Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 20:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.

:lol: :wink:

turboen virker ved at udsgasserne kommer igennem udshuset. som derved driver kompressor huset.


går det istykker så prøver man igen. :grin:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 21:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: Nord
Eller som Jeremy Clarkson sagde engang:
“A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

:lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 22:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
kbonde skrev:
Eller som Jeremy Clarkson sagde engang:
“A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

:lol:


og han har ret :grin:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 22:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
møffe skrev:
kbonde skrev:
Eller som Jeremy Clarkson sagde engang:
“A turbo: Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

:lol:


og han har ret :grin:


jep, ingen grund til at gøre det mere indviklet :tooth:

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 22:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
møffe skrev:
nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.

:


Korrekt. Men hvis man vil dimensionere toilettet er det en fordel at kende til princippet bag flyderventilen.....
:wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 23:32 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
HenrikGM skrev:

Hvis nu vi ser helt ned på reaktionen på den enkelte vinge i turboens turbine, så er det kinetisk energi vi høster(primært). Dvs masse x hastighed.

Der sker dog en helt masse andre ting i selve huset inden der kommer dertil, så det er voldsomt indviklet at regne på, medmindre man har en termodynamisk baggrund (kan være svært alligevel!).

Men skal man have det rigtige billede, så er det energiniveauet før turboen¨- energiniveauet efter turboen der trækker akslen. Kun varmetabet til omgivende luft, samt friktion i glidelejerne(primært aksiallejet) skal trækkes fra for at få den effekt der er til rådighed for at trække kompressoren.
Termodynamik er det kapitel der skal læses hvis man vil se på dette. Alt andet er antagelser med varierende størrelser fejl.(som i en given situation kan være acceptable for at nå en hurtig konklusion)


Kan man tage en enthalpi på luften før og efter? hvordan ser et sådan diagram ud?

Mvh Jon


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 nov 2010, 22:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
møffe skrev:
nu behøver man ikke altid at vide hvor,hvordan og af hvem toilettet er bygget for at bruge det.

:


Korrekt. Men hvis man vil dimensionere toilettet er det en fordel at kende til princippet bag flyderventilen.....
:wink:


mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er. :grin:

ellers kan en spand vand nemt klare resten.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 nov 2010, 22:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
møffe skrev:
[mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er. :grin:

ellers kan en spand vand nemt klare resten.


Dermed en løsning når der er røget for meget lort i den. :gnaek:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 nov 2010, 17:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
HenrikGM skrev:
møffe skrev:
[mon ikke lige flydeventilen har samme størrelse lige meget hvor stor kummen er. :grin:

ellers kan en spand vand nemt klare resten.


Dermed en løsning når der er røget for meget lort i den. :gnaek:


Ligesom der bliver lukket ud på div. forum´er :grin:

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 nov 2010, 20:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
da vindmøller er nævnt i denne tråd ,er det måske her jeg kan få svar på et spørgsmål jeg fik af min søn da han var ca. 8 år

Vi ved alle at en vindmølle laver energi i form af strøm,vi ved også at energi IKKE kommer af ingenting, det må være blæsevejret der omdannes til strøm via vindmøllen,altså der tages energi ud af blæsevejret

Min søns spørgsmål var

Er der mindre blæsevejr bag en vindmølle end der er foran

Måske der her på PP er nogen der har en mening eller viden om dette,ellers må jeg jo prøve at spørge vindmølleimpotøren og hans nevø på BG

Iøvrigt har jeg lavet nogle rulninger, hvor jeg logget både temp og tryk på begge sider af turboen på udstødningssiden,hvis i er int. vil jeg gerne skrive lidt om det,men gider ikke finde målingerne frem hvis i er ligeglade med det

Otto


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team