Anonymous skrev:
jeg lavede en turbo manifold til renault 19 i alm. sort jern, og viklede den og udstødnings huset på turboen godt ind i powerwrap også fordi indsugning lå tæt på udstødning. bare ved alm kørsel blev manifold og turbo hus rødglødende. manifolden holdt ca 1.5 måned, så var den blevet til gløde skaller. det var 4-5 mm gods. et sted var der blæst hul igennem på ca 5x15 mm fordi der ikke var mere matriale, der var revner ved siden af div. svejsninger. nu har jeg lavet en turbo manifold i rustfri og flyttet powerwrapen til indsugnings manifolden istedet for. det har virket i ca 3 måneder indtil vidre, og manifolden bliver kun lidt rød når den får pedal. jeg synnes ikke der er nogen mærkbar effekt forskel på de ændringer.
Der er nu nok noget galt hvis manifold og turbohus bliver rødglødende ved alm. kørsel. Tyder meget på forkert justeret motorstyring.
Rustfrit stål er bedre, ja, men også betydeligt sværere at svejse korrekt. Manifolds revner konsekvent hvis de er svejst for varmt, ikke gennembrændt, har kærvdannelser, etc. etc.
Baggas, og svejst som var det til en certificeringsprøve der skulle røntgenfotograferes, så holder det resten ud. Er der 3mm der ikke er gennemsvejsning, så er der et stresspunkt der, og skidtet revner før eller siden. Måske der går 5år før, og dette er nok til resten, så er det jo fint. Kvaliteten skal bare passe til resten, så er det glimrende.
btw; glødeskaller i en manifold kan slå en turbo ihjel. Og gør det ofte.
Alene skiftet fra sort til rustfrit stål betyder en ret enorm forskel i den tilgængelige energi til at drive turboen med, da rustfrit stål leder varmen væk betydeligt langsommere end sort.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!