lqs skrev:
ladetryk er så altid absolut. dvs uafhængig af den barometerstand der hersker under rulningen.
Det er ikke helt rigtigt, det du skriver der.
Moderne motorstyringer (EDC15,16 og 17 til Diesel, ME7, ME9 og ME19 til benzin) kompenserer ALLE for atmosfærisk tryk.. ladetryksmappet dikterer feks. 2400mbar, atmosfærisk tryk modregnes dette, er der 1000mbar så "laver" turboen 1400mbar, men er det kun 800mbar så laver turboen 1600mbar.. Således sikrer du at motoren altid får samme ladetryk uanset hvor meget atmosfæren bidrager
Derfor har man også begrænser maps der begrænser ladetryk ud fra atmosfærisk tryk, for at skåne turboen. Det er før set at "tunere" tillader samme ladetryk uanset atmosfærisk tryk - tag du en tur på skiferie og kør lidt frisk i bjergene med den "tuning"...
Ang. rulning og forskellige målinger, dajeg fik målt min bil af Otto, så nævnte han at han måler lavere end det felt jeg fik målt bilen på 4 dage før. Hvordan kan det være?
Som sagt jeg tror ikke på en måling er 100% nøjagtig, men den kan tilnærme sig sandheden
