Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Prøv at stille jer det spørgsmål:
Hvis indkøringsperioden er kritisk, og skal ske ved 2500rpm fordi det er der den laveste last er, hvordan skal knasten så holde til max rpm, eller tomgang efterfølgende?

Fordi er sker en slags "hærdning" af overfladen i løbet af de første minutter motoren snurre. Overfladen på selve knasten ændre også kraftigt udseende, i hvert fald på de knaster jeg har haft i hånden. Hvad der precis sker må en "metal-kirurg" kunne forklare? Det er ingen problem at finde folk herhjemme der har prøvet at en V8'er åd en ny knast på få minutter under første opstart. Modsat er det yderst sjældent at det sker på et senere tidspunkt.

Der er nok ikke tvivl om at specielt amerikaner V8'erne er hårdt ramt da knasten sidder lidt dårligt rent smørings mæssigt og samtidigt er det stødstang som er det der kræver de hårdeste fjeder. Men heldigvis er rulleknasten jo så opfundet og vupti er alle problemer væk + den kan laves mere aggressiv i faconen således at man kan kombinere høj effekt og god kørbarhed. :)

I øvrigt her er lidt om beehive fjedre: www.corvettefever.com/techarticles/corp ... index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
[Fordi er sker en slags "hærdning" af overfladen i løbet af de første minutter motoren snurre. Overfladen på selve knasten ændre også kraftigt udseende, i hvert fald på de knaster jeg har haft i hånden. Hvad der precis sker må en "metal-kirurg" kunne forklare?

Send et stykke af en knast og en løfter hvor dette er tilfældet på, så skal jeg fortælle dig hvad en metal-kirurg vil sige.

Hvis overfladen "hærder", så er der tale om deformationshærdning, men kom med et stykke, så kan vi få facts på bordet. Gad vist om der også er rivning involveret!!

Hvis du virkeligt har ret, så er leverandørerne på disse aftermarket produkter ikke kommet længere end 1970 rent teknologimæssigt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Hvis du virkeligt har ret, så er leverandørerne på disse aftermarket produkter ikke kommet længere end 1970 rent teknologimæssigt.

Jamen hærdning er sikkert et helt forkert ord på hvad der precist sker, men instruktioner om indkøring dukker jo op på de fleste knastfabrikanters sider, store som små og i hvert fald på visse motorer er det alt afgørende for om knasten overlever mere end 10 min. Hvis der var en enkel og billig trylle løsning var den vel sikkert taget i brug for længst. På US V8'erne kan man bruge rulleknast (løftere med hjul), men det er bare en forholdsvis dyr løsning.

Kom i tanke om at jeg engang læste en lidt dybere artikel om emnet (det her med at knaster dør). Som jeg husker det var det bl.a noget med egensvingninger i fjedrene der gjorde at knasten i praksis oplevede nogle voldsomt forøgede overfladetryk, der kunne direkte være tale om at lyfteren hoppede på knasten og trådte lige igennem oliefilmen. Forklaringen kom fra over-knastguru'en fra CompCams, et af USA's største firmaer indenfor aftermarkeds knaster.

Det er jo noget med at vi i forvejen snakker om et voldsomt højt overfladetryk lige her, da knasten jo kun røre med et meget lille del på løfteren. Det her omtalte ZDDP (extreme pressure) additiv i motorolien er jo netop et "nød" smøremiddel som nærmest ligger sig i mellem som et slidlag hvis oliefilmen brydes.

Titel:
Mester Medlem

hvorfor mener du at omtalte fænomen ,kun skulle have noget at sige de første 20min af knastens levetid?
MVH søren
ps. hvis nu dette problem, med spiste knaster, kan undgås med rulleknast.... hvorfor så anbefale samme 20min opstart med 2500rpm på moderne motorer?

Titel:
Moderator

Årsagen til at man vælger det indkøringsprojekt skal nok findes i utilstrækkelig materialekvalitet/hårdhed tilsadt for dårlig smøring.

Hvis knasten får det mindste rivning under de forhold, vil det føre til havari.

Omvendt kan jeg se på en gammel 1975 volvo motor(som de fleste forbinder med noget oldschool), der måler ventilshimsne typisk eksakt den værdi der står på bagsiden, samt knasten ligeså, selv efter 450.000km blandet kørsel over 34år, og det uden hensyntagen til indkøring.

Det er rigtigt sandsynligt at man finder sidebånd af resonsfrekvenser i overkomplicerede ventiltræk(eks stødstangsv8) og det medfører nogle vilde laster.

Ventilmekanismen er suverænt den hårdest belastede komponent i en motor, og anvendelsen af et tribolag(det hedder det lag feks en EP additivering danner på overfladen af komponenten) kan hjælpe gevaldigt på et dårligt design. Det er der en universal traktorolie kan blive mere interessant end man lige tror.

Hvad angår den enkle og billige løsning, så er det måske billigere for en knastproducent at levere en knastaksel der kræver indkøring, end levere et dyrere produkt, hærdet og slebet til umiddelbart brugbar stand, for slet ikke at tale om det potentielle street-respekt at køre med så vild knastaksel at den skal køres til med snake-oil og indkøringsprogram.

Meget marketing, meget religion, meget "we have always done it this way, and you are not going to change it", og mange overleveringer fra bedstefars Ford T. Svært gennemskueligt marked, men bruger man sine egne øjne, og ser hvad de fortæller en, så går det som regel ikke helt galt.

Som en sjov detalje: Jeg skiftede fra A-knasten på min gamle 242, til en H-knast. Begge OEM knastaksler, hvor H-knasten er betydeligt mere frisk end A. A-knasten var 325.000km gammel, og H-knasten var på det tidspunkt DROP-IN uden at ventiljustering var nødvendig. Nul slid, overhovedet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
ps. hvis nu dette problem, med spiste knaster, kan undgås med rulleknast.... hvorfor så anbefale samme 20min opstart med 2500rpm på moderne motorer?

Gør man da altid det?

Titel:
Mester Medlem

jeg gør bestemt ikke. men det bliver flere gange i denne tråd nævnt som det eneste rigtige.
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Jeg har reelt aldrig hørt problemet før men er det en virkning lidt ala "steel pening" af plejlstænger der fås? det er umiddelbart det jeg forstår

Titel:
Moderator

uno skrev:
Jeg har reelt aldrig hørt problemet før men er det en virkning lidt ala "steel pening" af plejlstænger der fås? det er umiddelbart det jeg forstår

Det bør ikke være samme mekanisme.
ShotPeening er en metode til at tilføre kompressionsspændinger i overfladen, og det gør materialet mere modstandsdygtig overfor udmattelsesrevner.(hvis det er samme process vi snakker om).

Jeg tror ikke det er det der sker på knasten. Mere end slags "knald eller fald" om den river eller ej, på et dårligt design/dårligt valgte materialer/olie.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time