Toppakning i alu?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Vezzel 309 GTI16
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 09 apr 2005, 09:57
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Toppakning i alu?

#1 Indlæg af Vezzel 309 GTI16 »

Jeg har mulighed for at få laserskåret en toppakning, er alu så et brugbart materiale til en toppakning?
Det skal bruge til at sænke kompressionen i forb. med turbo-projekt.
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#2 Indlæg af Kim Frederiksen »

Hvis det er en hård legering kan det godt bruges, men få lavet en i kobber!! MEGET nemmere at få til at holde og virke!! og så evt få den lavet lidt tyndere så du kan have en original toppakning på hver side af den!
-- If it has wheels, I can race it --
Vezzel 309 GTI16
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 09 apr 2005, 09:57
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

#3 Indlæg af Vezzel 309 GTI16 »

De var bare ikke meget for at skulle skære i kobber. (noget med at laser-strålen muligvis reflekterede tilbage)
Så enten skal jeg lave en pakning af alu på 3 mm og så ikke bruge alm toppakning, eller også skal jeg bruge alm 2 toppakninger á 1,7 mm (ca 1,5 mm spændt).
Vezzel 309 GTI16
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 09 apr 2005, 09:57
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

#4 Indlæg af Vezzel 309 GTI16 »

en anden mulighed kunne også være en 1,3mm toppakning + 0,5 mm stålplade + 1,5mm toppakning igen. Det vil give 8,41:1

Hvad kan bedst anbefales?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Eller den rigtige mulighed: Sænk kompressionen på en lidt mere robust måde; skaf pladsen ved bortfræsning i toppen, evt kombineret med lidt spåntagende arbejde i stemplerne....

2-3-4 toppakninger har igennem tiden ført til et godt mersalg af toppakninger......Det er sguikke alle der får lige godt resultat med den løsning.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

så er vi her igen..... hvorfor er det at komp. skal sænkes per. automatik, i forbindelse med et budget turbo projekt? hvad er målet? du starter med at drosle den motor du vil tune! MVH. søren
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#7 Indlæg af 2fat2fly »

lqs skrev:så er vi her igen..... hvorfor er det at komp. skal sænkes per. automatik, i forbindelse med et budget turbo projekt? hvad er målet? du starter med at drosle den motor du vil tune! MVH. søren

Ja grunden til at sænke komp er for at undgå tændingsbanken forde du ikke har en motorstyring der er lavet til turbo og kan styre tændingen og benz godt nok,der er jo de færreste der har råd til at køre 120 oktan, men klart hvis du hade en super motorstyring der kunne styre tænding og benz med turbo tryk kan du køre meget høj komp så du får flere hk med et rimelig lavt tryk.
Men selv med de bedste motorstyringer ser vi jo ikke standartbiler med komp 1/11 køre 1bar i tryk på 95 oktan desværre, men det skal nok komme en dag.
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#8 Indlæg af Kim Frederiksen »

lqs: planen ved at sænke kompressionen på en turbomotor er at for at opnå samme faktiske kompression kan du læsse mere luft/benz blaning ind i motoren og derved hive MANGE flere hk ud af den!!! og samtidig nedsætter det risikoen for tændingsbanken.

vezzel: din nummer 2 plan med de 2 toppakninger og en tynd stålplade tror jeg er god!!

HenrikGM: der er bare en rimelig stor risiko for at toppen på ens stempler er tynd i forvejen og når man så sliber noget af den skal der ingenting til før at den brænder hul i det! men at fræse ud i topstykket kunne være en mulighed, ved bare ikke hvor meget plads der er til det i nyere vogne!
-- If it has wheels, I can race it --
lqs uden log ind

#9 Indlæg af lqs uden log ind »

faktiske komp........? ja hvordan er det lige vi husmandstunere regner den ud? 7-1 i komp på motoren. 3 bar ladetryk (absolut) = 21-1 i komp. på 95oktan benzin uden tændigsbanken..... lyder det rigtig? MVH. søren PS. pengene til flere toppakninger/lavere stempler var efter min egen mening, mange gange givet bedre ud på motorstyring!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

lqs; uha hvor er vi rørende enige.

skægt som det er sjovt at putte smedede stempler/indtil flere toppakninger i motorer, så slås resten af livet med eet eller andet orignalt motorstyring...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar