Morten, det du definerer som VE er rent faktiskt VE*abs.tryk......
Din definition er forkert.
VE er et procentuelt udtryk for den fyldning man kan opnå under 1 indsugningsslag iforhold til det teoretiskt mulige. Manifoldens tryk indgår IKKE i VE.
Så sludderet kommer faktiskt fra din side. Det vil du erfare hvis du får den ide at sætte VE til 150% når du opsætter MS. Den drukner TOTALT hvis du gør det.
Men at bruge et opsætningseksempel fra en motorstyring til at forsvare hvorfor VE ikke er som du skriver tilføjer jo et usikkerhedsmoment, så dette er faktiskt en lidt vag forklaring.
Men:
Hvis VE er som du beskriver det, Morten, så vil VE jo variere helt vildt med trykket i manifolden, hvilket jo så vil gøre en MAPsensor totalt overflødig, da motorstyringen iså fald vil køre efter Alpha-N princippet, og primært basere den indsugede luftmasse på et spjældvinkel signal.
Der vil jo så være et fast forhold mellem luftmassen og spjældvinklen, dikteret af det du kalder VE(reelt VE*abs.tryk) og det er ikke tilfældet.
Så VE kan nødvendigvist ikke indeholde nogen informationer om trykket i manifolden, og er derfor aldeles uafhængig at det herskende tryk.
Derfor kan VE ikke komme over ~90 på en alm motor, og sjældent over 100 med en godt bygget motor.
Med ord er VE altså IKKE baseret på fyldningen af cylinderen iforhold til atmosfæretrykket, men baseret på fyldningen af cylinderen iforhold til indsugningsmanifoldtrykket, og sådan regner alle de mapbaserede motorstyringer jeg har hørt om til dato.
se feks dette link, en lille smule over midten.
http://members.shaw.ca/megasquirt/manual/mtune.htm#ve