Spjældhuse
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Selvfølgelig er det bedre med et Programmerbart elektronisk sprøjt, i stedet for den gamle havespreder K-jetronic.
Men prøv lige at overveje hvorfor du vil have spjæld huse.
En konvertering vil typisk ligge mellem 12.000-30.000 kr alt efter valg af dele.
Og det er mange penge at ofre på lyd, og en beskeden effekt forøgelse på en standart motor.
MVh
Morten
Men prøv lige at overveje hvorfor du vil have spjæld huse.
En konvertering vil typisk ligge mellem 12.000-30.000 kr alt efter valg af dele.
Og det er mange penge at ofre på lyd, og en beskeden effekt forøgelse på en standart motor.
MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Sidious
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 06 dec 2003, 19:37
Hejsa
Nej nej, det er skam ikke meningen at der kun skal spjældhuse på. Den skal ha' den helt store tur. Men brændstofanlægget skal ikke være flaskehalsen, derfor spjældhuse. Den skal bores op til 2.0, planet toppen, bearbejdet toppen, banan og hvad der ellers skal til. Alt dette hjælper min far mig med, da han i forvejen er en rigtig god tuner. Det er ham der har bygget den BMW 2002ti der kører med til historisk motorløb. Og den går satmer godt. Og så bliver den rigtig ond i år.
Altså, jeg monterer en manifold på topstykket, og på manifolden monterer jeg mine spjældhuse (45mm går jeg ud fra). Derefter skrues benzin dyserne i spjældhusene(?). Hvad så derefter? Hvordan kommer benzinen ned i dyserne? Og hvordan styres det? Det er nemlig der jeg kommer i tvivl. Jeg har ligesom fået idéen at man kan bruge det org. indsprøjtninganlæg (uoptimalt), eller bruge noget andet (hvilket?). Jeg håber nogle gider uddybe det for mig. Jeg er softwareudvikler og ikke mekaniker, men jeg vil gerne sættes ind i det alligevel. På forhånd tak.
Nej nej, det er skam ikke meningen at der kun skal spjældhuse på. Den skal ha' den helt store tur. Men brændstofanlægget skal ikke være flaskehalsen, derfor spjældhuse. Den skal bores op til 2.0, planet toppen, bearbejdet toppen, banan og hvad der ellers skal til. Alt dette hjælper min far mig med, da han i forvejen er en rigtig god tuner. Det er ham der har bygget den BMW 2002ti der kører med til historisk motorløb. Og den går satmer godt. Og så bliver den rigtig ond i år.
Altså, jeg monterer en manifold på topstykket, og på manifolden monterer jeg mine spjældhuse (45mm går jeg ud fra). Derefter skrues benzin dyserne i spjældhusene(?). Hvad så derefter? Hvordan kommer benzinen ned i dyserne? Og hvordan styres det? Det er nemlig der jeg kommer i tvivl. Jeg har ligesom fået idéen at man kan bruge det org. indsprøjtninganlæg (uoptimalt), eller bruge noget andet (hvilket?). Jeg håber nogle gider uddybe det for mig. Jeg er softwareudvikler og ikke mekaniker, men jeg vil gerne sættes ind i det alligevel. På forhånd tak.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er 99 % sikkert at du ikke kan få det til at køre med et k-jetronic.
45 mm spjældhuse lyder lidt stort, hvis man ikke gård efter maks effekt ved 8000 omd./min
Prøv at se på din fars venturi størrelse, og vælg spjældhus der efter.
Prøv at se på denne side er pt nok det billigste sprøjt på markedet, og det virker.
http://www.megasquirt.info/index.html
Der står også en masse om monteringen af div komponenter.
MVH
Morten
45 mm spjældhuse lyder lidt stort, hvis man ikke gård efter maks effekt ved 8000 omd./min
Prøv at se på din fars venturi størrelse, og vælg spjældhus der efter.
Prøv at se på denne side er pt nok det billigste sprøjt på markedet, og det virker.
http://www.megasquirt.info/index.html
Der står også en masse om monteringen af div komponenter.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
-
Sidious
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 06 dec 2003, 19:37
Hejsa... uddybning udbedres til en komplet n00b....
