Knastprofiler - Turbo
Redaktør: Moderatorer
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Knastprofiler - Turbo
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt eksempler på hvad der køres med af knastprofiler. Søger specifikt eksempler på "single cam" turbo setups som lander topeffekt over 6000 rpm, men "twin cam" setups har bestemt også interesse.
Spørgsmålet går på hvad i har af information på duration / overlap / løft osv. sammenholdt med modtryk på udstødningssiden .. Ikke at vi nødvendigvis har tal for modtrykket (gerne beskrivelse af udmanifold og turbine), men mere hvor på rpm skalaen topeffekt lander og data på knast.
Spørgsmålet går på hvad i har af information på duration / overlap / løft osv. sammenholdt med modtryk på udstødningssiden .. Ikke at vi nødvendigvis har tal for modtrykket (gerne beskrivelse af udmanifold og turbine), men mere hvor på rpm skalaen topeffekt lander og data på knast.
Senest rettet af JPP 26 feb 2008, 19:55, rettet i alt 1 gang.
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
klyfax skrev:Finn har lige oplyst mig om tempo 1.
204 hk ved 5401 rpm. 1.2 bar
12v på 1 knast, 285 grader, løft 6,5mm
Kims med samme opsæt, laver 202hk ved 6014 rpm.
Tror dog begge ville lave flere hk længere ud,hvis man lavede ny manifold, da den standard manifold, ikke er særlig flow venlig...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Hej Jacob.
Jeg kørte ind til for nylig med en schrick 288 graders knast til en VW 1,8 8V motor med hyd. løftere (Du kan finde alle data for knasten på dr. schricks side).
Se filmen for billeder af stumper og effektkurve...
http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM
Jeg kørte ind til for nylig med en schrick 288 graders knast til en VW 1,8 8V motor med hyd. løftere (Du kan finde alle data for knasten på dr. schricks side).
Se filmen for billeder af stumper og effektkurve...
http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM
-
Jeppe 205 GTI
- Junior Medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 30 nov 2006, 12:01
Noget jeg tit har tænkt på, er at man jo gerne siger at turbomotorer lider af blow-by hvis knasterne er mere end ca. 270 gr duration. Dette er normalt ikke så vildt igen, forstået på den måde at topeffekten som oftest leveres omkring 6-7000 omdr. Det jeg så ikke helt forstår, er hvordan de her vilde Supra'er og Skyline's kan rende 9-10.000 omdr. (og enkelte endda mere
)
Har det noget at gøre med løftet? Eller 'blæser' de bare på blow-by og bruger vildere knaster?
...noget må de jo gøre anderledes
...noget må de jo gøre anderledes
Mvh. Jeppe
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
lqs skrev:og hvad er blow-by så i denne sammenhæng? de der vilde japanere.... 9-10000rpm... laver de topydelse helt deroppe? min påstand vil være at turbo og sugemotor sagtens kan dele knaster, forudsat det hele er lavet blot nogenlunde fornuftigt. MVH søren
Syntes jeg også at man læser mange steder. Eneste ulempe skulle så være at bundmomentet er helt væk, og at den først arbejder rigtigt højt oppe af rpm skalaen... Men set med 402 meter og bane øjne er det jo også lige meget...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
lqs skrev:og hvad er blow-by så i denne sammenhæng? de der vilde japanere.... 9-10000rpm... laver de topydelse helt deroppe? min påstand vil være at turbo og sugemotor sagtens kan dele knaster, forudsat det hele er lavet blot nogenlunde fornuftigt. MVH søren
Nogle 16V med 272 grader laver topeffekt ved 9000 rpm...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 