kompressor på alle biler??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Reeed
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07 sep 2004, 13:10

kompressor på alle biler??

#1 Indlæg af Reeed »

er det mulig at tilpasse og bygge kompressor på alle biler, hvis de altså kan holde til det???

og hvordan finder man ud af om den kan holde til det, prøver sig frem eller :lol:
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#2 Indlæg af hYe »

Det er mere et spørgsmål om penge....
Men jeg ville sige ja, i 95% af alle tilfælde..
Om det kan godkendes til syn er straks noget andet..
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Reeed
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07 sep 2004, 13:10

#3 Indlæg af Reeed »

ja prisen det kan jo hurtigt blive træls :?

syn? kay jeg trode det gik ind under det tun man måtte sætte på bilen
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#4 Indlæg af brunochristensen »

Reeed skrev:ja prisen det kan jo hurtigt blive træls :?

syn? kay jeg trode det gik ind under det tun man måtte sætte på bilen


nej alt trykladning er mere end 20% forøelse af motoren og der for kan den ikke gå igennem syn med det.

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#5 Indlæg af hYe »

nej alt trykladning er mere end 20% forøelse af motoren og der for kan den ikke gå igennem syn med det.

MVH Bruno


For at kunne få den godkendt til syn skal den igennem en emissionskontrol..
Og det koster knapper...
Med mindre at bilen er fra før 4. måned 1984, eller, at det kompressor kit man monterer er tüv godkendt...
Så er der kun told og skvat tilbage...
Som sagt.. Det er et spørgsmål om penge..
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Reeed
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07 sep 2004, 13:10

#6 Indlæg af Reeed »

AAA når ja sådan noget hø..... den med de 20 hade jeg lige glemt alt om.

ja kan godt se at det kommer til at løbe op så :cry:
Brugeravatar
FiatNørden?
Mester Medlem
Indlæg: 679
Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland

#7 Indlæg af FiatNørden? »

hYe skrev:
nej alt trykladning er mere end 20% forøelse af motoren og der for kan den ikke gå igennem syn med det.

MVH Bruno


For at kunne få den godkendt til syn skal den igennem en emissionskontrol..
Og det koster knapper...
Med mindre at bilen er fra før 4. måned 1984, eller, at det kompressor kit man monterer er tüv godkendt...
Så er der kun told og skvat tilbage...
Som sagt.. Det er et spørgsmål om penge..

vil det sige at hvis man har en øse der er fra 83 og ældre kan man tune den som man har lyst ???
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

Hks skrev:vil det sige at hvis man har en øse der er fra 83 og ældre kan man tune den som man har lyst ???

Både og..... :wink:
Bilen skal jo stadigvæk synes en gang imellem, men der er bare ingen krav til forureningen, derfor udløser en efterbygget trykladning ikke automatisk krav om emissionstest.
Og lige for gentagelsens skyld: En emissionstest består IKKE bare af at kontrollere CO-værdien (eller lambdatallet) i tomgang.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
70s

#9 Indlæg af 70s »

hvad er en emissionstest ???
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#10 Indlæg af Transitfar »

70s skrev:hvad er en emissionstest ???

En emissionstest er en måling af, hvor meget køretøjet forurener ved nøje fastlagte kørselsbetingelser.
Jeg har desværre ikke links til euro-normerne, men bl.a. måles forureningen ved koldstart og efterfølgende "normalkørsel", som indbefatter simuleret bykørsel samt simuleret landevejskørsel.
Der er så forskellige grænseværdier for, hvor meget en bil må forurene, alt efter bilens alder.
Fidusen er så, at biler som er ældre end maj 1984 slet ikke skal opfylde forureningskrav overhovedet, og derfor kan man ændre på motoren uden at spekulere på forureningsdokumentation.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar