lqs skrev:det er temmelig store mængder gas der skal til, men løsningen kan sagtens bruges.aircon modellen er langt mere interesant i mine øjne. den fedeste jeg har set var på en USA bygget PICK UP. den hade monster motor med to store turboer mm. på ladet var der solceller der drev kompressoren når bilen stod parkeret! så istedet for at starte med 60 grader på ladeluftkøleren ku den starte med 10 grader! hvis man ser på SUBARUer eller kompressor GORILLAer kan man rigtig tale om intervarmere! MVH. søren
Der er flere der har forsøgt med deciderede kølekompressorer som intercoolere, og det kan ikke lade sig gøre til andet end "stilstandskøling". Man kan som lqs siger bruge det til at køle med til starten, men i samme sekund motoren begynder at arbejde bliver varmemængden så voldsom at der skal et køleanlæg til, på størrelse med en lille container for at følge med.
Vægten af sådan et airconanlæg er så stor at besparelsen er tvivlsom...Desuden snylter skidtet på krumptappen!
Hvis man vil køle ekstra meget på sin IC, så er vandUDsprøjtning foran intercooleren noget der kan flytte bjerge for billige penge. Husk at vandet skal være _forstøvet_, ellers er virkningen begrænset.