Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 22:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 12:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2007, 10:27
Indlæg: 405
Geografisk sted: Midt i det mørke
Billede

Takker, så har man lidt at lave her i snestorm, med ½ meter sne er det begrænset hvor langt man når uden sin Unimog jo :coffee:

_________________
kafir harbi


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 14:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 339
Geografisk sted: sjælland
vil lige tilføje noget ....

jeg kører 10:1 i komp og laver 620hk og 550nm på 98 oktan med 1,6bar .... motoren er bygget til 1000hk og jeg vil have 800hk på hjulene når jeg er færdig med den .....

jeg kører pt med 17gr i fortænding på fuld boost ( 1,6 bar ) og prøver jeg at kravle over det ladetryk på 98 oktan , skal jeg sænke min tænding DRASTISK hvis jeg ikke skal have predetonation , , prøvede at køre 2,5bar ved sidste justering og der skulle jeg ned på 2gr i fortænding for ikke den skulle banke , men min egt steg eksplovsivt og fik kun , og hold nu fast.... 10hk, men til gængæld 140nm ( stadig kun 2gr )...

med 98 oktan og komp på 10:1 på min motor er det gyldne ladetryk MAX 1,6 bar ....

mennnn nu er planen jo heller ikke 98 oktan .... men enten VP import 120+ eller SUNOCO max NOS 120+

min erfaring er at , man generalt gennem år`ne er blevet bedre til at lave brændstof , og kan derved køre med højere kompressions forhold , forbrændingen blir bedre selv uden tryk på og under tryk opbygning , meget hurtigere spool up ....

en anden ting man skal være opmærksom på, er motor oktan og udregnet oktaner bestemt ikke er det samme ... , .... tag f.eks SHELL V.power , de siger 99oktan ,det er udregnet oktaner , som ligger 1-2 oktaner lavere end motor oktaner , og STATOIL `s 98 er motor oktan ....

Kører jeg ind på f.eks SHELLS V-Power skal jeg gå ca 3 gr lavere end STATOILS 98 , så man skal også lige have det i baghovedet når vi nu snakker oktaner ...........

Beyer.....

_________________
www.rambeyracing.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 17:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
ae86 skrev:
1:11,5 og 1,1bar er slet ikke umuligt..

Enten snakker du Diesel med ret lav statisk cr eller også så er det noget seriøst racefuel, E85 eller avgas du har i tankerne...
Eneste mulighed jeg kan se for at en gadebil med gadebenzin kan opnå de tal er med seriøst meget tilskud af udstødningsgas .. Eller hvis du er over i noget cai (controlled auto ignition) hvilke næppe er hvad der kan kaldes en almindelig motor/bil.. De har da ikke ramt salgslokalerne endnu


Edit..
Måske kan du slippe afsted med det på en gdi/fsi motor..


Ingen EGR, ingen CAI. Ingen dyr bensin(dyere end Vpower)

Prøv at se disse 3 motorer:

4G93 SOHC 16 Valve

Electronic Controlled Multi-point Injection (MPI)
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 9.5:1
Maximum Output - 86 kW (117 PS; 115 bhp) @ 5,500 rpm
Maximum Torque - 161 N·m (119 ft·lbf) @ 4,500 rpm


4G93 DOHC 16 Valve

Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 12:1
Maximum Output - 96 kW (131 PS; 129 bhp) / 103 kW (140 PS; 138 bhp) @ 6,000 rpm
Maximum Torque - 177 N·m (131 ft·lbf) @ 3,750 rpm / 181 N·m (133 ft·lbf) @ 3,500 rpm


4G93 DOHC 16 Valve Turbocharged

TD04 turbocharger variant
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 10:1.
Maximum Output - 152 kW (207 PS; 204 bhp) @ 5,500 rpm
Maximum Torque - 270 N·m (200 ft·lbf) @ 3,500 rpm


4G93 har 12:1 std.
Fjerner man squish(reducerer det), så ender man ligeomkring de 11,5.
Den sugemotor kan man lægge 1,1bar på, som den er. Done it. Kører som samme sugemotor, men med meget mere topend, og på handelsbensin.

Samme motor findes std med turbo(se ovenstående), hvor den helt std på lille turbo har 10:1 i kompfh.

Muligheden er bestemt til stede.

Men grænsen rykker tættere på, som Beyer også har oplevet og skriver om. En detalje der ikke passer, og så går det ikke som præsten prædiker.
Jo mere ekstrem det laves, desto mere kontant er grænsen.

