HenrikGM skrev:Prøv at stille jer det spørgsmål:
Hvis indkøringsperioden er kritisk, og skal ske ved 2500rpm fordi det er der den laveste last er, hvordan skal knasten så holde til max rpm, eller tomgang efterfølgende?
Fordi er sker en slags "hærdning" af overfladen i løbet af de første minutter motoren snurre. Overfladen på selve knasten ændre også kraftigt udseende, i hvert fald på de knaster jeg har haft i hånden. Hvad der precis sker må en "metal-kirurg" kunne forklare? Det er ingen problem at finde folk herhjemme der har prøvet at en V8'er åd en ny knast på få minutter under første opstart. Modsat er det yderst sjældent at det sker på et senere tidspunkt.
Der er nok ikke tvivl om at specielt amerikaner V8'erne er hårdt ramt da knasten sidder lidt dårligt rent smørings mæssigt og samtidigt er det stødstang som er det der kræver de hårdeste fjeder. Men heldigvis er rulleknasten jo så opfundet og vupti er alle problemer væk + den kan laves mere aggressiv i faconen således at man kan kombinere høj effekt og god kørbarhed.
I øvrigt her er lidt om beehive fjedre: www.corvettefever.com/techarticles/corp ... index.html