Knastprofiler - Turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Knastprofiler - Turbo

#1 Indlæg af JPP »

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt eksempler på hvad der køres med af knastprofiler. Søger specifikt eksempler på "single cam" turbo setups som lander topeffekt over 6000 rpm, men "twin cam" setups har bestemt også interesse.

Spørgsmålet går på hvad i har af information på duration / overlap / løft osv. sammenholdt med modtryk på udstødningssiden .. Ikke at vi nødvendigvis har tal for modtrykket (gerne beskrivelse af udmanifold og turbine), men mere hvor på rpm skalaen topeffekt lander og data på knast.
Senest rettet af JPP 26 feb 2008, 19:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Finn har lige oplyst mig om tempo 1.

204 hk ved 5401 rpm. 1.2 bar

12v på 1 knast, 285 grader, løft 6,5mm
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

klyfax skrev:Finn har lige oplyst mig om tempo 1.

204 hk ved 5401 rpm. 1.2 bar

12v på 1 knast, 285 grader, løft 6,5mm


Kims med samme opsæt, laver 202hk ved 6014 rpm.
Tror dog begge ville lave flere hk længere ud,hvis man lavede ny manifold, da den standard manifold, ikke er særlig flow venlig...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

Hej Jacob.

Jeg kørte ind til for nylig med en schrick 288 graders knast til en VW 1,8 8V motor med hyd. løftere (Du kan finde alle data for knasten på dr. schricks side).

Se filmen for billeder af stumper og effektkurve...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM
Jeppe 205 GTI
Junior Medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30 nov 2006, 12:01

#5 Indlæg af Jeppe 205 GTI »

Noget jeg tit har tænkt på, er at man jo gerne siger at turbomotorer lider af blow-by hvis knasterne er mere end ca. 270 gr duration. Dette er normalt ikke så vildt igen, forstået på den måde at topeffekten som oftest leveres omkring 6-7000 omdr. Det jeg så ikke helt forstår, er hvordan de her vilde Supra'er og Skyline's kan rende 9-10.000 omdr. (og enkelte endda mere :wow: ) :?: Har det noget at gøre med løftet? Eller 'blæser' de bare på blow-by og bruger vildere knaster?

...noget må de jo gøre anderledes :coffee:
Mvh. Jeppe
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

og hvad er blow-by så i denne sammenhæng? de der vilde japanere.... 9-10000rpm... laver de topydelse helt deroppe? min påstand vil være at turbo og sugemotor sagtens kan dele knaster, forudsat det hele er lavet blot nogenlunde fornuftigt. MVH søren
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

lqs skrev:og hvad er blow-by så i denne sammenhæng? de der vilde japanere.... 9-10000rpm... laver de topydelse helt deroppe? min påstand vil være at turbo og sugemotor sagtens kan dele knaster, forudsat det hele er lavet blot nogenlunde fornuftigt. MVH søren


Syntes jeg også at man læser mange steder. Eneste ulempe skulle så være at bundmomentet er helt væk, og at den først arbejder rigtigt højt oppe af rpm skalaen... Men set med 402 meter og bane øjne er det jo også lige meget...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#8 Indlæg af K-FINN »

lqs skrev:og hvad er blow-by så i denne sammenhæng? de der vilde japanere.... 9-10000rpm... laver de topydelse helt deroppe? min påstand vil være at turbo og sugemotor sagtens kan dele knaster, forudsat det hele er lavet blot nogenlunde fornuftigt. MVH søren


Nogle 16V med 272 grader laver topeffekt ved 9000 rpm...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

gør de? måske fordi de laver samtidig top ladetryk der...? MVH søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

lqs skrev:gør de? måske fordi de laver samtidig top ladetryk der...? MVH søren


Næ der er samme ladetryk fra 5500 ud til 9500rpm
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar