Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 nov 2004, 22:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
jeg vil lige høre om der er en tommelfinger regl som man skal følge når man vælger dysser. det jeg tænker på er om der er et max for hvor stor den dysse man kan sætte på x antal liter motor og stadig have fornuftig tomgang, altså at man kan få en så lille mængde benzin at den kan går i tomgang.

jeg har f.x. selv en 4 cylindret 1.4 turbo motor, og hvor store dysse vil MS kunne styre på sådan en motor?

_________________
mvh Morten


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2004, 23:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 617
Geografisk sted: København
Det kommer jo lidt an på hvor mange HK du regner med at lave på den 1.4 motor.

Hvis du f.eks. giver den 4 stk 300cc dyser, så skulle der være nok til de første ca 250hk :)

_________________
Mvh
Michael.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2004, 23:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Find dyser der passer til din ydelse.

Alt for store dyser gør at du feks kun udnytter 30% af dysens kapacitet v. fuld hammer, og så får du store problemer med tomgangen. Ikke så meget fordi MS ikke kan styre dem, men mere fordi forstøvningen er dårlig på alle dyser ved ekstremt små åbningstider.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 16:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
ok, regner med at købe 4x 550 ml så, da det ca passer med de 275-300 hk jeg regner med at kunne hente.

men det var også lige så meget for di jeg kan købe 1000ml dyser til 81 dollars og 550 til 85 dollars, og jeg har en bosch pumpe som giver 300 liter pr time ved 6-7 bar, så den skulle nok føde de 1000'ere.

takker for hjælpen.

_________________
mvh Morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 21:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Find dyser der passer til din ydelse.

Alt for store dyser gør at du feks kun udnytter 30% af dysens kapacitet v. fuld hammer, og så får du store problemer med tomgangen. Ikke så meget fordi MS ikke kan styre dem, men mere fordi forstøvningen er dårlig på alle dyser ved ekstremt små åbningstider.

Dyserne forstøver vel lige så godt hvis de har væeret åbne i et ms som i 10 ms.
I manualen anbefales det at man ikke går under 2 ms i tomgang, da justeringen i VE tabellen bliver for grov, således at 1 ciffers åndring i ve tabellen giver meget i antal MS.
500 ml dyser på en e,4 motor, det lyder af meget, jeg har selv 440 ml, på en 2,3 l, og en tid på omkring 2,3 ms, i tomgang.
med 2 squirts alternating, Det kunne våre at du burde overveje 2 dyser pr cylinder, og få bedre lavlast egenskaber ud af din 300 hk 1,4 l motor.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 21:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det gør de faktisk ikke.

Ved meget små åbnetider, og store dyser er der en tydelig tendens til "for store dråber", hvilket kan ses bla på HC værdierne.

Uden at kende den præcise tekniske forklaring her, så vil jeg tro at dysens "åbningstid" (altså fra nålen letter fra sædet til den har noget nominelt flow, ikke den konventionelle reaktionstid som MS bruger direkte) har så forholdsmæssig stor en andel i den indsprøjtede mængde, at dysen v. åbningstider(den tid den reelt er på nominelt flow) på feks 1,2mS at forstøvningen lider voldsomt.

Det giver nemligt ikke den store mening at en motor kan blive svær at få til at køre tomgang selv ikke hvis opløsningen er feks 0,1mS, da de fleste motorer kører ret godt med et relativt stort spring i AFR i tomgang.

det ændring det ene mS giver på 1,2mS dyser modsvarer jo en tilsvarende ændring i AFR forholdet, og dette fænomen kan man ikke genskabe ved en % ligestor forskel på en dyse med et lavere flow.

Men som sagt, jeg kender ikke spraymønsteret på dyserne i åbningsperioden, kontra dysens spraymønster i fuldt åben.

Men man kunne da finde ud af det helt konkret, feks med et styret stroboskop, og en løs MS sat op til test i en løs fuelrail/pumpe/dyse situation.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 22:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg búrde have skrevet + åbningstiden, .
Ok dysestorrelsen, er et problem, da en stor dyse vil lukke mere benzin ud i åbningsfasen, og teoretisk burde forstøvningen være lige så god på en stor som en lille hvis vi taler om nåleformede dyser, og her tænker jeg på nålen i midten, som er den mest alm dysekonstruktion.
Hvis den har en plade, aka. en lucasdyse så taler vi om et mondter hul, og dårligere forstøvning til følge, fordelen skulde være en hurtigere åbnings tid.
De fleste standart biler/ motorstyringer jeg har målt ligger over 2 ms i dysetid ved tomgang. for at finde lambda 1 og give en stabil tomgang.
Jeg tvivler på at 500 ml dyser på en 1.4 l motor vil kunne give en tilfredsstillende tomgang, men vi snakker jo også om over 200 hk pr l så tomgangen er vel underordnet i dette tilfælde.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 23:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
Morten VJ skrev:
men vi snakker jo også om over 200 hk pr l så tomgangen er vel underordnet i dette tilfælde.

Morten


det er ikke så afgørende med tomgangen, da dette bliver min bil nr 2 som kun bliver luftet når der skal ske noget og til race(drag/trackdays). så det bliver ikke en bil der skal køre hverdags kørsel såsom køkørsel og lingende.

men kan ikke blive helt klog på om i mener: at det slet ikke ville kunne køre med de 550 dysser eller man måske ville være bedre tjent med fx. nogle 440'er men at det godt kunne lade sig gøre med de 550'er?

_________________
mvh Morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2004, 00:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Undskyld jeg blander mig....

Som Morten skriver, så ville det nok være en bedre løsning med to stagede dyser i hver port, der hver flower noget mindre end 550cc.

Nu skriver du ikke om det er noget der skal synes men jeg tvivler stærkt på, at nogen synsmand vil lukke din bil igennem, hvis den står og brøler med 2500 omdr for at holde sig selv igang. Og det bliver helt klart resultatet af de meget store dyser.

Har du monteret MS eller overvejer du stadig ?
Jeg mener ikke MS kan stage dyserne (og her må Henrik så rette mig) men der findes da ECU'er der kan.

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2004, 06:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er et link til alle software modefikationer til standart coden.

Meget af det er på teststadiet, eller i første udgave, og man må derfor påregne, at nogle funktioner er ubrugelige p.t.

Der er 2 muligheder for at køre 2 dyser pr cyl.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team