HenrikGM skrev:
Hvis du virkeligt har ret, så er leverandørerne på disse aftermarket produkter ikke kommet længere end 1970 rent teknologimæssigt.
Jamen hærdning er sikkert et helt forkert ord på hvad der precist sker, men instruktioner om indkøring dukker jo op på de fleste knastfabrikanters sider, store som små og i hvert fald på visse motorer er det alt afgørende for om knasten overlever mere end 10 min. Hvis der var en enkel og billig trylle løsning var den vel sikkert taget i brug for længst. På US V8'erne kan man bruge rulleknast (løftere med hjul), men det er bare en forholdsvis dyr løsning.
Kom i tanke om at jeg engang læste en lidt dybere artikel om emnet (det her med at knaster dør). Som jeg husker det var det bl.a noget med egensvingninger i fjedrene der gjorde at knasten i praksis oplevede nogle voldsomt forøgede overfladetryk, der kunne direkte være tale om at lyfteren hoppede på knasten og trådte lige igennem oliefilmen. Forklaringen kom fra over-knastguru'en fra CompCams, et af USA's største firmaer indenfor aftermarkeds knaster.
Det er jo noget med at vi i forvejen snakker om et voldsomt højt overfladetryk lige her, da knasten jo kun røre med et meget lille del på løfteren. Det her omtalte ZDDP (extreme pressure) additiv i motorolien er jo netop et "nød" smøremiddel som nærmest ligger sig i mellem som et slidlag hvis oliefilmen brydes.