Ms og edis

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#21 Indlæg af K-FINN »

Hehe nej det tror jeg ikke.Men alting har en grænse.Men den kommer til at yde meget mere.Den skal op på 1,5-1,7 bar.Omdrejningsbegrændser skal også flyttes længere op,fordi hk kurve blev ved med at stige indtil den røg i begrændser ved 8000 rpm.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Stefan L
Junior Medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23 aug 2004, 21:35
Kontakt:

#22 Indlæg af Stefan L »

Fedt.... Det glæder jeg mig til at hører om. Kommer i op til Egon d. 11/10 så man kan se den efter i er blevet færdige?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#23 Indlæg af HenrikGM »

0-100 skrev:Hej!

Finn

Hvad er fidusen ved EDIS sammen med MS?.

Er det et prisbilligt alternativt til andre motorstyringer?.

Hilsen D



EDIS skal man bruge af disse grunde:

1: man har ikke nogen fordeler og kan absolut ikke montere en.
2: Man har EDIS i forvejen(eller et lign. system)
3: Man _VIL_ have fordelerløst tænding.

EDIS skal man IKKE bruge af disse grunde:
1: det ser smart ud.
2: Det er nok nemt at montere.
3: EDIS klistermærket er billigt?!
4: find selv på flere dårlige grunde ;-)

Bottomline: EDIS er en mulighed for at få fordelerløst tænding, men man skal ikke med vold og magt arbejde i den retning medmindre man har en grund til det. Har man en fordeler, og iøvrigt et sundt tændingsanlæg, så er det ikke det smarteste at skrue EDIS på.

Vil man gerne have lidt viden om fordelerløst tænding, så er EDIS lige det helt rigtige.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
skassa

#24 Indlæg af skassa »

Coupé Turbo skrev:Ja fortæl lidt om dit projekt !!!! Hvilken gearkasse vil du køre med ??? Jeg kører selv med en 7mge gearkasse på min AE86



Jeg har faktisk tænkt mig at starte med OE gearkassen,og så må jeg se om den kan holde:)

Jeg montere en turbo fra en Impreza GT,så det bliver heller ikke det vilde effekt jeg kan få ud af den,men nu må vi se hvad det bliver til.....


Har du købt et af de færdige koblingshuse der er fra Malaysia?,eller har du selv lavet en overgang.......

Det er lidt træls,hvis jeg skal have en anden gearkasse da jeg lige har fået en fin kobber kobling hjem fra USA,som passer på T-50 gearkassen,da jeg jo så ikke kan bruge den..
Stefan L
Junior Medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23 aug 2004, 21:35
Kontakt:

#25 Indlæg af Stefan L »

Det er bare huset og kadanen der er lavet om.. Jeg kører så med kompressorkoblingen
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#26 Indlæg af VAG mekaniker »

HenrikGM skrev:
0-100 skrev:Hej!

Finn

Hvad er fidusen ved EDIS sammen med MS?.

Er det et prisbilligt alternativt til andre motorstyringer?.

Hilsen D



EDIS skal man bruge af disse grunde:

1: man har ikke nogen fordeler og kan absolut ikke montere en.
2: Man har EDIS i forvejen(eller et lign. system)
3: Man _VIL_ have fordelerløst tænding.

EDIS skal man IKKE bruge af disse grunde:
1: det ser smart ud.
2: Det er nok nemt at montere.
3: EDIS klistermærket er billigt?!
4: find selv på flere dårlige grunde ;-)

Bottomline: EDIS er en mulighed for at få fordelerløst tænding, men man skal ikke med vold og magt arbejde i den retning medmindre man har en grund til det. Har man en fordeler, og iøvrigt et sundt tændingsanlæg, så er det ikke det smarteste at skrue EDIS på.

Vil man gerne have lidt viden om fordelerløst tænding, så er EDIS lige det helt rigtige.



Hmm
Jeg vil jo mene at det er bedre med 2 tændspoler frem for 1!
Kan huske at jeg lærte på skolebænken at en tændespole i et platinanlæg uden formodstand ikke bliver ladet helt op når motoren kører med mere end 3000 rpm (4 cyl).
Det bliver så bedre hvis man kører med formodstand og mindre ohm på tændspolen.
Meget bedre med transister og meget lavere modstand på tændspole( er vi ikke nede på ca 0.7 - 0.8 ohm?)

En dobbelt tændspole vil jo så have mere tid til at lade op da den "kun" skal arbejde det halve.


Er det kun ford edis der kan arb sammen med msns? :roll:
eller kan man tage det fra en anden bil?

peter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#27 Indlæg af HenrikGM »

Dobbelt eller enkelt kommer helt an på specifikt hvilket anlæg vi snakker om.

Enkeltspole kan sagtens være mindst ligeså godt som dobbelt, men sammenligner vi feks EDIS med en halvdød spole snuppet hos en hugger fra en veteranbil, så vinder EDIS forhåbentligt :-)

Dobbeltspole er ikke pr. definition dobbelt så godt, og ladetiden er ikke halveret i praksis.

Bruger man feks 7pins modul, og en egnet spole, så kan man tilfredsstille langt de fleste motorers krav om gnist.

Er ikke så meget for at læne sig op af noget FORD har bygget i en escort ......Bosch stumper er som regel til at få fat i til fornuftige penge, hvorimod EDIS er en pebret sag!

Kig lidt nærmere på EDIS´s styremåde, så vil det vise sig om MS kan tumle andre dobbeltspole anlæg. Ellers kan coden da skrives lidt om så den kan ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Keber

#28 Indlæg af Keber »

Hvad kører du med i kompression på den starlet

Keber
skassa

#29 Indlæg af skassa »

"hvorimod EDIS er en pebret sag!"


Jeg kan da sagtens skaffe alt det der skal bruges til EDIS for en tusse.

Tændspole,EDIS4 modul,VR sensor,Dette er brugt,også et helt nyt 36-1 hjul.


Skassa
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#30 Indlæg af K-FINN »

Att keber.Jeg er kun testkøre i starlet,men mener han kører 8,5-1.Det er rene fra www.turbomotor.dk der har lavet motor.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar