chiptuning diesel topfart???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

chiptuning diesel topfart???

#1 Indlæg af fraguzz »

hvad med top farten bliver den højere?
når vi taler diesel turbo chip?
min går 170 ved 4000rpm
Diesel!
Rabauke
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 jun 2010, 08:25

Hej

#2 Indlæg af Rabauke »

Acceleration og topfart bliver absolut bedre. Se her:

http://www.turbochip.dk/chiptuning-pris ... biler.html
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

Re: chiptuning diesel topfart???

#3 Indlæg af Excess »

fraguzz skrev:hvad med top farten bliver den højere?
når vi taler diesel turbo chip?
min går 170 ved 4000rpm


Det er jo din gearing der bestemmer hvor hurtig du kører så din bil vil stadig køre 170 ved 4000rpm ifølge mit hoved da de 2 ting må følge hinanden linært.

Men det er klart at hvis du får flere kræfter og moment, kan din bil trække bilen længere op i rpm og derved køre hurtigere i teorien.

Men da du så køre diesel er du højst sandsynligvis også oppe i nogle omdrejninger, hvor at hvis du får fjernet rpm begrænseren er det måske ikke helt omkostningsfrit for dit isenkram.
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

Re: Hej

#4 Indlæg af Excess »

Rabauke skrev:Acceleration og topfart bliver absolut bedre. Se her:

http://www.turbochip.dk/chiptuning-pris ... biler.html


Hej Rabauke

Nu er jeg ikke ligefrem King Kong herinde så til at starte med skal du ikke læse det her i en "Her kommer jeg" tone.

Men kom med lidt facts på bordet, jeg kan følge dig i at den muligvis kan komme til at accelere hurtigere. men hvad kan man forvente af en chip?

Har du dokumenter eller erfaringer?

Og du har et link til turbochip.dk, gå ind i din Præsentation og skriv lidt om hvem du er hvilken bil du har og evt. hvilken relation du har til turbochip :)

Det her er at diskutions forum og alle kan give et link og personen som poster kan sagtens selv Google efter Chiptuning, skriv noget mere end bare et link:)

Mvh Jon/Excess
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#5 Indlæg af TB206HDI »

Topfart er den samme chippet som std, "man" rykker ikke begrænseren fordi det giver alt for høj EGT.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Både ja og nej.

En diesel bil er lav gearet. Kan din bil rende topfarten i sidste gear inden chipning så render den ikke hurtigere af at blive chippet. En diesel motor ændre man nemlig ikke bare lige sådan i max rpm, lige som en Benzin motor.

Omvendt, har din bil ikke nok kræfter til at rende topfarten i sidste gear, så vil det give mere topfart.

Har en kammerat med en 530d. Den render 230 før og efter chipning. Det er lidt over 4000 rpm. Motoren er vil ikke tage flere rpm. Men den er hurtigere der oppe...

fraguzz:

Tror ik din bil render hurtigere af en chipning. Din bil er allerede næsten helt oppe ved max for en diesel motor, så det er begrænset hvor mange rpm motoren vil tage ud over de 4000. Men det kan du finde ud af ved at tage et lavere gear, og så mærke hvornår motoren dør ud. Så ved du hvor langt op i rpm du kan trække den.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: chiptuning diesel topfart???

#7 Indlæg af BANDIT »

fraguzz skrev:hvad med top farten bliver den højere?
når vi taler diesel turbo chip?
min går 170 ved 4000rpm


Hvilken bil har du
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#8 Indlæg af dykkerdahl »

Jeg har sådan en billig Hyundai H1 kassebil 2.5t 16v motor med 140Hk og 314nm fra 2005
Jeg har haft den fra ny og den har snart gået 100K hvor de 80k har været med sådan en box på trykføleren sat på højeste trin.
Jeg ved ikke hvordan styringen virker på sådan en Hyundai, men standart trækker den fint til 150 og så går det så lidt langsommer op til 170KM/t (GPS 160Km/t)
Med den her lille fantastiske boks trækker den rigtig godt til 170Km/t og så langsommer til noget der kunne være over 190Km/t (GPS-175Km/t) hvis ellers klokken gik så langt.
Jeg kørte flere gange 175Km/t på GPS' en i længer tid i Tyskland for et par uger siden.
Men det er meget fysisk hårdt at holde den på vejen med den fart i lang tid af gangen.
Den trækker også meget tidligere men jeg kan ikke sige noget om omdrejninger da den ikke er udstyret til at måle den slags.
Inden syn bliver boksen taget af på 1 Min.
Ikke utænkeligt at den giver et stykke over 40Hk og 100Nm.
Nissan 200sx
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#9 Indlæg af TB206HDI »

dykkerdahl skrev:Jeg har sådan en billig Hyundai H1 kassebil 2.5t 16v motor med 140Hk og 314nm fra 2005
Jeg har haft den fra ny og den har snart gået 100K hvor de 80k har været med sådan en box på trykføleren sat på højeste trin.
Jeg ved ikke hvordan styringen virker på sådan en Hyundai, men standart trækker den fint til 150 og så går det så lidt langsommer op til 170KM/t (GPS 160Km/t)
Med den her lille fantastiske boks trækker den rigtig godt til 170Km/t og så langsommer til noget der kunne være over 190Km/t (GPS-175Km/t) hvis ellers klokken gik så langt.
Jeg kørte flere gange 175Km/t på GPS' en i længer tid i Tyskland for et par uger siden.
Men det er meget fysisk hårdt at holde den på vejen med den fart i lang tid af gangen.
Den trækker også meget tidligere men jeg kan ikke sige noget om omdrejninger da den ikke er udstyret til at måle den slags.
Inden syn bliver boksen taget af på 1 Min.
Ikke utænkeligt at den giver et stykke over 40Hk og 100Nm.


En boks snyder motorstyringen over hele skalaen, så det er naturligt at den vil køre hurtigere fordi den også rykker "begrænseren".

En diesels begrænser fungerer blot ved at man skruer ned for dieselmængden, det er ikke em begrænser som i en benziner.
Senest rettet af TB206HDI 08 jun 2010, 16:10, rettet i alt 1 gang.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

det er sgu noget gammeldags diesel der er tale om så!
MVH søren
Besvar