Effektmåling på den rigtige måde.
Redaktør: Moderatorer
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
ladetryk styrret af ladetryksstyrring med to MAP sensorer(der er sandsynligvis andre måder at løse opgaven på...).
en til at måle ladetryk, samt en til at måle aktuelle barometerstand. ladetryk er så altid absolut. dvs uafhængig af den barometerstand der hersker under rulningen. derfor argumentet med at taste 1013mbar ind.
MVH søren
ps. de fleste moderne oem bokse måler også aktuel barometerstand. også selv om der måske er tale om en sugemotor...
en til at måle ladetryk, samt en til at måle aktuelle barometerstand. ladetryk er så altid absolut. dvs uafhængig af den barometerstand der hersker under rulningen. derfor argumentet med at taste 1013mbar ind.
MVH søren
ps. de fleste moderne oem bokse måler også aktuel barometerstand. også selv om der måske er tale om en sugemotor...
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Kompenseringsfaktorer er jo indført for at kunne afgrænse målingen, samt kompensere rulningen til en standard tilstand ifht en given norm.
Den med at sætte lufttryk fast på 1013 på en turbobil er lidt spøjs.
Argumentet er selvf at motoren er reguleret af en wastegate mere eller mindre elektronisk.
Men det man gør er at sige at motoren, uanset lufttrykket den dag den rulles, er lige effektiv. Dvs man antager (noget optimistisk) at ladetryksstyringen ikke er en P-regulator, men derimod en fuldt indreguleret PID regulator der uanset lufttryk er istand til at kompensere til ladetrykkets mærkeværdi altid, og at turboladerens mer/mindre belastning ingen indflydelse har.
På en god sugemotor med velafstemte spjældhuse kan man måle (med mapsensoren) lufttryk på op imod 10kpa over det aktuelle lufttryk. Middelværdi vel at mærke!
Hvis turbomotoren skal kompenseres, hvad skal den omtalte sugemotor så?
Jeg er som sådan ikke imod kompenseringen, men det er ikke helt de samme snitflader og betingelser man måler under. Og så snakker vi slet ikke om dæktryk, nedspænding, etc.etc.
Den med to mapsensorer er meget almindelig, og flere aftermarket motorstyringer har det som option. Det bliver næsten aldrigt valgt til.
Den med at sætte lufttryk fast på 1013 på en turbobil er lidt spøjs.
Argumentet er selvf at motoren er reguleret af en wastegate mere eller mindre elektronisk.
Men det man gør er at sige at motoren, uanset lufttrykket den dag den rulles, er lige effektiv. Dvs man antager (noget optimistisk) at ladetryksstyringen ikke er en P-regulator, men derimod en fuldt indreguleret PID regulator der uanset lufttryk er istand til at kompensere til ladetrykkets mærkeværdi altid, og at turboladerens mer/mindre belastning ingen indflydelse har.
På en god sugemotor med velafstemte spjældhuse kan man måle (med mapsensoren) lufttryk på op imod 10kpa over det aktuelle lufttryk. Middelværdi vel at mærke!
Hvis turbomotoren skal kompenseres, hvad skal den omtalte sugemotor så?
Jeg er som sådan ikke imod kompenseringen, men det er ikke helt de samme snitflader og betingelser man måler under. Og så snakker vi slet ikke om dæktryk, nedspænding, etc.etc.
Den med to mapsensorer er meget almindelig, og flere aftermarket motorstyringer har det som option. Det bliver næsten aldrigt valgt til.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
lqs skrev:ladetryk er så altid absolut. dvs uafhængig af den barometerstand der hersker under rulningen.
Det er ikke helt rigtigt, det du skriver der.
Moderne motorstyringer (EDC15,16 og 17 til Diesel, ME7, ME9 og ME19 til benzin) kompenserer ALLE for atmosfærisk tryk.. ladetryksmappet dikterer feks. 2400mbar, atmosfærisk tryk modregnes dette, er der 1000mbar så "laver" turboen 1400mbar, men er det kun 800mbar så laver turboen 1600mbar.. Således sikrer du at motoren altid får samme ladetryk uanset hvor meget atmosfæren bidrager
Derfor har man også begrænser maps der begrænser ladetryk ud fra atmosfærisk tryk, for at skåne turboen. Det er før set at "tunere" tillader samme ladetryk uanset atmosfærisk tryk - tag du en tur på skiferie og kør lidt frisk i bjergene med den "tuning"...
Ang. rulning og forskellige målinger, dajeg fik målt min bil af Otto, så nævnte han at han måler lavere end det felt jeg fik målt bilen på 4 dage før. Hvordan kan det være?
