powerwrape ???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Gæst

powerwrape ???

#1 Indlæg af Gæst »

hej ville lige høre om der er nogen der ved noget om powerwrape ,da min udstødningsmanifold ( turbo ) ligger meget tæt på indsugningen (ca.1cm.) det er en opel cih. eller jeg skal lave en plade til at isolere fra med evt. hvilken matriale.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Noget der er forbandet godt til sådan noget er sådan et brandtæppe. Det er glasfiber beklædt med noget der ligner staniol på den ene side. Det skal selvfølgelig vendes korrekt. Lav sådan en afskræmingsplade og beklæd den med oven over nævnte materiale... Det skader ALDRIG at vilke udst.mannifold ind og holde temp lidt oppe på gasserne!!!

v/h christian
JensGT500
Medlem
Indlæg: 155
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

powerwrap

#3 Indlæg af JensGT500 »

Er det en helt overdrevet tanke, hvis man tænker at den varme man "lukker inde" kan finde på at blive aftaget af topstykket?
Og at man derved kan opleve en øget temp./belastning på dette.
Varme vil vel altid søge til det koldeste sted og det er vel ikke altid resten af udstødningen bagud eller hva'? :?
Har læst diverse steder om powerwrap, hvor ting er flækket og lign. pga. den "varmeisolering"... :roll:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Hvis du isolerer en manifold vil materiale temp på denne stige. Dette vil ikke nødvendigvist medføre større belastning på topstykket, (vi tillader os lige at se bort fra den varmetransmission der vil være mellem flange og topstykke, da denne vil være nær uændret)

Men godset i manifolden og turboladeren, etc etc vil blive betydeligt højere belastet termiskt. Dette vil øge den energi der er tilrådighed i feks en turbolader, og samtidigt sænke temp under hjelmen. Altsammen gode ting udfra et effektsynspunkt, men begge dele kører så også mere varmt end før.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

jeg lavede en turbo manifold til renault 19 i alm. sort jern, og viklede den og udstødnings huset på turboen godt ind i powerwrap også fordi indsugning lå tæt på udstødning. bare ved alm kørsel blev manifold og turbo hus rødglødende. manifolden holdt ca 1.5 måned, så var den blevet til gløde skaller. det var 4-5 mm gods. et sted var der blæst hul igennem på ca 5x15 mm fordi der ikke var mere matriale, der var revner ved siden af div. svejsninger. nu har jeg lavet en turbo manifold i rustfri og flyttet powerwrapen til indsugnings manifolden istedet for. det har virket i ca 3 måneder indtil vidre, og manifolden bliver kun lidt rød når den får pedal. jeg synnes ikke der er nogen mærkbar effekt forskel på de ændringer.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Anonymous skrev:jeg lavede en turbo manifold til renault 19 i alm. sort jern, og viklede den og udstødnings huset på turboen godt ind i powerwrap også fordi indsugning lå tæt på udstødning. bare ved alm kørsel blev manifold og turbo hus rødglødende. manifolden holdt ca 1.5 måned, så var den blevet til gløde skaller. det var 4-5 mm gods. et sted var der blæst hul igennem på ca 5x15 mm fordi der ikke var mere matriale, der var revner ved siden af div. svejsninger. nu har jeg lavet en turbo manifold i rustfri og flyttet powerwrapen til indsugnings manifolden istedet for. det har virket i ca 3 måneder indtil vidre, og manifolden bliver kun lidt rød når den får pedal. jeg synnes ikke der er nogen mærkbar effekt forskel på de ændringer.


Der er nu nok noget galt hvis manifold og turbohus bliver rødglødende ved alm. kørsel. Tyder meget på forkert justeret motorstyring.

Rustfrit stål er bedre, ja, men også betydeligt sværere at svejse korrekt. Manifolds revner konsekvent hvis de er svejst for varmt, ikke gennembrændt, har kærvdannelser, etc. etc.
Baggas, og svejst som var det til en certificeringsprøve der skulle røntgenfotograferes, så holder det resten ud. Er der 3mm der ikke er gennemsvejsning, så er der et stresspunkt der, og skidtet revner før eller siden. Måske der går 5år før, og dette er nok til resten, så er det jo fint. Kvaliteten skal bare passe til resten, så er det glimrende.
btw; glødeskaller i en manifold kan slå en turbo ihjel. Og gør det ofte.

Alene skiftet fra sort til rustfrit stål betyder en ret enorm forskel i den tilgængelige energi til at drive turboen med, da rustfrit stål leder varmen væk betydeligt langsommere end sort.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Gæst

#7 Indlæg af Gæst »

jaaaa. motorstyringen (wolf3d) er kun justeret efter øret og wb sonde, den går nu godt nok men nok ikke optimalt.

manifold blev svejst med baggas og fuld gennembrænding dog uden x ray

jeg ved ikke hvor mange glødeskaller turboen har tygget, men den virker da fint endnu :D
R1916V

#8 Indlæg af R1916V »

ATT: Guest
Hmm hvilken 19'er lavede du turbomanifold til? Hvis det er den 1,8'er jeg hørte om (ikke 16V). Så skyldes det temmelig sikkert at dysserne var alt for små. En lille tilføjelse så kører bla nascar med "powerwrap" uden det giver skader på manifold og topstykke... til gengæld vil udstødningen blive vanvittig varm. En anden ting... Skal have lavet en manifold til min egen vogn. Er det evt noget du kan lave? Og hvordan og hvor ledes med pris?
Besvar