Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 23:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
[Grunden til jeg bliver ved med at snakke om at sænke ladetrykket, er fordi jeg ved af erfaring, at må man stille fortændingen 15-20 grader tilbage i forhold til da motoren var en sugemotor, med det ladetryk man har valgt at køre med, vil man kunne opnå samme effekt ved mindre ladetryk og mere fortændingen.

Mere er der ikke i det Hr Christian

Bemmer


Jeg har ikke tid til at løfte dette emne i detaljer, men hurtigt indspark:

Jeg er bekendt med motorer(eftermonteret turbo) der lægger max effekt v. 28-35grader, og ret højt tryk. Omvendt kender jeg også til en sugemotor der lægger sin max effekt v. 18grader/7500rpm.

15-20 grader tilbage er temmeligt meget. Ser lidt underligt ud.

Du skal have maxtrykket til at ligge omkring 15-25 grader ATDC.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 00:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Havneren skrev:
En motor yder omtimalt lige inden den tændingsbanker - Længere er den nok bare ikke... Grunden til at den tændingsbanker når der kommer tryk på er fordi fyldningen bliver større.

V/h Christian


Hvad er det så du siger her?
Jeg må indrømme, jeg har lidt svært ved at se, det er et citat.
Det er jo ikke alle, som er lige hurtige og det hjælper som regel ikke at råbe.

Nu skrev jeg 3 grader, jeg kunne også have skrevet et par grader eller nogle få grader, jeg beklager, hvis det blev for spesifik.

Christian, hvis du kun har prøvet op til tændingsbank og lidt tilbage, hvorfor så ikke bare sige det?
Jeg spørger jo bare, om der nogen, som har undersøgt/prøvet om den fortænding de køre med, er den optimal, hvis de har og har lyst til at fortælle om det, er dette forum vel det rette til det.

Jeg har lige bestilt denne bog af A. Graham Bell, som du omtaler, så jeg finder det nok selv.

Grunden til jeg bliver ved med at snakke om at sænke ladetrykket, er fordi jeg ved af erfaring, at må man stille fortændingen 15-20 grader tilbage i forhold til da motoren var en sugemotor, med det ladetryk man har valgt at køre med, vil man kunne opnå samme effekt ved mindre ladetryk og mere fortændingen.

Mere er der ikke i det Hr Christian

Bemmer


Jeg siger helt grundlæggende at nu større fyldnigen er nu tidligere vil du opleve tændingsbanken. IGEN spiller der også andre forhold ind - Det gør der jo altid... Og at maks effekt oftest ligger lige inden tændingsbanken - Det giver mr. bell mig i øvrigt ret i på den side du skal se der.

Iøvrigt "råber" jeg fordi jeg opfatter dit tidligere indlæg som ret arogant og provokerende (ikke det indlæg jeg svare på her nu).
"-Vi andre har åbenbart spildt din tid da vil overhovedet ikke har svaret dig på dit spørgsmål-" Sådan tolker jeg dit tidligere indlæg.

Hvad er det for noget du ikke kan se er et citat? Jeg kan selvf. aldrig citere noget som er 3år siden jeg har læst. Ikke ordret i hvert fald...

Hvis du læser lidt tilbage i indlæggene vil du opdage at det netop også er det jeg har sagt... Men selvfølgelig kan du jo have overset det. Og jo - Helt sikker er det hvad forummet er til :).

Godt for dig at du har bestildt den bog - Det ER en rigtig godt bog!!! Du skal nok finde den interessant.

Dine erfaringer er jo også helt korrekte og svarer til vor andres, hvad angår tændings avanceringen.

Men du mener altså at en motor burde kunne lave de samme hk ved f.eks. 0,8 bar som ved 1,3 bar, hvis tændingen bare står som skal ved en tilsvarende sugmotor?
Men motoren vil lave rigtig dårlig effek, hvis den tændingsbanker og det vil den jo gøre, hvis den kørte med den samme tændings avanc.

Jeg mener først folk laver for meget ladetryk når turboen ikke kan holde trykket oppe i omdr. Turboens kapasitet er overskredet. Man bør så ligge lidt under dette punkt efter min mening. Ikke alle er enige i den betragtning.

V/h Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 00:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Slavteren skrev:
havneren--> du kan sende det til min mail på: slavteren@gmail.com så skal jeg lægge den ud. vil da gerne lige lure med.

