spændende tråd. prøv at giv jeres mening om emnet!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#41 Indlæg af natmekanikeren »

på målingen 1-1 er der desværre indsneet sig en fejl,det skule ave været sådan

Otto
Vedhæftede filer
1-1.jpg
1-1.jpg (131.46 KiB) Vist 5262 gange
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#42 Indlæg af lqs »

den sidste ud af de 6... er det med en meget stor turbo?
tænker at ladetryk og ydelsen kommer meget sent.
til gengæld er det den eneste hvor ladetryk er højere end modtryk!
MVH søren
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#43 Indlæg af natmekanikeren »

en 2 liters motor,der endte på +600 hk,så det er en rimelig stor turbo,og nej jeg ved ikke hvilken turbo det er

Otto
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

E=M*C*C

#44 Indlæg af uno »

Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.

Så man kan sige: større varme=større volume=større fart

Så hvis vi siger volume stiger 10% ved turboen grundet isolering, så stiger farten også 10%.

hvis vi siger massen =1
farten start = 2

så bliver energien 1= 1*2*2=4

Energien 2 bliver så= 1*2,2*2,2=4,84

håber jeg kan gøre mig nogenlunde forståelig.
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

Re: E=M*C*C

#45 Indlæg af JesperKonge »

uno skrev:Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

Re: E=M*C*C

#46 Indlæg af uno »

JesperKonge skrev:
uno skrev:Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:

Det jeg mener er hvis du flytter turbo tættere på motor eller isolerer manifold bedre, i disse tilfælde ændrer du ikke på motorens betingelser, tilgengæld ændres på hvad turboen "ser"
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

Re: E=M*C*C

#47 Indlæg af JesperKonge »

uno skrev:
JesperKonge skrev:
uno skrev:Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:

Det jeg mener er hvis du flytter turbo tættere på motor eller isolerer manifold bedre, i disse tilfælde ændrer du ikke på motorens betingelser, tilgengæld ændres på hvad turboen "ser"


Jeg er helt med på hvor du vil hen... MEN du starter med formlen "energi = masse * fart^2", hvorefter du kun taler om fart derefter. men du skal jo bruge energien i turbo'en og ikke farten. Så det bliver ved næsten det samme, da du sænker massen når farten stiger... ELLER tryller vi med energi :?:
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

Re: E=M*C*C

#48 Indlæg af uno »

JesperKonge skrev:
uno skrev:
JesperKonge skrev:
uno skrev:Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:

Det jeg mener er hvis du flytter turbo tættere på motor eller isolerer manifold bedre, i disse tilfælde ændrer du ikke på motorens betingelser, tilgengæld ændres på hvad turboen "ser"


Jeg er helt med på hvor du vil hen... MEN du starter med formlen "energi = masse * fart^2", hvorefter du kun taler om fart derefter. men du skal jo bruge energien i turbo'en og ikke farten. Så det bliver ved næsten det samme, da du sænker massen når farten stiger... ELLER tryller vi med energi :?:

Nej vi tryller ikke.. den energi der kommer fra motoren er konstant det er den energi som enten går til varme fra udstødningen eller kan afsættes i turboen.

forskellen på eksempel 1 og 2 er hvor stor varme der slipper væk som varme før turboen.
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

Re: E=M*C*C

#49 Indlæg af uno »

uno skrev:Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.

Så man kan sige: større varme=større volume=større fart

Så hvis vi siger volume stiger 10% ved turboen grundet isolering, så stiger farten også 10%.

hvis vi siger massen =1
farten start = 2

så bliver energien 1= 1*2*2=4

Energien 2 bliver så= 1*2,2*2,2=4,84

håber jeg kan gøre mig nogenlunde forståelig.


Faldt lige over at det er gået lige hurtigt nok for mig..
den højere temperatur vil blive til lidt højere tryk og lidt højere fart.
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Besvar