Som sagt jeg tror ikke på en måling er 100% nøjagtig, men den kan tilnærme sig sandheden
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
hej TB206HDI
Måleforskellen imellem de to felter.ligger bla. i at den udskrift du har vist mig fra det andet felt er, korigeret efter DIN normen,jeg korigere efter EØF normen ,da alle fabriksopgivelser efter 1996 er efte denne norm
Havde jeg korrigerte efter din normen i fredags da jeg målte din bil ville effekten have været 198 hk altså en forskel på 6 hk
Som du selv beskriver max ladetrykket(absoluttrykket)burde det være konstant og ikke afhængig af barometertrykket,derfor at jeg taster 1013 i barometer tryk,da denne tastning hverken giver + eller -
Kan se på din udskrift fra det andet felt ,at der er tastet 1012, altså barometer tryk
Hvis jeg havde tastet baremetertryk som var 1020 i fredags da jeg målte din bil ville effekten have været 190 hk
På den samme måling kan jeg altså få 8 hk i forskel afhængig af hvordan jeg vejrkorrigerer
Mit tilbud står stadig ved magt,jeg bruger gerne en lørdag på at i kan komme og afprøve en masse af jeres teorier
Mvh
Otto
Måleforskellen imellem de to felter.ligger bla. i at den udskrift du har vist mig fra det andet felt er, korigeret efter DIN normen,jeg korigere efter EØF normen ,da alle fabriksopgivelser efter 1996 er efte denne norm
Havde jeg korrigerte efter din normen i fredags da jeg målte din bil ville effekten have været 198 hk altså en forskel på 6 hk
Som du selv beskriver max ladetrykket(absoluttrykket)burde det være konstant og ikke afhængig af barometertrykket,derfor at jeg taster 1013 i barometer tryk,da denne tastning hverken giver + eller -
Kan se på din udskrift fra det andet felt ,at der er tastet 1012, altså barometer tryk
Hvis jeg havde tastet baremetertryk som var 1020 i fredags da jeg målte din bil ville effekten have været 190 hk
På den samme måling kan jeg altså få 8 hk i forskel afhængig af hvordan jeg vejrkorrigerer
Mit tilbud står stadig ved magt,jeg bruger gerne en lørdag på at i kan komme og afprøve en masse af jeres teorier
Mvh
Otto
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
HVIS du vil citere mig... så tag og sæt hele mit indlæg ind. prøv evt at læs HELE indlæg igen.TB206HDI skrev:lqs skrev:ladetryk er så altid absolut. dvs uafhængig af den barometerstand der hersker under rulningen.
Det er ikke helt rigtigt, det du skriver der.
Moderne motorstyringer (EDC15,16 og 17 til Diesel, ME7, ME9 og ME19 til benzin) kompenserer ALLE for atmosfærisk tryk.. ladetryksmappet dikterer feks. 2400mbar, atmosfærisk tryk modregnes dette, er der 1000mbar så "laver" turboen 1400mbar, men er det kun 800mbar så laver turboen 1600mbar.. Således sikrer du at motoren altid får samme ladetryk uanset hvor meget atmosfæren bidrager
Derfor har man også begrænser maps der begrænser ladetryk ud fra atmosfærisk tryk, for at skåne turboen. Det er før set at "tunere" tillader samme ladetryk uanset atmosfærisk tryk - tag du en tur på skiferie og kør lidt frisk i bjergene med den "tuning"...
Ang. rulning og forskellige målinger, dajeg fik målt min bil af Otto, så nævnte han at han måler lavere end det felt jeg fik målt bilen på 4 dage før. Hvordan kan det være?
Som sagt jeg tror ikke på en måling er 100% nøjagtig, men den kan tilnærme sig sandheden
MVH søren
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
natmekanikeren skrev:hej TB206HDI
Måleforskellen imellem de to felter.ligger bla. i at den udskrift du har vist mig fra det andet felt er, korigeret efter DIN normen,jeg korigere efter EØF normen ,da alle fabriksopgivelser efter 1996 er efte denne norm
Havde jeg korrigerte efter din normen i fredags da jeg målte din bil ville effekten have været 198 hk altså en forskel på 6 hk
Som du selv beskriver max ladetrykket(absoluttrykket)burde det være konstant og ikke afhængig af barometertrykket,derfor at jeg taster 1013 i barometer tryk,da denne tastning hverken giver + eller -
Kan se på din udskrift fra det andet felt ,at der er tastet 1012, altså barometer tryk
Hvis jeg havde tastet baremetertryk som var 1020 i fredags da jeg målte din bil ville effekten have været 190 hk
På den samme måling kan jeg altså få 8 hk i forskel afhængig af hvordan jeg vejrkorrigerer
Mit tilbud står stadig ved magt,jeg bruger gerne en lørdag på at i kan komme og afprøve en masse af jeres teorier
Mvh
Otto
OTTO får udtrykt sig lidt uheldigt her... (synes jeg)der ville ikke have været mere effekt.altså målt effekt. der ville blive korrigeret til en anden faktor. men den MÅLTE effekt ville ikke være højere.det er som om ingen af de almindelige normer tager højde for dette, dvs eøf. din og sae... ved godt hvad OTTO mener. men det er ikke helt det han skriver.
MVH søren