Mail sendt.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 00:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
T16TØZEN skrev:
skal lige bruge lidt viden fra jer, er ved at montere turbo på en gammel toyota landcruser sammen med en kammerat det er hans bil. så kommer det når en diesel bliver tryk ladet så skal vi væl også have pumpen til at sprøjte ekstra ind når der bliver ladetryk kan vi på nogen måde regne ud hvad vi skal bruge for at styre pumpen og hvordan

håber ikke jeg ødelægger tråden


Jeg aner faktisk ikke en skid om Diesel, men brændstofmængden er jo slet ikke vigtig på samme måde som på benzin motor.

Jeg tror du skal betragte det således - Du fylder mere luft ind i din motor med din turbo. Denne luft giver dig MULIGHED for at brænde mere diesel af. Diesel mændgen skal du så styre fra din regulator/speeder. Nu mere dielse nu flere krafter. Det kan så ikke betale sig at sprøjte ret meget mere diesel ind end der er luft til at brænde af.

Hvis du vil have mere effekt skal der også mere diesel ind ja...

Jeg vil foreslå at du starter en ny tråd op og spørger der. Nu er det kun lige de folk der følger med i denne tråd der ser dit indlæg og i virkeligheden er det jo nok nogle af diesel folkene(Hvis der er sådan nogel) du skal have fadt i.

V/h Chrisitan

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 00:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
Billede

vil ikke love at det ligger der de næste 2 år, men det ligger der nok i et stykke tid.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 00:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:

Jeg siger helt grundlæggende at nu større fyldnigen er nu tidligere vil du opleve tændingsbanken. IGEN spiller der også andre forhold ind - Det gør der jo altid... Og at maks effekt oftest ligger lige inden tændingsbanken - Det giver mr. bell mig i øvrigt ret i på den side du skal se der.

Iøvrigt "råber" jeg fordi jeg opfatter dit tidligere indlæg som ret arogant og provokerende (ikke det indlæg jeg svare på her nu).
"-Vi andre har åbenbart spildt din tid da vil overhovedet ikke har svaret dig på dit spørgsmål-" Sådan tolker jeg dit tidligere indlæg.

Hvad er det for noget du ikke kan se er et citat? Jeg kan selvf. aldrig citere noget som er 3år siden jeg har læst. Ikke ordret i hvert fald...

Hvis du læser lidt tilbage i indlæggene vil du opdage at det netop også er det jeg har sagt... Men selvfølgelig kan du jo have overset det. Og jo - Helt sikker er det hvad forummet er til :).

Godt for dig at du har bestildt den bog - Det ER en rigtig godt bog!!! Du skal nok finde den interessant.

Dine erfaringer er jo også helt korrekte og svarer til vor andres, hvad angår tændings avanceringen.

Men du mener altså at en motor burde kunne lave de samme hk ved f.eks. 0,8 bar som ved 1,3 bar, hvis tændingen bare står som skal ved en tilsvarende sugmotor?
Men motoren vil lave rigtig dårlig effek, hvis den tændingsbanker og det vil den jo gøre, hvis den kørte med den samme tændings avanc.

Jeg mener først folk laver for meget ladetryk når turboen ikke kan holde trykket oppe i omdr. Turboens kapasitet er overskredet. Man bør så ligge lidt under dette punkt efter min mening. Ikke alle er enige i den betragtning.

V/h Chr.


Det kan godt være, jeg kan være provokerende, men ikke arrogant.
Jeg tror ikke, nogen har spildt nogens tid, der er jo flere hunderede, som læser med.
Jeg mener ikke en motor burde lave mere effekt ved et lavere tryk med mindre du har måtte reducere fortændingen for meget.
Jeg ved godt, der er mere i det, end lige trykket, som bliver sænket.
Modtrykket i udstødsmanifoldet falder måske og det kan også være kompressorens VE stiger, således at temperaturen falder osv.

Du kan jo overskride turboens kapacitet enten på turbinesiden eller kompressorsiden. Så det forstår jeg godt, folk ikke er helt enig med dig i.
For meget modtryk i udstødnings manifoldet, så er turbinen overbelastet, hvis ellers der ikke er noget nævneværdigt modtryk i udstødningen.
Kan den ikke holde trykket, er det som regel kompressoren, der er for lille.
Det skriver Bell, nok en helt masse om i denne fantastiske bog, jeg lige har bestilt.

Jeg mener, man skal ikke hæve ladetrykket mere end til maks. 10-15% modtryk i udstødnings manifoldet.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 01:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Slavteren skrev:
Billede

vil ikke love at det ligger der de næste 2 år, men det ligger der nok i et stykke tid.


