Udstødningsporte

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

Udstødningsporte

#1 Indlæg af wukshady »

Da jeg er en ren begynder inden for tuningens veden er jeg nødt til at spørge om alt. Heldigvis er der jo en masse kloge mennesker der skriver herinde..
Sagen er den er jeg så småt er ved at gå i gang med at lave en traktor klar til traktortræk. Her snakker vi standard traktorer, ikke noget med 4 turboladere og ladetryk på 15-16 bar og den slags. Det der nu nager mig lidt er at den 6-cylindrede motor der er i min traktor kun har 4 stk udstødningsporte i topstykket. Hvor meget har dette at sige for flowet igennem topstykket? Det står naturligvis ikke til at ændre på, men det kunne da være meget spændende lige at høre lidt nærmere om.

Og en anden ting: jeg har søgt en del på nettet efter et ladetryksur med skala til 5 bar, men uden held. Jeg har dog, ude i den virkelige verden, set et vandtryksur (altså i vvs-sammenhæng) med skala til 5 bar. Ville det kunne bruges som ladetryksur?

Til de nysgerrige kan jeg da lige tilføje at traktoren er en Volvo BM 810. 5,5 liter slagvol. og født med turbo. Std ydelse er 136 hk, men den skulle gerne en del over de 300 hk, ved hjælp af andre dyser, intercooler, større turbo og når pengene bliver til det, større elementer i indsprøjtningspumpen (traktoren er født med Bosch rækkepumpe) + plus flere andre småting.
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#2 Indlæg af mh »

kan du ikke bruge et dæktryks måle ur :lol: :lol:
lyder som et spændene projekt :wink: :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
ford p7 biturbo
Medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 16 jul 2004, 02:13

Re: Udstødningsporte

#3 Indlæg af ford p7 biturbo »

wukshady skrev:Da jeg er en ren begynder inden for tuningens veden er jeg nødt til at spørge om alt. Heldigvis er der jo en masse kloge mennesker der skriver herinde..
Sagen er den er jeg så småt er ved at gå i gang med at lave en traktor klar til traktortræk. Her snakker vi standard traktorer, ikke noget med 4 turboladere og ladetryk på 15-16 bar og den slags. Det der nu nager mig lidt er at den 6-cylindrede motor der er i min traktor kun har 4 stk udstødningsporte i topstykket. Hvor meget har dette at sige for flowet igennem topstykket? Det står naturligvis ikke til at ændre på, men det kunne da være meget spændende lige at høre lidt nærmere om.

Og en anden ting: jeg har søgt en del på nettet efter et ladetryksur med skala til 5 bar, men uden held. Jeg har dog, ude i den virkelige verden, set et vandtryksur (altså i vvs-sammenhæng) med skala til 5 bar. Ville det kunne bruges som ladetryksur?

Til de nysgerrige kan jeg da lige tilføje at traktoren er en Volvo BM 810. 5,5 liter slagvol. og født med turbo. Std ydelse er 136 hk, men den skulle gerne en del over de 300 hk, ved hjælp af andre dyser, intercooler, større turbo og når pengene bliver til det, større elementer i indsprøjtningspumpen (traktoren er født med Bosch rækkepumpe) + plus flere andre småting.


Hej Ole jeg har et ur til 6bar du bare kan komme forbi og hente

Hilsen Jesper
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

Mht. udst. porte har du jo lige fadt i den helt rigtige her oppe over "tinasmartin". Han kan fortælle dig hvor godt sådan et topstykke virker på en gammel Ford v6 motor...

v/h christian
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

Havneren skrev:Mht. udst. porte har du jo lige fadt i den helt rigtige her oppe over "tinasmartin". Han kan fortælle dig hvor godt sådan et topstykke virker på en gammel Ford v6 motor...

v/h christian

Tsk-tsk, Christian dog... :?, der er ret langt fra en 2,3 V6 benzin til en 5,5 diesel rækkesekser...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

Mht. udstødningsportene i topstykket er jeg nu ikke så sikker Lars.

Den måde det er lavet på det som wuhshady også besktiver er ikke så galt super duper.

v/h christian
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#7 Indlæg af mh »

trasiter-far der er også langt fra en 2,3 til min gamle 2,96 :wink:

http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... sc&start=0
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Gæst

#8 Indlæg af Gæst »

tinasmartin skrev:trasiter-far der er også langt fra en 2,3 til min gamle 2,96 :wink:

http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... sc&start=0


"Min er større end din".....
Eller hvad ?

:D

Mvh
Nolan
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#9 Indlæg af mh »

Noland husk at logge ind :wink: :wink:

nej over hovedet ikke men hvis han referere til min gamle bil så retter jeg ham bare i at det ikke er en 2,3 men 2,9
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar