spændende tråd. prøv at giv jeres mening om emnet!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#21 Indlæg af møffe »

nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.

:lol: :wink:

turboen virker ved at udsgasserne kommer igennem udshuset. som derved driver kompressor huset.


går det istykker så prøver man igen. :grin:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#22 Indlæg af kbonde »

Eller som Jeremy Clarkson sagde engang:
“A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

:lol:
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#23 Indlæg af møffe »

kbonde skrev:Eller som Jeremy Clarkson sagde engang:
“A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

:lol:


og han har ret :grin:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#24 Indlæg af needspeed »

møffe skrev:
kbonde skrev:Eller som Jeremy Clarkson sagde engang:
“A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

:lol:


og han har ret :grin:


jep, ingen grund til at gøre det mere indviklet :tooth:
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#25 Indlæg af HenrikGM »

møffe skrev:nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.

:


Korrekt. Men hvis man vil dimensionere toilettet er det en fordel at kende til princippet bag flyderventilen.....
:wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#26 Indlæg af Excess »

HenrikGM skrev:
Hvis nu vi ser helt ned på reaktionen på den enkelte vinge i turboens turbine, så er det kinetisk energi vi høster(primært). Dvs masse x hastighed.

Der sker dog en helt masse andre ting i selve huset inden der kommer dertil, så det er voldsomt indviklet at regne på, medmindre man har en termodynamisk baggrund (kan være svært alligevel!).

Men skal man have det rigtige billede, så er det energiniveauet før turboen¨- energiniveauet efter turboen der trækker akslen. Kun varmetabet til omgivende luft, samt friktion i glidelejerne(primært aksiallejet) skal trækkes fra for at få den effekt der er til rådighed for at trække kompressoren.
Termodynamik er det kapitel der skal læses hvis man vil se på dette. Alt andet er antagelser med varierende størrelser fejl.(som i en given situation kan være acceptable for at nå en hurtig konklusion)


Kan man tage en enthalpi på luften før og efter? hvordan ser et sådan diagram ud?

Mvh Jon
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#27 Indlæg af møffe »

HenrikGM skrev:
møffe skrev:nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.

:


Korrekt. Men hvis man vil dimensionere toilettet er det en fordel at kende til princippet bag flyderventilen.....
:wink:


mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er. :grin:

ellers kan en spand vand nemt klare resten.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#28 Indlæg af HenrikGM »

møffe skrev:[mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er. :grin:

ellers kan en spand vand nemt klare resten.


Dermed en løsning når der er røget for meget lort i den. :gnaek:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#29 Indlæg af needspeed »

HenrikGM skrev:
møffe skrev:[mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er. :grin:

ellers kan en spand vand nemt klare resten.


Dermed en løsning når der er røget for meget lort i den. :gnaek:


Ligesom der bliver lukket ud på div. forum´er :grin:
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#30 Indlæg af natmekanikeren »

da vindmøller er nævnt i denne tråd ,er det måske her jeg kan få svar på et spørgsmål jeg fik af min søn da han var ca. 8 år

Vi ved alle at en vindmølle laver energi i form af strøm,vi ved også at energi IKKE kommer af ingenting, det må være blæsevejret der omdannes til strøm via vindmøllen,altså der tages energi ud af blæsevejret

Min søns spørgsmål var

Er der mindre blæsevejr bag en vindmølle end der er foran

Måske der her på PP er nogen der har en mening eller viden om dette,ellers må jeg jo prøve at spørge vindmølleimpotøren og hans nevø på BG

Iøvrigt har jeg lavet nogle rulninger, hvor jeg logget både temp og tryk på begge sider af turboen på udstødningssiden,hvis i er int. vil jeg gerne skrive lidt om det,men gider ikke finde målingerne frem hvis i er ligeglade med det

Otto
Besvar