Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 05:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 jan 2005, 17:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det helt store spørgsmål når man konvertere til et andet system.
Benzinmængden er ikke det store problem da man kan måle den, men tændingstidspunket kan man ikke måle på samme måde.
Hvad er tændingstispunktet afhænig af
1. fyldningsgraden i forbrændings kammeret.
Som er givet af motorens opbygning, potning af topstykke, antal ventiler, udformning af forbrændingskammer, knastaksler, udstødning, slaglængde og plejlstængernes længde. Og trykket i manifolden osv.
2. omdrejningstallet jo flere omdrejninger jo mindre tid er der til at forbrændingen kan foregå. Og fyldnings graden ændre sig også, alt efter hvilken kombination man har valgt til sin motor.

Men hvordan kan jeg overføre det til min motor, det er det store spørgsmål.

Jeg vilde foreslå tomgang mellem 5 og 15 grader
2000 rpm 20 grader 4000 rpm 28 grader og 6000 rpm 33 grader ved 100 kpa dvs. atmosfære tryk eller fuldt åbent gasspjæld med en sugemotor.
De 4000 rpm repræsentere maks. moment, og kan derfor flyttes i forhold til ens egen opsætning.
Så har vi trykket tilbage eller manglen på samme.
Generelt kan man roligt lægge 15 grader til ved min belastning, og trække 1 grad fra pr 10 kpa man går over de 100 kpa.
Og mappen er meget konservativ og baseret på en 16v motor 8v motore kan roligt lægge 5 grader til værdierne.
Men lyt til din motor.

Dette er kun et forslag så lyt til din motor,
og finjuster tændingen inden at du finjustere benzinen, da så længe den kan antænde og har et rimeligt AFR forhold, så har den ikke den store betydning

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 feb 2005, 21:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
et var s....s så mange der har læst det og ingen invendinger.
Jeg kommer i8gen imorgen med et par mere, bare for sjovs skyld.
Og for at starte en diskussion, Hvis der er nogen der vil.
En svaghed i teorien er hvorfor så køre samme avancering efter maks moment, da dette stemmer ikke med teotien om den givne hastighed.

En meget skuffet :D

Morten
Da jeg ikke har svar på alt :roll:

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2005, 17:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Lidt flere opysninger.
og de skal stadig justeres ind til egen motor
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2005, 14:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jul 2003, 16:15
Indlæg: 183
Ha ha, det lyder som en Quiz, hvad kan man vinde.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2005, 17:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
en tur på skate board efter mortens volvo på stranden .. :wink:
eller ? :roll:

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2005, 19:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Man kan muligvis vinde lidt viden, og en hel motor efter, man har fået mulighed for at lave tændingskurven selv.
Ellers er der ingen gevinst :wink:

Grydesvamp du kan få en tur på ploven på motorvejen hvis du tør :D
Indlæget er skrevet fordi at jeg har set rigtigt mange håbløse tændings tabeller.
Og jeg håber at det kan hjælpe til lidt flere normale tabeller.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 10:06 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Morten VJ skrev:
Lidt flere opysninger.
og de skal stadig justeres ind til egen motor
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941

MVH

Morten


Hej Morten
Kanon indlæg :D
Har du helt tilfældigvis fået fingre i det excel ark der snakkes om? Det kunne være interessant at se. Jeg kan umiddelbart ikke finde det i tråden. Skal selv i gang med mit tændingsmap og en masse overvejelser :wink:

Jeg læste i øvrigt om en motorstyring som kunne køre closed loop på tændingen med en knocksensor. Det lyder jo umiddelbart interessant - og temmelig satset..

Mvh Jakob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 12:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
JakobM skrev:
Har du helt tilfældigvis fået fingre i det excel ark der snakkes om?


Dette du mangler?

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 14:40 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Yes! - takker :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 17:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Et lille flygtigt indspark:

Man kan ikke bare lige stille en formel op.

Jeg har set en 1,8l 16V motor lave sin topeffekt v. beskedne 18 graders fortænding(189hk).

Samtidigt er jeg bekendt med nogen der har plus35grader på en anden 1,8er med 1,5bar i tryk.

Svært at stille en regnemaskine op med det enorme antal ukendte parametre.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team