Tænding og programmerbare motorstyringer.
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Tænding og programmerbare motorstyringer.
Det helt store spørgsmål når man konvertere til et andet system.
Benzinmængden er ikke det store problem da man kan måle den, men tændingstidspunket kan man ikke måle på samme måde.
Hvad er tændingstispunktet afhænig af
1. fyldningsgraden i forbrændings kammeret.
Som er givet af motorens opbygning, potning af topstykke, antal ventiler, udformning af forbrændingskammer, knastaksler, udstødning, slaglængde og plejlstængernes længde. Og trykket i manifolden osv.
2. omdrejningstallet jo flere omdrejninger jo mindre tid er der til at forbrændingen kan foregå. Og fyldnings graden ændre sig også, alt efter hvilken kombination man har valgt til sin motor.
Men hvordan kan jeg overføre det til min motor, det er det store spørgsmål.
Jeg vilde foreslå tomgang mellem 5 og 15 grader
2000 rpm 20 grader 4000 rpm 28 grader og 6000 rpm 33 grader ved 100 kpa dvs. atmosfære tryk eller fuldt åbent gasspjæld med en sugemotor.
De 4000 rpm repræsentere maks. moment, og kan derfor flyttes i forhold til ens egen opsætning.
Så har vi trykket tilbage eller manglen på samme.
Generelt kan man roligt lægge 15 grader til ved min belastning, og trække 1 grad fra pr 10 kpa man går over de 100 kpa.
Og mappen er meget konservativ og baseret på en 16v motor 8v motore kan roligt lægge 5 grader til værdierne.
Men lyt til din motor.
Dette er kun et forslag så lyt til din motor,
og finjuster tændingen inden at du finjustere benzinen, da så længe den kan antænde og har et rimeligt AFR forhold, så har den ikke den store betydning
MVH
Morten
Benzinmængden er ikke det store problem da man kan måle den, men tændingstidspunket kan man ikke måle på samme måde.
Hvad er tændingstispunktet afhænig af
1. fyldningsgraden i forbrændings kammeret.
Som er givet af motorens opbygning, potning af topstykke, antal ventiler, udformning af forbrændingskammer, knastaksler, udstødning, slaglængde og plejlstængernes længde. Og trykket i manifolden osv.
2. omdrejningstallet jo flere omdrejninger jo mindre tid er der til at forbrændingen kan foregå. Og fyldnings graden ændre sig også, alt efter hvilken kombination man har valgt til sin motor.
Men hvordan kan jeg overføre det til min motor, det er det store spørgsmål.
Jeg vilde foreslå tomgang mellem 5 og 15 grader
2000 rpm 20 grader 4000 rpm 28 grader og 6000 rpm 33 grader ved 100 kpa dvs. atmosfære tryk eller fuldt åbent gasspjæld med en sugemotor.
De 4000 rpm repræsentere maks. moment, og kan derfor flyttes i forhold til ens egen opsætning.
Så har vi trykket tilbage eller manglen på samme.
Generelt kan man roligt lægge 15 grader til ved min belastning, og trække 1 grad fra pr 10 kpa man går over de 100 kpa.
Og mappen er meget konservativ og baseret på en 16v motor 8v motore kan roligt lægge 5 grader til værdierne.
Men lyt til din motor.
Dette er kun et forslag så lyt til din motor,
og finjuster tændingen inden at du finjustere benzinen, da så længe den kan antænde og har et rimeligt AFR forhold, så har den ikke den store betydning
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
et var s....s så mange der har læst det og ingen invendinger.
Jeg kommer i8gen imorgen med et par mere, bare for sjovs skyld.
Og for at starte en diskussion, Hvis der er nogen der vil.
En svaghed i teorien er hvorfor så køre samme avancering efter maks moment, da dette stemmer ikke med teotien om den givne hastighed.
En meget skuffet
Morten
Da jeg ikke har svar på alt
Jeg kommer i8gen imorgen med et par mere, bare for sjovs skyld.
Og for at starte en diskussion, Hvis der er nogen der vil.
En svaghed i teorien er hvorfor så køre samme avancering efter maks moment, da dette stemmer ikke med teotien om den givne hastighed.
En meget skuffet
Morten
Da jeg ikke har svar på alt
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Lidt flere opysninger.
og de skal stadig justeres ind til egen motor
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941
MVH
Morten
og de skal stadig justeres ind til egen motor
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Thomas - Clio
- Medlem
- Indlæg: 183
- Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Man kan muligvis vinde lidt viden, og en hel motor efter, man har fået mulighed for at lave tændingskurven selv.
Ellers er der ingen gevinst
Grydesvamp du kan få en tur på ploven på motorvejen hvis du tør
Indlæget er skrevet fordi at jeg har set rigtigt mange håbløse tændings tabeller.
Og jeg håber at det kan hjælpe til lidt flere normale tabeller.
MVH
Morten
Ellers er der ingen gevinst
Grydesvamp du kan få en tur på ploven på motorvejen hvis du tør
Indlæget er skrevet fordi at jeg har set rigtigt mange håbløse tændings tabeller.
Og jeg håber at det kan hjælpe til lidt flere normale tabeller.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Morten VJ skrev:Lidt flere opysninger.
og de skal stadig justeres ind til egen motor
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941
MVH
Morten
Hej Morten
Kanon indlæg
Har du helt tilfældigvis fået fingre i det excel ark der snakkes om? Det kunne være interessant at se. Jeg kan umiddelbart ikke finde det i tråden. Skal selv i gang med mit tændingsmap og en masse overvejelser
Jeg læste i øvrigt om en motorstyring som kunne køre closed loop på tændingen med en knocksensor. Det lyder jo umiddelbart interessant - og temmelig satset..
Mvh Jakob
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Et lille flygtigt indspark:
Man kan ikke bare lige stille en formel op.
Jeg har set en 1,8l 16V motor lave sin topeffekt v. beskedne 18 graders fortænding(189hk).
Samtidigt er jeg bekendt med nogen der har plus35grader på en anden 1,8er med 1,5bar i tryk.
Svært at stille en regnemaskine op med det enorme antal ukendte parametre.
Man kan ikke bare lige stille en formel op.
Jeg har set en 1,8l 16V motor lave sin topeffekt v. beskedne 18 graders fortænding(189hk).
Samtidigt er jeg bekendt med nogen der har plus35grader på en anden 1,8er med 1,5bar i tryk.
Svært at stille en regnemaskine op med det enorme antal ukendte parametre.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!