Til gengæld tilbyder høj CR nogle fordele som er svære at nå på anden vis, men som med alt er der kompromisser der skal tages.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 17:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
beyer skrev:
vil lige tilføje noget ....

jeg kører 10:1 i komp og laver 620hk og 550nm på 98 oktan med 1,6bar .... motoren er bygget til 1000hk og jeg vil have 800hk på hjulene når jeg er færdig med den .....

jeg kører pt med 17gr i fortænding på fuld boost ( 1,6 bar ) og prøver jeg at kravle over det ladetryk på 98 oktan , skal jeg sænke min tænding DRASTISK hvis jeg ikke skal have predetonation , , prøvede at køre 2,5bar ved sidste justering og der skulle jeg ned på 2gr i fortænding for ikke den skulle banke , men min egt steg eksplovsivt og fik kun , og hold nu fast.... 10hk, men til gængæld 140nm ( stadig kun 2gr )...

med 98 oktan og komp på 10:1 på min motor er det gyldne ladetryk MAX 1,6 bar ....
.....


Hej Beyer.

Så du allerede et overall drop i ydelse med feks 1,8bar(0,2bar over dit "sweet spot")?

Har du målt trykforholdet henover topstykket? (altså ladetryk målt i manifold / udstødningstryk målt i manifolden)
Det kunne måske være et hint til hvad der får dit optimale tryk placeret på 1,6bar.

Hvordan er squishforholdene i motoren?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 18:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
HenrikGM skrev:
ae86 skrev:
1:11,5 og 1,1bar er slet ikke umuligt..

Enten snakker du Diesel med ret lav statisk cr eller også så er det noget seriøst racefuel, E85 eller avgas du har i tankerne...
Eneste mulighed jeg kan se for at en gadebil med gadebenzin kan opnå de tal er med seriøst meget tilskud af udstødningsgas .. Eller hvis du er over i noget cai (controlled auto ignition) hvilke næppe er hvad der kan kaldes en almindelig motor/bil.. De har da ikke ramt salgslokalerne endnu


Edit..
Måske kan du slippe afsted med det på en gdi/fsi motor..


Ingen EGR, ingen CAI. Ingen dyr bensin(dyere end Vpower)

Prøv at se disse 3 motorer:

4G93 SOHC 16 Valve

Electronic Controlled Multi-point Injection (MPI)
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 9.5:1
Maximum Output - 86 kW (117 PS; 115 bhp) @ 5,500 rpm
Maximum Torque - 161 N·m (119 ft·lbf) @ 4,500 rpm


4G93 DOHC 16 Valve

Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 12:1
Maximum Output - 96 kW (131 PS; 129 bhp) / 103 kW (140 PS; 138 bhp) @ 6,000 rpm
Maximum Torque - 177 N·m (131 ft·lbf) @ 3,750 rpm / 181 N·m (133 ft·lbf) @ 3,500 rpm


4G93 DOHC 16 Valve Turbocharged

TD04 turbocharger variant
Total Displacement - 1834cc
Bore - 81.0mm
Stroke - 89.0mm
Compression Ratio - 10:1.
Maximum Output - 152 kW (207 PS; 204 bhp) @ 5,500 rpm
Maximum Torque - 270 N·m (200 ft·lbf) @ 3,500 rpm


4G93 har 12:1 std.
Fjerner man squish(reducerer det), så ender man ligeomkring de 11,5.
Den sugemotor kan man lægge 1,1bar på, som den er. Done it. Kører som samme sugemotor, men med meget mere topend, og på handelsbensin.

Samme motor findes std med turbo(se ovenstående), hvor den helt std på lille turbo har 10:1 i kompfh.

Muligheden er bestemt til stede.

Men grænsen rykker tættere på, som Beyer også har oplevet og skriver om. En detalje der ikke passer, og så går det ikke som præsten prædiker.
Jo mere ekstrem det laves, desto mere kontant er grænsen.

Til gengæld tilbyder høj CR nogle fordele som er svære at nå på anden vis, men som med alt er der kompromisser der skal tages.



Går ud fra det er mitsu motorer, kender ikke lige den pågældende, men har set det orginale Benzin/tændings map i en Evo motor med 280 hk.

