et Kg en højde på 1 Meter i løbet af et sekund"
Omregnet giver det ca. 735Watt

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2005, 21:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Transitfar skrev:
Omregnet giver det ca. 735Watt


1 HK=736Watt. Hverken mere eller mindre!!

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2005, 02:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Havneren skrev:
Hvordan tror du nemlig at feldtet kender effekten fra når det kun kan måle omdr og nm???


Kan så lige fortælle en besynderlig oplevelse!
Jeg var på rullefelt med en Partner HDi i Frederikshavn.
Der tog de rpm signalet, på batteriet :shock: Det virkede dog kun på benzinerne, så mig og de andre i diesel biler, måtte gå hjem med kun en effekt måling - Baseret på HK og km/t..

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team