Jeg håber ikke, det her I mener Bell siger, frem til tændingsbank og så et par grader tilbage.
Der står her, han tager stækt afsted, for sådan en amatør metode
"this is NOT a good advice"

Jeg håber ikke, I har læst tuningslektion, som fanden læser bibelen.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 07:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nu er det et lille udsnit det der! Han skriver bla. lige netop det jeg har skrevet til dig to gange tidligere, at du bør kigge på din EGT når du kører tænding ind.
Og så skriver han også, at en motor somregel laver flest hk lige før den banker.

MEN nu er det altså sådan et folk altså kører tænding ind på den den måde med at hører banken og så lidt væk igen. Og ja... Vi er da amatører - har aldrig påstået andet!

Denne måde er nem og hurtigs. Skal man have EGT, skal man ud og inveisterer (Men jeg mener dog at det ville være pengene og tiden værd!!!). Rulle feldt bliver dog hurtigt meget dyrt og skal du have motoren i bænk bliver det RIGTIGT dyrt!

Men ok - Du gør følgende...

Tag din motor ud og sæt den i en bænk med bremse på.

Nu justerer du bremsen på bænken så motoren kun kan tage de rpm som du vil justeret i din motorstyring (Det punkt på dit 3D map). Motoren holdes f.eks på 4000rmp og du justerer ladetrykket og kan nu justerer denne 4000rpm linie ind.
Du måler nu på EGT og starter med kun lidt fortænding. Nu justerer du så tændingen mod mere avancering og iagttager at EGT går ned og hk går op. Når den ikke længere øger HK og ikke længere EGT falder (Skulle gerne være det samme sted) - Så har du fundet din optimale tænding.
Nu ændrer du så den luft som motoren får lov, at suge ind i turboen. Vi snakker temperatur og luftfugtighed. Så skal du have chekket om tændingen stadig er optamal under de nye indsugningsluft forhold. Hvis ikke skal du have ændret på dine variabler som styres af din MAT føler og evt. en føler for luftfugtighed (Ved ikke hvor mange biler der rent faktisk har sådan en føler?).

Sådan gør du (bare)... Det er den eneste rigtige måde og det er den jeg ville anbefale dig at bruge :cry: . Alternativt kan du nøjes med at smide bilen på et rullefelt selv om det ikke er helt så godt. Evt bare nøjes med at måle på EGT ude på vejen...

Langt de fleste bruger dog "lytte efter tændingsbanken" metoden med store succes... Greham bell har andre muligheder - Han er jo proff med det rigtige udstyr. Og KLART NOK er det da hårdt for motoren at skulle op og banke en smule mens det køres ind.

Dette var sidste indlæg fra min side i den her tråd. Jeg kan ikke bidrage med mere...

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 13:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
har læst om flere tunere, der har slidt 2 motorer op, før de har fundet den rigtige indstilling af motorstyring.... altså 2 helt ens motorer!
har vi mulighed for det?
lige den der med at låse, en kraftig turbomotor på et fast RPM, tror jeg ikke man bør bruge, TROR!
forestil jer en latterlig gammel pik op med måske 850hk og 1000nm.... til måske 1200kg.... hvor længe mon der vil holde samme rpm med gaspedal i gulvet...så det man gør ved at låse feltet på fast rpm, er at skabe en situation, der aldrig vil findes i den virkelige verden. MVH. søren
PS. føler egentlig ikke at det er PRAL at skrive man har 30 grader fortænding ved 2.2bar ....vel egentlig blot en imformation om at det kan lade sig gøre på 95oktan... ikke?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 15:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
har læst om flere tunere, der har slidt 2 motorer op, før de har fundet den rigtige indstilling af motorstyring.... altså 2 helt ens motorer!
har vi mulighed for det?
lige den der med at låse, en kraftig turbomotor på et fast RPM, tror jeg ikke man bør bruge, TROR!
forestil jer en latterlig gammel pik op med måske 850hk og 1000nm.... til måske 1200kg.... hvor længe mon der vil holde samme rpm med gaspedal i gulvet...så det man gør ved at låse feltet på fast rpm, er at skabe en situation, der aldrig vil findes i den virkelige verden. MVH. søren
PS. føler egentlig ikke at det er PRAL at skrive man har 30 grader fortænding ved 2.2bar ....vel egentlig blot en imformation om at det kan lade sig gøre på 95oktan... ikke?


Jo jo Søren, men man har jo mulighed for at ligge der i måske bare 2 sek (for nu at nævne et elelr andet). Og så have fået nogle gode måleresultater som man kan holde op mod det man så måler efter man har ændret lidt på indstillingerne. Tanken var egentligt ikke at man skulle holde på mens man justerer punktet helt ind... Med et anlæg som de gamle tec´er er det så også ret svært jo når ikke ret meget er onfly.

V/h Christian

P.S. Det her tæller ikke som et indlæg i tråden :)

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team