kbonde skrev:Eller som Jeremy Clarkson sagde engang: “A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
og han har ret
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
kbonde skrev:Eller som Jeremy Clarkson sagde engang: “A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
og han har ret
jep, ingen grund til at gøre det mere indviklet
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
møffe skrev:nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.
:
Korrekt. Men hvis man vil dimensionere toilettet er det en fordel at kende til princippet bag flyderventilen.....
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM skrev: Hvis nu vi ser helt ned på reaktionen på den enkelte vinge i turboens turbine, så er det kinetisk energi vi høster(primært). Dvs masse x hastighed.
Der sker dog en helt masse andre ting i selve huset inden der kommer dertil, så det er voldsomt indviklet at regne på, medmindre man har en termodynamisk baggrund (kan være svært alligevel!).
Men skal man have det rigtige billede, så er det energiniveauet før turboen¨- energiniveauet efter turboen der trækker akslen. Kun varmetabet til omgivende luft, samt friktion i glidelejerne(primært aksiallejet) skal trækkes fra for at få den effekt der er til rådighed for at trække kompressoren. Termodynamik er det kapitel der skal læses hvis man vil se på dette. Alt andet er antagelser med varierende størrelser fejl.(som i en given situation kan være acceptable for at nå en hurtig konklusion)
Kan man tage en enthalpi på luften før og efter? hvordan ser et sådan diagram ud?
møffe skrev:[mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er.
ellers kan en spand vand nemt klare resten.
Dermed en løsning når der er røget for meget lort i den.
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
da vindmøller er nævnt i denne tråd ,er det måske her jeg kan få svar på et spørgsmål jeg fik af min søn da han var ca. 8 år
Vi ved alle at en vindmølle laver energi i form af strøm,vi ved også at energi IKKE kommer af ingenting, det må være blæsevejret der omdannes til strøm via vindmøllen,altså der tages energi ud af blæsevejret
Min søns spørgsmål var
Er der mindre blæsevejr bag en vindmølle end der er foran
Måske der her på PP er nogen der har en mening eller viden om dette,ellers må jeg jo prøve at spørge vindmølleimpotøren og hans nevø på BG
Iøvrigt har jeg lavet nogle rulninger, hvor jeg logget både temp og tryk på begge sider af turboen på udstødningssiden,hvis i er int. vil jeg gerne skrive lidt om det,men gider ikke finde målingerne frem hvis i er ligeglade med det