Knastprofiler - Turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#31 Indlæg af Wildert »

audi_claus skrev:
lqs skrev:noget der vigtigt (rigtig meget!) i denne sammenhæng, er at der er to måder at opgive knasttider på. US/JAPAN?/KINA?? opgives tiderne ved 0.05" dvs 1,27mm.... i vores del af verden opgives graderne ved 0 i løft. stor forskel! MVH søren


Ja og man kan ikke engang omregne - uden at have kurven. Og med vippearme øges fejlmulighed og slack yderligere.
Det er lettere at måle ved 0.050" end ved 0


Og læg dertil at sammenlignes to knaster ved 0 eller 0,1 mm. løft, så kan knast A være skrappere end knast B, men kigger man på f.eks. 1 mm. løft, så er knast B skrappere end knast A. Dette skyldes forskel i rampe/profil på knasten.

Reelt siger tallet ved f.eks. 1 mm. løft dog en hel del mere om knastens profil end tallet ved 0,1 mm. løft.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#32 Indlæg af lqs »

husk at regne i løft og tider på ventilerne....
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#33 Indlæg af JPP »

Havneren skrev:
JakobM skrev:
Havneren skrev:Hej Jacob.

Jeg kørte ind til for nylig med en schrick 288 graders knast til en VW 1,8 8V motor med hyd. løftere (Du kan finde alle data for knasten på dr. schricks side).

Se filmen for billeder af stumper og effektkurve...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Det er en rigtig fin lille film du har fået brygget sammen der. Har set den tidligere :D Den går rigtig fornuftig, men ud fra din ydelse ville jeg have sat den til lidt lavere tid...hvad vejer din golf?

Jeg har kigget efter schrick oversigt på knaster, men kunne ikke finde den på siden, måske jeg er blind eller ledte forkert. Men 288 grader lyder som noget af det lidt sjovere....


Jo mange tak!

Fuldt udrustet, fuld tank og med mig ombord er vægten 1180kg. Jeg har ikke gjort noget for at lette den - Heller ikke oppe på banen.
Du kan se på klippet at jeg bruger omkring 3 sek i første gear med hjulspind - Dette er på slicks dæk(Gamle)... Jeg har altid haft problemer i starterne med den bil. Når jeg holder ved siden af f.eks. Lasse er han 2-3 billængder foran når jeg skifter til 2 gear.

Data fundet her:
http://www.danspeed.dk/schrick/schprogram.htm
014.01.881-00 Knastaksel i/u 288 11,7 HYD


Ja det er en lille let satan unoen, hvad siger billængderne ved målstregen...?

Vedr. data på knast, så er det er noget i stil med hvad jeg har kig på. I hvilket arbejdsområde arbejder knasten på din motor - jeg tænker mest på hvor langt op i omdrejningerne den laver effekt? Og må jeg spørge hvad du har af turbine og manifoldlængde?
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#34 Indlæg af JPP »

lqs skrev:husk at regne i løft og tider på ventilerne....

Må man spørge hvad du havde/har af knastprofil på din ford 2.0 2v/cyl og hvor på rpm skalaen den lavede maxeffekt (~475hk svjh) ?
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#35 Indlæg af JPP »

Søren vil du udlåne data, eller er det "forretningshemlighed" :wink:
bjarkeherning
Medlem
Indlæg: 186
Tilmeldt: 24 dec 2005, 03:19
Geografisk sted: kolding

knast

#36 Indlæg af bjarkeherning »

hejsa
nu kan jeg ligesom læse mig frem til at det er de kloge der skriver herinde
hva min mercer 190e 2.3
der skal turbo på den
hva hvor skarp kan knasten laves for max effekt ?
vil have turbo
kan du hjælpe ?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#37 Indlæg af lqs »

det er der ingen hemmeligheder i! mest har jeg kørt med en standard knast der var taget lidt af bagsiden på.... slet ikke vild, hverken i tid eller løft. har også prøvet en halvvild rally (suge) knast. den giver mere ydelse, men grebet bliver sværere at finde. kan prøve at finde tider samt løft. MVH søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: knast

#38 Indlæg af Morten VJ »

bjarkeherning skrev:hejsa
nu kan jeg ligesom læse mig frem til at det er de kloge der skriver herinde
hva min mercer 190e 2.3
der skal turbo på den
hva hvor skarp kan knasten laves for max effekt ?


Lige så skarp du vil have den. Hvad er maks effekt egentlig for en størrelse??

Er det en racer bil? eller en der skal køre til dagligt?


Knasten er faktisk det jeg vil betegne som motorens hjerne,
da det er den enkelt komponent der har størst indflydelse på
hvordan de resterende komponenter i motoren skal være konstruerede.

Prøv at starte med standart knasten, og hvis du er utilfreds, så prøv en mild tunings knast.
Hvis du stadig er utifreds.
Så læs en masse om emnet, og vær parat til at bygge et par motorer eller 3, som eksperiment.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#39 Indlæg af JPP »

lqs skrev:det er der ingen hemmeligheder i! mest har jeg kørt med en standard knast der var taget lidt af bagsiden på.... slet ikke vild, hverken i tid eller løft. har også prøvet en halvvild rally (suge) knast. den giver mere ydelse, men grebet bliver sværere at finde. kan prøve at finde tider samt løft. MVH søren


Meget gerne :)
Nedenstående ville være guf i sammenhængen:

1) Diameter indsugningsventiler ?
2) Bore & stroke ?
3) Kompression ?
4) Turbine hjul diameter og A/R?
5) Ladetryk ?
6) Standard knast tider/løft = ydelse vs. rpm ?
7) Rally knast tider/løft = ydelse vs rpm ?

Pft Jakob
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#40 Indlæg af JPP »

Kom nu søren.... :up:
Besvar