dysse størrelse og MS

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Fog
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Geografisk sted: Skive

dysse størrelse og MS

#1 Indlæg af Morten Fog »

jeg vil lige høre om der er en tommelfinger regl som man skal følge når man vælger dysser. det jeg tænker på er om der er et max for hvor stor den dysse man kan sætte på x antal liter motor og stadig have fornuftig tomgang, altså at man kan få en så lille mængde benzin at den kan går i tomgang.

jeg har f.x. selv en 4 cylindret 1.4 turbo motor, og hvor store dysse vil MS kunne styre på sådan en motor?
mvh Morten
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

#2 Indlæg af Cossie »

Det kommer jo lidt an på hvor mange HK du regner med at lave på den 1.4 motor.

Hvis du f.eks. giver den 4 stk 300cc dyser, så skulle der være nok til de første ca 250hk :)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Find dyser der passer til din ydelse.

Alt for store dyser gør at du feks kun udnytter 30% af dysens kapacitet v. fuld hammer, og så får du store problemer med tomgangen. Ikke så meget fordi MS ikke kan styre dem, men mere fordi forstøvningen er dårlig på alle dyser ved ekstremt små åbningstider.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Fog
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Geografisk sted: Skive

#4 Indlæg af Morten Fog »

ok, regner med at købe 4x 550 ml så, da det ca passer med de 275-300 hk jeg regner med at kunne hente.

men det var også lige så meget for di jeg kan købe 1000ml dyser til 81 dollars og 550 til 85 dollars, og jeg har en bosch pumpe som giver 300 liter pr time ved 6-7 bar, så den skulle nok føde de 1000'ere.

takker for hjælpen.
mvh Morten
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Find dyser der passer til din ydelse.

Alt for store dyser gør at du feks kun udnytter 30% af dysens kapacitet v. fuld hammer, og så får du store problemer med tomgangen. Ikke så meget fordi MS ikke kan styre dem, men mere fordi forstøvningen er dårlig på alle dyser ved ekstremt små åbningstider.

Dyserne forstøver vel lige så godt hvis de har væeret åbne i et ms som i 10 ms.
I manualen anbefales det at man ikke går under 2 ms i tomgang, da justeringen i VE tabellen bliver for grov, således at 1 ciffers åndring i ve tabellen giver meget i antal MS.
500 ml dyser på en e,4 motor, det lyder af meget, jeg har selv 440 ml, på en 2,3 l, og en tid på omkring 2,3 ms, i tomgang.
med 2 squirts alternating, Det kunne våre at du burde overveje 2 dyser pr cylinder, og få bedre lavlast egenskaber ud af din 300 hk 1,4 l motor.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Det gør de faktisk ikke.

Ved meget små åbnetider, og store dyser er der en tydelig tendens til "for store dråber", hvilket kan ses bla på HC værdierne.

Uden at kende den præcise tekniske forklaring her, så vil jeg tro at dysens "åbningstid" (altså fra nålen letter fra sædet til den har noget nominelt flow, ikke den konventionelle reaktionstid som MS bruger direkte) har så forholdsmæssig stor en andel i den indsprøjtede mængde, at dysen v. åbningstider(den tid den reelt er på nominelt flow) på feks 1,2mS at forstøvningen lider voldsomt.

Det giver nemligt ikke den store mening at en motor kan blive svær at få til at køre tomgang selv ikke hvis opløsningen er feks 0,1mS, da de fleste motorer kører ret godt med et relativt stort spring i AFR i tomgang.

det ændring det ene mS giver på 1,2mS dyser modsvarer jo en tilsvarende ændring i AFR forholdet, og dette fænomen kan man ikke genskabe ved en % ligestor forskel på en dyse med et lavere flow.

Men som sagt, jeg kender ikke spraymønsteret på dyserne i åbningsperioden, kontra dysens spraymønster i fuldt åben.

Men man kunne da finde ud af det helt konkret, feks med et styret stroboskop, og en løs MS sat op til test i en løs fuelrail/pumpe/dyse situation.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Jeg búrde have skrevet + åbningstiden, .
Ok dysestorrelsen, er et problem, da en stor dyse vil lukke mere benzin ud i åbningsfasen, og teoretisk burde forstøvningen være lige så god på en stor som en lille hvis vi taler om nåleformede dyser, og her tænker jeg på nålen i midten, som er den mest alm dysekonstruktion.
Hvis den har en plade, aka. en lucasdyse så taler vi om et mondter hul, og dårligere forstøvning til følge, fordelen skulde være en hurtigere åbnings tid.
De fleste standart biler/ motorstyringer jeg har målt ligger over 2 ms i dysetid ved tomgang. for at finde lambda 1 og give en stabil tomgang.
Jeg tvivler på at 500 ml dyser på en 1.4 l motor vil kunne give en tilfredsstillende tomgang, men vi snakker jo også om over 200 hk pr l så tomgangen er vel underordnet i dette tilfælde.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten Fog
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Geografisk sted: Skive

#8 Indlæg af Morten Fog »

Morten VJ skrev: men vi snakker jo også om over 200 hk pr l så tomgangen er vel underordnet i dette tilfælde.

Morten


det er ikke så afgørende med tomgangen, da dette bliver min bil nr 2 som kun bliver luftet når der skal ske noget og til race(drag/trackdays). så det bliver ikke en bil der skal køre hverdags kørsel såsom køkørsel og lingende.

men kan ikke blive helt klog på om i mener: at det slet ikke ville kunne køre med de 550 dysser eller man måske ville være bedre tjent med fx. nogle 440'er men at det godt kunne lade sig gøre med de 550'er?
mvh Morten
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#9 Indlæg af Nolan »

Undskyld jeg blander mig....

Som Morten skriver, så ville det nok være en bedre løsning med to stagede dyser i hver port, der hver flower noget mindre end 550cc.

Nu skriver du ikke om det er noget der skal synes men jeg tvivler stærkt på, at nogen synsmand vil lukke din bil igennem, hvis den står og brøler med 2500 omdr for at holde sig selv igang. Og det bliver helt klart resultatet af de meget store dyser.

Har du monteret MS eller overvejer du stadig ?
Jeg mener ikke MS kan stage dyserne (og her må Henrik så rette mig) men der findes da ECU'er der kan.

Mvh
Nolan
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Her er et link til alle software modefikationer til standart coden.

Meget af det er på teststadiet, eller i første udgave, og man må derfor påregne, at nogle funktioner er ubrugelige p.t.

Der er 2 muligheder for at køre 2 dyser pr cyl.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar