Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 01:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2004, 11:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
det er temmelig store mængder gas der skal til, men løsningen kan sagtens bruges.aircon modellen er langt mere interesant i mine øjne. den fedeste jeg har set var på en USA bygget PICK UP. den hade monster motor med to store turboer mm. på ladet var der solceller der drev kompressoren når bilen stod parkeret! så istedet for at starte med 60 grader på ladeluftkøleren ku den starte med 10 grader! hvis man ser på SUBARUer eller kompressor GORILLAer kan man rigtig tale om intervarmere! MVH. søren



Der er flere der har forsøgt med deciderede kølekompressorer som intercoolere, og det kan ikke lade sig gøre til andet end "stilstandskøling". Man kan som lqs siger bruge det til at køle med til starten, men i samme sekund motoren begynder at arbejde bliver varmemængden så voldsom at der skal et køleanlæg til, på størrelse med en lille container for at følge med.

Vægten af sådan et airconanlæg er så stor at besparelsen er tvivlsom...Desuden snylter skidtet på krumptappen!

Hvis man vil køle ekstra meget på sin IC, så er vandUDsprøjtning foran intercooleren noget der kan flytte bjerge for billige penge. Husk at vandet skal være _forstøvet_, ellers er virkningen begrænset.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2004, 14:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 492
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
nå.. okay :) jeg troede bare man kunne have freon i rørene og så sætte tryk på en gang.. fx lige før du kører de 402m.. men ellers er det rigtig at den med at forstøve vand på virker ret godt..

_________________
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2004, 17:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvad med et desideret vandindsprøjtnings anlæg, stryet af tryk, temperatur, og omdrejninger.
Jeg har selv kørt med et simpelt trykstyret anlæg, og det virker riktigt godt til at undertrykke tændingsbanken når den får 95 oktan at leve af.
Jeg ved godt at der er mange der betvivler dets effektivitet, da man mister en del af denpotentiel effekt. Men det må være bedre end at hive 40 graders indsugnings luft ind i motoren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2004, 22:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det passer slet ikke det du skriver der HENRIK! et rigtig godt eksempel på hvor godt det virker den VOLVO motoriserede rod der kører drag i SVERIGE! den kører regelmæsigt 7 sekunders tider med under 2.2liter på benzin! den bruger et aircon system der bliver tilkoblet i PITTEN.....under løbet virker systemet kun som akkumulering. et andet sjovt eks. på et system der virker efter samme princip (lidt) er et køleelement fyldt med parafin/starin under ladetryk smelter dette for så at blive kølet når bilen kører sug (langt det meste af tiden på en gadebil) lyder helt vildt bondsk. men virker! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2004, 23:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
det passer slet ikke det du skriver der HENRIK! et rigtig godt eksempel på hvor godt det virker den VOLVO motoriserede rod der kører drag i SVERIGE! den kører regelmæsigt 7 sekunders tider med under 2.2liter på benzin! den bruger et aircon system der bliver tilkoblet i PITTEN.....under løbet virker systemet kun som akkumulering. et andet sjovt eks. på et system der virker efter samme princip (lidt) er et køleelement fyldt med parafin/starin under ladetryk smelter dette for så at blive kølet når bilen kører sug (langt det meste af tiden på en gadebil) lyder helt vildt bondsk. men virker! MVH. søren


Ja, tilkoblet i pitten, og med akkumulering!
Det er en væsentlig forudsætning!

Hvis du skal fjerne varmen under _DRIFT_ så skal der _virkeligt_ meget aircon til. Og da aircon kræver effekt for at køre, såe.....
Hvis du kender lidt til køleanlæg så kan man jo regne direkte på de effekter der er tale om. Der skal temmeligt store kunster til at udkonkurrere koldt vand forstøvet i luftstrømmen foran intercoolleren. Samme effekt udført med kølekompressor/fordamper/kondensator kan ikke drives med en alm kilerem!

