Havneren skrev:
Jeg siger helt grundlæggende at nu større fyldnigen er nu tidligere vil du opleve tændingsbanken. IGEN spiller der også andre forhold ind - Det gør der jo altid... Og at maks effekt oftest ligger lige inden tændingsbanken - Det giver mr. bell mig i øvrigt ret i på den side du skal se der.
Iøvrigt "råber" jeg fordi jeg opfatter dit tidligere indlæg som ret arogant og provokerende (ikke det indlæg jeg svare på her nu).
"-Vi andre har åbenbart spildt din tid da vil overhovedet ikke har svaret dig på dit spørgsmål-" Sådan tolker jeg dit tidligere indlæg.
Hvad er det for noget du ikke kan se er et citat? Jeg kan selvf. aldrig citere noget som er 3år siden jeg har læst. Ikke ordret i hvert fald...
Hvis du læser lidt tilbage i indlæggene vil du opdage at det netop også er det jeg har sagt... Men selvfølgelig kan du jo have overset det. Og jo - Helt sikker er det hvad forummet er til
.
Godt for dig at du har bestildt den bog - Det ER en rigtig godt bog!!! Du skal nok finde den interessant.
Dine erfaringer er jo også helt korrekte og svarer til vor andres, hvad angår tændings avanceringen.
Men du mener altså at en motor burde kunne lave de samme hk ved f.eks. 0,8 bar som ved 1,3 bar, hvis tændingen bare står som skal ved en tilsvarende sugmotor?
Men motoren vil lave rigtig dårlig effek, hvis den tændingsbanker og det vil den jo gøre, hvis den kørte med den samme tændings avanc.
Jeg mener først folk laver for meget ladetryk når turboen ikke kan holde trykket oppe i omdr. Turboens kapasitet er overskredet. Man bør så ligge lidt under dette punkt efter min mening. Ikke alle er enige i den betragtning.
V/h Chr.
Det kan godt være, jeg kan være provokerende, men ikke arrogant.
Jeg tror ikke, nogen har spildt nogens tid, der er jo flere hunderede, som læser med.
Jeg mener ikke en motor burde lave mere effekt ved et lavere tryk med mindre du har måtte reducere fortændingen for meget.
Jeg ved godt, der er mere i det, end lige trykket, som bliver sænket.
Modtrykket i udstødsmanifoldet falder måske og det kan også være kompressorens VE stiger, således at temperaturen falder osv.
Du kan jo overskride turboens kapacitet enten på turbinesiden eller kompressorsiden. Så det forstår jeg godt, folk ikke er helt enig med dig i.
For meget modtryk i udstødnings manifoldet, så er turbinen overbelastet, hvis ellers der ikke er noget nævneværdigt modtryk i udstødningen.
Kan den ikke holde trykket, er det som regel kompressoren, der er for lille.
Det skriver Bell, nok en helt masse om i denne fantastiske bog, jeg lige har bestilt.
Jeg mener, man skal ikke hæve ladetrykket mere end til maks. 10-15% modtryk i udstødnings manifoldet.
Bemmer