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det hele hænger sammen med fuelrail, dysser, spjælhuse og benzintryksregulatorer og så vidre.
Altså dysserne styres direkte af motorstyriingen, ved at sætte et stik fra motorstyringen direkte i dysserne (Der er vist et lille stik i dysserne, så vidt jeg kan se). Og så skal der en fuelrail til midt i det hele. Monterer man så dysserne i sit fuelrail, som man monterer på spjældhusene, eller omvendt, monterer man dysserne i spjældhusene, og montereer fuelrail oven på det?
Jeg håber der er nogen der gider skære det ud i pap for en mekanik hæmmet mand som undertegnede.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det hele hænger sammen med fuelrail, dysser, spjælhuse og benzintryksregulatorer og så vidre.
Altså dysserne styres direkte af motorstyriingen, ved at sætte et stik fra motorstyringen direkte i dysserne (Der er vist et lille stik i dysserne, så vidt jeg kan se). Og så skal der en fuelrail til midt i det hele. Monterer man så dysserne i sit fuelrail, som man monterer på spjældhusene, eller omvendt, monterer man dysserne i spjældhusene, og montereer fuelrail oven på det?
Jeg håber der er nogen der gider skære det ud i pap for en mekanik hæmmet mand som undertegnede.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Dyserne hænger normalt fast i fuelrailen med hestesko clips.
Fuelrailen bliver derefter spændt på manifolden/ spjældhusende.
Dette bevirker at dyserne bliver holdt fast af fuelrailen, men er stadig flydende ophængt pga. gummi ringene.
dETTE GÆLDER CA 80% AF ALLE INDSPRØJTNINGS SYSTEMER, OG ER DET LETTESTE AT KONVERTERE.
mvh
mORTEN
Fuck capslock.
Fuelrailen bliver derefter spændt på manifolden/ spjældhusende.
Dette bevirker at dyserne bliver holdt fast af fuelrailen, men er stadig flydende ophængt pga. gummi ringene.
dETTE GÆLDER CA 80% AF ALLE INDSPRØJTNINGS SYSTEMER, OG ER DET LETTESTE AT KONVERTERE.
mvh
mORTEN
Fuck capslock.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
møffe
her er lige en side med gaspjælde www.wolf3d.dk de koster 5000 og er med pot meter. men ring til ham og ta en snak. men mine planer pt er nok også megasquirt og så gaspjælde fra wolf3d. men 45 mm er nu den rigtige størrelse til en 2,0 motor, ihvertfald ifølge bo fra westspeed
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
møffe skrev:her er lige en side med gaspjælde www.wolf3d.dk de koster 5000 og er med pot meter. men ring til ham og ta en snak. men mine planer pt er nok også megasquirt og så gaspjælde fra wolf3d. men 45 mm er nu den rigtige størrelse til en 2,0 motor, ihvertfald ifølge bo fra westspeed
Hvis man kigger på enventuri tabel for kaburatore ligger værdierne for maks effekt mellem 6000, og 8000 omdrejninger.
På mellem 37 mm og 46 mm Dvs en kaburator størrelse mellem 40, og 48 mm.
Men dette kan ikke direkte konverteres til spjældhusstørrelse.
Da man til en hvis grænse kan slippe afsted med noget større huse, end kaburatore.
Jeg vil anbefale 40 mm til en noget tunet motor, og 45 til en motor der levere sin maks effekt ved 8000 omd/min.
Det kan godt være at man vinder x antal heste ved større spjældhuse, men man mister moment, og kørbarhed i forhold til de mindre.
Ved for store spjæld huse kan man opnå den effekt at der i de lavere omdrejninger vil være mere moment til rådighed ved 2/3 åbent gasspjæld, end ved fuldt åbent.
Det er her at jo større jo bedre faktoren kommer ind( hvilket er noget vrøvl)
Jeg fik 5 hk ved større xxxx det høre man tit, men ikke hvor meget at de mistede under topeffekten.
Det man skal gøre op med sig selv, er hvad skal motoren bruges til, og diminsionere sine dele derefter.
Og ikke lytte til at den,og den del virker godt på en 2 l motor.
Man skal selv sætte sig ind i tingene, for at få et resultat man er tilfreds med.
Det er blot min meening.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html