Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2010, 01:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
på målingen 1-1 er der desværre indsneet sig en fejl,det skule ave været sådan

Otto


Vedhæftede filer:
1-1.jpg
1-1.jpg [ 131.46 KiB | Vist 4515 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2010, 03:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
den sidste ud af de 6... er det med en meget stor turbo?
tænker at ladetryk og ydelsen kommer meget sent.
til gengæld er det den eneste hvor ladetryk er højere end modtryk!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2010, 20:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
en 2 liters motor,der endte på +600 hk,så det er en rimelig stor turbo,og nej jeg ved ikke hvilken turbo det er

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel: E=M*C*C
Indlæg: 01 dec 2010, 10:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.

Så man kan sige: større varme=større volume=større fart

Så hvis vi siger volume stiger 10% ved turboen grundet isolering, så stiger farten også 10%.

hvis vi siger massen =1
farten start = 2

så bliver energien 1= 1*2*2=4

Energien 2 bliver så= 1*2,2*2,2=4,84

håber jeg kan gøre mig nogenlunde forståelig.

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: E=M*C*C
Indlæg: 01 dec 2010, 11:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
uno skrev:
Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: E=M*C*C
Indlæg: 02 dec 2010, 13:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
JesperKonge skrev:
uno skrev:
Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:

Det jeg mener er hvis du flytter turbo tættere på motor eller isolerer manifold bedre, i disse tilfælde ændrer du ikke på motorens betingelser, tilgengæld ændres på hvad turboen "ser"

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: E=M*C*C
Indlæg: 02 dec 2010, 13:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
uno skrev:
JesperKonge skrev:
uno skrev:
Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:

Det jeg mener er hvis du flytter turbo tættere på motor eller isolerer manifold bedre, i disse tilfælde ændrer du ikke på motorens betingelser, tilgengæld ændres på hvad turboen "ser"


Jeg er helt med på hvor du vil hen... MEN du starter med formlen "energi = masse * fart^2", hvorefter du kun taler om fart derefter. men du skal jo bruge energien i turbo'en og ikke farten. Så det bliver ved næsten det samme, da du sænker massen når farten stiger... ELLER tryller vi med energi :?:


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: E=M*C*C
Indlæg: 02 dec 2010, 13:25 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
JesperKonge skrev:
uno skrev:
JesperKonge skrev:
uno skrev:
Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.


Hastigheden stiger ved højere temp, pga volumen bliver større... men massen bliver vel tilsvarende mindre :?: eller er vi ude i noget energi trylleri :?:

Det jeg mener er hvis du flytter turbo tættere på motor eller isolerer manifold bedre, i disse tilfælde ændrer du ikke på motorens betingelser, tilgengæld ændres på hvad turboen "ser"


Jeg er helt med på hvor du vil hen... MEN du starter med formlen "energi = masse * fart^2", hvorefter du kun taler om fart derefter. men du skal jo bruge energien i turbo'en og ikke farten. Så det bliver ved næsten det samme, da du sænker massen når farten stiger... ELLER tryller vi med energi :?:

Nej vi tryller ikke.. den energi der kommer fra motoren er konstant det er den energi som enten går til varme fra udstødningen eller kan afsættes i turboen.

forskellen på eksempel 1 og 2 er hvor stor varme der slipper væk som varme før turboen.

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: E=M*C*C
Indlæg: 02 dec 2010, 13:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
uno skrev:
Energien er lig med massen *farten i anden..
Farten her meget med temperaturen at gøre.. -volumen stiger ved høj temperatur, da arealet af udstødningen er konstant vil farten på gasserne stige.

Så man kan sige: større varme=større volume=større fart

Så hvis vi siger volume stiger 10% ved turboen grundet isolering, så stiger farten også 10%.

hvis vi siger massen =1
farten start = 2

så bliver energien 1= 1*2*2=4

Energien 2 bliver så= 1*2,2*2,2=4,84

håber jeg kan gøre mig nogenlunde forståelig.


Faldt lige over at det er gået lige hurtigt nok for mig..
den højere temperatur vil blive til lidt højere tryk og lidt højere fart.

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team