intercoolers størrelse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
9000 t16
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 apr 2004, 09:29

intercoolers størrelse

#1 Indlæg af 9000 t16 »

Hvordan regner man ud hvor stor intercooler man skal køre med, alt efter ladetryk.

Jeg har en ford escort rs tubo. den kører med 0.5 bar standad men vil have den hævet til 1 bar og måske have en større intercooler på for er ikke sikker på at den jeg har er stor nok.

men pladsen i mit motor rum er begrænset så derfor har jeg fundet en fra en saab 900 turbo. men kan den bruges. og hvordan jeg regner jeg ud om den er stor nok. Evt findes der en formel for det.
Brugeravatar
Slumf
Junior Medlem
Indlæg: 71
Tilmeldt: 17 feb 2004, 15:54
Geografisk sted: Danmark

#2 Indlæg af Slumf »

Der er ik nogen bestemte mål på hvor stor den "Skal" være...
Men en go tommelfinger regl: Jo større jo bedre :D
Få fat i en så stor som mulig (Så meget du har plads til)
nissan200sx.dk

#3 Indlæg af nissan200sx.dk »

Nemlig!! Den kan kun blive for lille din IC!

Min egen er 750 * 350 * 70
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Der er faktisk 4 paremetre man skal tage hensyn til.
1. størrelsen, er der plads til den.
2. den thermiske virkningsgrad, køler den nok.
3. trykfaldet over køleren hvor meget skal ladetrykker hæves for at give det ønskede tryk.
4. turbolag jostørre volumen jo mere lag.

Størrelsen/ effektiviteten er et kompromis af mange paremetre, så jo større jo bedre er ikke altid optimalt, men det kommer an på ens ønsker.


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

4. er kun af teoretisk betydning efter min mening. hvis der er nogle der har praktiske erfaringer der siger noget andet hører jeg gerne fra dem! MVH. søren ps. vægten på elementet har også stor betydning da de fleste intercolere lige så meget er akumuleringstanke for varmen som varmevekslere!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Ok mht punkt 4 det er nok flue knepperi.
Men hvad nytter det at bruge den som accumulator, og der ved opnå en meget højere temperatur ved næstfølgende accelration.Den bør bruges som en veksler og ikke som en accumulator, med mindre man kun er interesseret i 402 meter, og køler den med co2 i mellem accelrationerne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#7 Indlæg af Jakob Hansen »

Jeg har selv en RST som jeg har bygget om til race.
Den er skruet op i tryk til 0,6 bar.

Jeg har fundet en lille blæser fra en Mercedes som har siddet ved noget aircondition. Den er kun 32 cm i diameter og 5 cm tyk.
Den regner jeg med at montere så den sidder foran I/C´en og også lidt foran køleren. Og så skal den bare tilsluttes med en kontakt så jeg kan styre den fra kabinen. Så kan jeg selv tænde for den inden jeg skal ud og brage til pisset eller hvis den begynder at blive lidt for varm.

Hvis det virker (og det gør det), så er det jo en billig og nem metode til at undgå at skulle ud og montere større I/C.

PS: Du må IKKE hæve ladetrykket til mere end 0,7 bar hvis du ikke har chippet den, ellers får den ikke nok benzin. Kun hvis den er chippet kan du køre 1 bar.
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Jakob Hansen skrev:Jeg har selv en RST som jeg har bygget om til race.
Den er skruet op i tryk til 0,6 bar.

Jeg har fundet en lille blæser fra en Mercedes som har siddet ved noget aircondition. Den er kun 32 cm i diameter og 5 cm tyk.
Den regner jeg med at montere så den sidder foran I/C´en og også lidt foran køleren. Og så skal den bare tilsluttes med en kontakt så jeg kan styre den fra kabinen. Så kan jeg selv tænde for den inden jeg skal ud og brage til pisset eller hvis den begynder at blive lidt for varm.

Hvis det virker (og det gør det), så er det jo en billig og nem metode til at undgå at skulle ud og montere større I/C.

PS: Du må IKKE hæve ladetrykket til mere end 0,7 bar hvis du ikke har chippet den, ellers får den ikke nok benzin. Kun hvis den er chippet kan du køre 1 bar.

Jeg tror ikke at det virter , da mine logs viser at der ikke er en nævnevardig tempsænkning på intercoleren ved en konstant hastighed på 80 km/t når den har været på over 60 grader.
ineffektiv itercooler? eller hvad?

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:4. er kun af teoretisk betydning efter min mening. hvis der er nogle der har praktiske erfaringer der siger noget andet hører jeg gerne fra dem! MVH. søren ps. vægten på elementet har også stor betydning da de fleste intercolere lige så meget er akumuleringstanke for varmen som varmevekslere!


pkt 4 betydning er næppe registrerbar med alm gefül. Hvis turboladeren ellers spoler bare nogenlunde op, så er den i stand til at efterfylde selv en 50liter stor intercooler på _ultra_ kort tid.

Vægten har som du nævner en større betydning, men vi er stadigt i flueknepperafdelingen. Den varmemængde en aluminiumsintercooler kan optage synes stor, men regner man lidt på det, så viser det sig at være utroligt lidt der er tale om i ren akkumuleringsevne. Så lidt at det er ubetydeligt i forhold til andre parametre.

Det der _virkeligt_ tæller på en intercooler er luftflow, og overfladeareal.
Dernæst det trykfald som intercooleren har ved et givent luftflow igennem og ved et givent tryk.

Altså:
Masser af flow(glem alt om ventilatorer over 30km/t!!), jo mere jo bedre.
Så stort overfladeareal som muligt, jo større jo bedre.
Så lille trykfald som muligt, jo mindre jo bedre.

Da alle disse trækker i retningen af så stor intercoolervolumen som der er plads til, så kunne man blive bekymret for at det store volumen medfører turbotøven. Prøv så at regne ud hvor meget luft der er at gøre godt med, og man vil se at det volumen skal være _enormt stort_ før der bliver tale om en målbar forsinkelse.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#10 Indlæg af Saab-Daniel »

Enig i Henriks sidste udmelding der...
Angående den IC du har fat i der, 9000T, så flower den faktisk ganske godt, det er størrelelsen der er problemet (og placering originalt på en saab 900). Hvis du kan få den ud foran køleren og ligge, behøver det ikke at være noget dårligt alternativ... Skal du ud og investere i en, ville jeg forsøge at få en der er større. evt ved jb-coolers der også engang i mellem kigger hering, mener han hedder Corrado Vr6 eller sådan noget...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar