Beregninger/udformning af udstødningsmanifold?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

Beregninger/udformning af udstødningsmanifold?

#1 Indlæg af Yugo Turbo »

Ja er der ikke nogen der har nogle beregningsmetoder til udformningen, samt fordele og ulemper ved de forskellige.
Er der nogen tommelfinger regler osv?
har kigget på powerpage´s forklaring men er stadig lidt i tvivl om hvordan det vi skal lave det.

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Spyde
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:45

#2 Indlæg af Spyde »

Hmm er det et turbo manifol eller ?? :lol:
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Her er teorien/ tommelfingerreglen

Lange, og lille diameter rør begunstiger effekten i de lave omdrejninger
Korte og stor diameter begunstiger høje omdrejninger.
Ideen er at få den første cylinders udstødnings puls til at danne et vacum til den næste cylinders udstødnings puls. Dette er på en sugemotor.

Det samme gælder på en turbo, med det lille men.
At her er længden ikke så kritisk faktisk jo kortere jo bedre, for trykopbygningen.
Diameter ne virker på samme måde.
MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#4 Indlæg af Yugo Turbo »

Jeg kan godt se at jeg sku har glemt at nævne der er tale om turbo, men troede vel at det var åbenlyst... i min verden taler man kun om tryk, og det gør alle jo ikke nødvendigvis, det burde jeg jo vide...

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#5 Indlæg af Yugo Turbo »

bundtræk sku der gerne være en del af grundet det lange slag på min motor, så jeg må hellere gå efter store rør.
hørte en anden Tommelfinger regl der sagde at man sku ku ha hele sin cylinderfyldning i røret inden turboen, hvilket på min motor ca vil være en halv liter. tror godt nok den bliver svær at overholde med så lidt motorrumsplads jeg har i unoen.
er der nogen der kender noget til det med en hel cylinderfyldning i røret inden turboen? og kan give en forklaring.

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

udstødningsmanifolden til en turbomotor kan virke, eller understøtte 2 forskellige metoder... tryk eller pulser/stød. eller mange gange en blanding af begge dele....! læs nogen bøger om emnet, ret interesant. hvor meget plads har du? hvad er du villig til at gøre for at få mere plads? hvis du har plads, vil du sandsynligvis få det bedste resultat, med rør der er lige så store som portene i topstykket. sammen med rør der er ca. (afhængig af omdrejningstal mm.) 800mm. fra udstødningsventil til turbine. MVH. søren
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#7 Indlæg af Yugo Turbo »

Jeg har ikke for meget plads, men lidt er der da. vil dog ikke save i karossen eller lign for at få mere plads, vil max flytte tingene rundt. det skal jo køre dagligt og se fornuftigt ud hvis nogen sku finde på at kigge ned i motorrummet

vil tro rørene kan blive ca 20 cm lange i gennemsnit, og det bliver nok max. men nu får vi at se.

tak for hjælpen
venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
Besvar