Hvis man akkumulerer energien er sagen jo en hel anden, men det holder jo ikke på motorvejen....402meter kan det nok gå på.

Hvad er varmefylden på stearin???(vil vædde på der er meget mere guf i at fylde det element med vand!)
Ja, det skal nok virke, men der findes nu en hel del mere effektive løsninger...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2004, 23:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det jeg prøver at forklare er at næsten alle ladeluftkølere på gadebiler virker delvist som akkumulering. et godt eks. er at måle på lufttemp. på en bil med vandkølet element. slukke vandpumpen og køre samme tur igen....i langt de fleste tilfælde vil lufttemp. være den samme! taler vi om tågekøling er der ting der virker langt bedre end rent vand!mvh. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2004, 09:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
det jeg prøver at forklare er at næsten alle ladeluftkølere på gadebiler virker delvist som akkumulering. et godt eks. er at måle på lufttemp. på en bil med vandkølet element. slukke vandpumpen og køre samme tur igen....i langt de fleste tilfælde vil lufttemp. være den samme! taler vi om tågekøling er der ting der virker langt bedre end rent vand!mvh. søren


Som feks?
Vand er vist det eneste medie med en varmefylde på 4,19.

Jeg kender godt CO2 tricket, men det bliver en anelse upraktisk i længden.

Ja, selvf. har de en akkumulerende virkning, bla derfor er temperaturen på indsugningsluften alt alt for høj hvis man lader bilen stå tomgang i 15minutter før 402m.

....ok....
Lad os se på hvad energien siger.
Vands varmefylde er imponerende 4,19 kj/kg/K
Aluminiums varmefylde er sølle 0,9 kj/kg/K

Med andre ord:
Har vi en aluminiumsintercooler på 5kg(bare et eksempel) kan den akkumulere 4,5Kj pr grad celcius.

Har vi så en luft/vand intercooler og antager der er 1kg aluminium og 3kg vand, så kan den akkumulere 13,5Kj pr grad celcius.

Altså, hvis der er feks vand at akkumulere på, så vil temperaturen være meget sværere at flytte, fordi der i dette tilfælde skal 3 gange så meget energi til for at flytte temperaturen 1 grad. Derfor opfører vandintercooleren sig så stabilt.

CO2 på en intercooler er effektivt til at sænke starttemperaturen, MEN selv om man fylder intercooleren med frossen CO2, så har CO2 en meget lille varmefylde(omkring 0,7) og forsvinder ved en meget lille varmepåvirkning,altså "nul" akkumulerende evne.

Så hvis vi snakker om hvor effektivt det er at fjerne varme fra en intercooler(under drift) så skal der pumpes temmeligt store mængde CO2 ud foran intercooleren, hvor der , for at opnå samme effekt ikke skal ret meget vand til. CO2 er dog stadigt effektivt til hurtigt at banke temp ned ved stilstand, det holder bare ikke ret længe. Til 402m er det fint.

Iqs; jeg tror vi er meget meget tæt på at være enige, mon ikke?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: HENRIK
Indlæg: 20 jun 2004, 01:01 
Hey.. Hvad skal der så til at drive feks et vandspray system til at spraye på IC... tænker lidt i de baner at jeg må have sårn et system på min vogn, efter din flotte salgstale.. GG... er det noget der kan gøres med en form for magnetventil, eller snakker vi en simpel forstøver hætte og en sprinklermotor i en vandtank??? :?:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2004, 20:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
der er ingen tvivl om at CO2 køler mere "i nuet" hvor vandet er længere tid om at tabe sin kulde (og deraf bedre at bruge til noget der ikke kun skal afkøles i 2sek) jeg har bare ikke set nogen der fra stående start kan lave 402 meteren på 2 sek.... og i forhold til luft afkøler vand også 20 gange hurtigere end luft så derud fra også derfor end chargercooler er serie fremstillet......... BRUG VAND!!!......... :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2004, 01:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er noget vrøvl du skriver, men det er et flot billede af din kæreste du har sat ind under div.! MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team