Takker, så har man lidt at lave her i snestorm, med ½ meter sne er det begrænset hvor langt man når uden sin Unimog jo
Redaktør: Moderatorer
ae86 skrev:1:11,5 og 1,1bar er slet ikke umuligt..
Enten snakker du Diesel med ret lav statisk cr eller også så er det noget seriøst racefuel, E85 eller avgas du har i tankerne...
Eneste mulighed jeg kan se for at en gadebil med gadebenzin kan opnå de tal er med seriøst meget tilskud af udstødningsgas .. Eller hvis du er over i noget cai (controlled auto ignition) hvilke næppe er hvad der kan kaldes en almindelig motor/bil.. De har da ikke ramt salgslokalerne endnu
Edit..
Måske kan du slippe afsted med det på en gdi/fsi motor..
beyer skrev:vil lige tilføje noget ....
jeg kører 10:1 i komp og laver 620hk og 550nm på 98 oktan med 1,6bar .... motoren er bygget til 1000hk og jeg vil have 800hk på hjulene når jeg er færdig med den .....
jeg kører pt med 17gr i fortænding på fuld boost ( 1,6 bar ) og prøver jeg at kravle over det ladetryk på 98 oktan , skal jeg sænke min tænding DRASTISK hvis jeg ikke skal have predetonation , , prøvede at køre 2,5bar ved sidste justering og der skulle jeg ned på 2gr i fortænding for ikke den skulle banke , men min egt steg eksplovsivt og fik kun , og hold nu fast.... 10hk, men til gængæld 140nm ( stadig kun 2gr )...
med 98 oktan og komp på 10:1 på min motor er det gyldne ladetryk MAX 1,6 bar ....
.....
HenrikGM skrev:ae86 skrev:1:11,5 og 1,1bar er slet ikke umuligt..
Enten snakker du Diesel med ret lav statisk cr eller også så er det noget seriøst racefuel, E85 eller avgas du har i tankerne...
Eneste mulighed jeg kan se for at en gadebil med gadebenzin kan opnå de tal er med seriøst meget tilskud af udstødningsgas .. Eller hvis du er over i noget cai (controlled auto ignition) hvilke næppe er hvad der kan kaldes en almindelig motor/bil.. De har da ikke ramt salgslokalerne endnu
Edit..
Måske kan du slippe afsted med det på en gdi/fsi motor..
Ingen EGR, ingen CAI. Ingen dyr bensin(dyere end Vpower)
Prøv at se disse 3 motorer:
4G93 SOHC 16 Valve
Electronic Controlled Multi-point Injection (MPI)
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 9.5:1
Maximum Output - 86 kW (117 PS; 115 bhp) @ 5,500 rpm
Maximum Torque - 161 N·m (119 ft·lbf) @ 4,500 rpm
4G93 DOHC 16 Valve
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 12:1
Maximum Output - 96 kW (131 PS; 129 bhp) / 103 kW (140 PS; 138 bhp) @ 6,000 rpm
Maximum Torque - 177 N·m (131 ft·lbf) @ 3,750 rpm / 181 N·m (133 ft·lbf) @ 3,500 rpm
4G93 DOHC 16 Valve Turbocharged
TD04 turbocharger variant
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 10:1.
Maximum Output - 152 kW (207 PS; 204 bhp) @ 5,500 rpm
Maximum Torque - 270 N·m (200 ft·lbf) @ 3,500 rpm
4G93 har 12:1 std.
Fjerner man squish(reducerer det), så ender man ligeomkring de 11,5.
Den sugemotor kan man lægge 1,1bar på, som den er. Done it. Kører som samme sugemotor, men med meget mere topend, og på handelsbensin.
Samme motor findes std med turbo(se ovenstående), hvor den helt std på lille turbo har 10:1 i kompfh.
Muligheden er bestemt til stede.
Men grænsen rykker tættere på, som Beyer også har oplevet og skriver om. En detalje der ikke passer, og så går det ikke som præsten prædiker.
Jo mere ekstrem det laves, desto mere kontant er grænsen.
Til gengæld tilbyder høj CR nogle fordele som er svære at nå på anden vis, men som med alt er der kompromisser der skal tages.
HenrikGM skrev:beyer skrev:vil lige tilføje noget ....
jeg kører 10:1 i komp og laver 620hk og 550nm på 98 oktan med 1,6bar .... motoren er bygget til 1000hk og jeg vil have 800hk på hjulene når jeg er færdig med den .....
jeg kører pt med 17gr i fortænding på fuld boost ( 1,6 bar ) og prøver jeg at kravle over det ladetryk på 98 oktan , skal jeg sænke min tænding DRASTISK hvis jeg ikke skal have predetonation , , prøvede at køre 2,5bar ved sidste justering og der skulle jeg ned på 2gr i fortænding for ikke den skulle banke , men min egt steg eksplovsivt og fik kun , og hold nu fast.... 10hk, men til gængæld 140nm ( stadig kun 2gr )...
med 98 oktan og komp på 10:1 på min motor er det gyldne ladetryk MAX 1,6 bar ....
.....
Hej Beyer.
Så du allerede et overall drop i ydelse med feks 1,8bar(0,2bar over dit "sweet spot")?
Har du målt trykforholdet henover topstykket? (altså ladetryk målt i manifold / udstødningstryk målt i manifolden)
Det kunne måske være et hint til hvad der får dit optimale tryk placeret på 1,6bar.
Hvordan er squishforholdene i motoren?
Exhume.dk skrev:Now we're cooking![]()
620 hk / 550 Nm på 2-liter med 10:1 og 1,6 bar på 98 RON
Udemærket feedback Beyer
Ville meget gerne se kurven med det setup + 2,5 Bar
Bare for at se forløbet de 2 imellem
Man skal åbenbart ikke være så bange for de næsten suge CR
til alle jer som øser ud af jeres viden om dette enme.
Venlig hilsen
Christian