lqs skrev:kommer lige ind i tråden igen med et døgns forsinkelse. arbejde tar nu meget af ens fritid! der er lige et par ting jeg vil påpege. Henrik skrev omkring VE at 88-90 var godt, det er det også, men det er bestemt ikke MAX! det er 100 heller ikke!! VE kan under særligt gunstige forhold ved NOGEN omdrejningstal godt lige over 100!!! dette tror jeg dog er en del vanskeligere på en turbomotor end på sug, da man ikke kan lave udstødningen så den SUGER gassen ud af forbrændingskammeret. men må bruge stemplet til at presse den ud i en udstødnings manifold hvor man har et ret stort modtryk når man kører højt ladetryk! en grund mere er at indsugningsluften som regel er varmere end den ville være på en sugemotor. samtidig skal man huske at ydelsen går ned jo mindre fortændig det er muligt at bruge! MVH. søren PS. slet ingen kloge bemærkninger til EGONs udskrift fra BO?
Sikke noget sludder. Ve er deffineret som den procentuelle fyldning af cyl. D.v:s: hvis man har en 1 cyl. motor på 1 l. og man kan fylde cylinderen med en l luft har man et Ve. på 100%.
Fordelen ved en turbomotot er at luften bliver trykket ind og dermed opnåes et større Ve.
Dette opdagede SAAB for mange år siden og byggede turbo på deres 4 cylindrede motorer, da det var billigere end at udvikle en større 6 cylindret motor.
Da renault indsatte deres turbo motorer i F1, måtte deres motorstørrelse være på maks 1,5 l i forhold til 3l på en sugemotor, Dette pga. en større fyldningsgrad
Ve. kan oversættes som virkningsgrad(fyldningsgrad) på godt gammelt dansk
M.V.H.
morten