Nu er det et lille udsnit det der! Han skriver bla. lige netop det jeg har skrevet til dig to gange tidligere, at du bør kigge på din EGT når du kører tænding ind.
Og så skriver han også, at en motor somregel laver flest hk lige før den banker.
MEN nu er det altså sådan et folk altså kører tænding ind på den den måde med at hører banken og så lidt væk igen. Og ja... Vi er da amatører - har aldrig påstået andet!
Denne måde er nem og hurtigs. Skal man have EGT, skal man ud og inveisterer (Men jeg mener dog at det ville være pengene og tiden værd!!!). Rulle feldt bliver dog hurtigt meget dyrt og skal du have motoren i bænk bliver det RIGTIGT dyrt!
Men ok - Du gør følgende...
Tag din motor ud og sæt den i en bænk med bremse på.
Nu justerer du bremsen på bænken så motoren kun kan tage de rpm som du vil justeret i din motorstyring (Det punkt på dit 3D map). Motoren holdes f.eks på 4000rmp og du justerer ladetrykket og kan nu justerer denne 4000rpm linie ind.
Du måler nu på EGT og starter med kun lidt fortænding. Nu justerer du så tændingen mod mere avancering og iagttager at EGT går ned og hk går op. Når den ikke længere øger HK og ikke længere EGT falder (Skulle gerne være det samme sted) - Så har du fundet din optimale tænding.
Nu ændrer du så den luft som motoren får lov, at suge ind i turboen. Vi snakker temperatur og luftfugtighed. Så skal du have chekket om tændingen stadig er optamal under de nye indsugningsluft forhold. Hvis ikke skal du have ændret på dine variabler som styres af din MAT føler og evt. en føler for luftfugtighed (Ved ikke hvor mange biler der rent faktisk har sådan en føler?).
Sådan gør du (bare)... Det er den eneste rigtige måde og det er den jeg ville anbefale dig at bruge

. Alternativt kan du nøjes med at smide bilen på et rullefelt selv om det ikke er helt så godt. Evt bare nøjes med at måle på EGT ude på vejen...
Langt de fleste bruger dog "lytte efter tændingsbanken" metoden med store succes... Greham bell har andre muligheder - Han er jo proff med det rigtige udstyr. Og KLART NOK er det da hårdt for motoren at skulle op og banke en smule mens det køres ind.
Dette var sidste indlæg fra min side i den her tråd. Jeg kan ikke bidrage med mere...
V/h Christian