Der vil jeg ikke blive overrasket hvis den også har højt kompression, da den både sænker ladetryk hvor der er max moment, og ud på omdrejninger, samt er helt nede og køre 19 grader ved kun 1 bar.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 20:19 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 339
Geografisk sted: sjælland
HenrikGM skrev:
beyer skrev:
vil lige tilføje noget ....

jeg kører 10:1 i komp og laver 620hk og 550nm på 98 oktan med 1,6bar .... motoren er bygget til 1000hk og jeg vil have 800hk på hjulene når jeg er færdig med den .....

jeg kører pt med 17gr i fortænding på fuld boost ( 1,6 bar ) og prøver jeg at kravle over det ladetryk på 98 oktan , skal jeg sænke min tænding DRASTISK hvis jeg ikke skal have predetonation , , prøvede at køre 2,5bar ved sidste justering og der skulle jeg ned på 2gr i fortænding for ikke den skulle banke , men min egt steg eksplovsivt og fik kun , og hold nu fast.... 10hk, men til gængæld 140nm ( stadig kun 2gr )...

med 98 oktan og komp på 10:1 på min motor er det gyldne ladetryk MAX 1,6 bar ....
.....


Hej Beyer.

Så du allerede et overall drop i ydelse med feks 1,8bar(0,2bar over dit "sweet spot")?

Har du målt trykforholdet henover topstykket? (altså ladetryk målt i manifold / udstødningstryk målt i manifolden)
Det kunne måske være et hint til hvad der får dit optimale tryk placeret på 1,6bar.

Hvordan er squishforholdene i motoren?



ang " sweet spot " , så er 1,6 bar hvad jeg kan trække den til UDEN at skulle til at gå ned i tænding , 2,5 bar var mere et hint jeg brugte for at finde ud af om det kunne lade sig gøre at lave de 800hk med 98 oktan. Ang min kompression , vil jeg ærligt tilstå det både er lidt kopi af amerikanske drag hondaèr såvel som AMS mitsu motorene , specielt evo motorene som AMS roder med er meget lig en toyota motor, det er mit indtryk at man kan regne sig frem og tilbage i hundred år ( selvfølgelig skal man ikke slå plat eller krone om det heller..), eller også kan man tage lidt ved lære af nogle som er år fremme tiden ( i forehold til DK - på 2,0l - 800-1000hk scenen ) og tage de ting man selv syntes er vigtige og betyder noget , og så kaste sig ud i det .........mange hondaer ligg epå 9,8/10:1 og AMS 09 maskine ligger på 10,5:1 ( mener deres ney kværn er over de 11 :rock:

ang tryk , er det kun ind manifold tryk der er målt , min tid på felt har været sparsomt , så har ikke LEGET så meget som jeg gerne ville... :twisted:

_________________
www.rambeyracing.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 20:28 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2007, 10:27
Indlæg: 405
Geografisk sted: Midt i det mørke
Now we're cooking :cooking:

620 hk / 550 Nm på 2-liter med 10:1 og 1,6 bar på 98 RON
Udemærket feedback Beyer
Ville meget gerne se kurven med det setup + 2,5 Bar
Bare for at se forløbet de 2 imellem

Man skal åbenbart ikke være bange for de næsten suge CR :twisted:

:rock: til alle jer som øser ud af jeres viden om dette enme.

Venlig hilsen

Christian

_________________
kafir harbi


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 20:36 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 339
Geografisk sted: sjælland
Exhume.dk skrev:
Now we're cooking :cooking:

620 hk / 550 Nm på 2-liter med 10:1 og 1,6 bar på 98 RON
Udemærket feedback Beyer
Ville meget gerne se kurven med det setup + 2,5 Bar
Bare for at se forløbet de 2 imellem

Man skal åbenbart ikke være bange for de næsten suge CR :twisted:

:rock: til alle jer som øser ud af jeres viden om dette enme.

Venlig hilsen

Christian


Har desværre kun målingen fra første rulning , i maj , der lavede vi 560 hk /515nm på 1,35 bar med boost peak på 1,4 bar .....

http://www.rambeyracing.com/ckfinder/us ... indk_9.jpg

det gik rimeligt stærkt , anden gang , det var inden ACTION MEET på mantorp , og der kom en 900hk cherry, så ville lige have hestene hjemme , men det gik ikke da min FUEL leverandør , brændte mig af i 11`te time ... :evil: ....

_________________
www.rambeyracing.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 22:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2007, 10:27
Indlæg: 405
Geografisk sted: Midt i det mørke
beyer skrev:


Billede



Tak for kurven, som ser ret nice ud BTW :twisted:

_________________
kafir harbi


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2009, 02:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
@ beyer...

kører du 3sg og ikke 4ag?? eller sagt på en anden måde ... hvorfor står der 2L i udskriften

@ henrik

4G93 turbo ER en GDI motor ...ellers godt forsøgt... 4G63 som før var den dominerende 2L turbo motor fra Mitsubishi er en "alm" multipoint motor ...

Men imponerende hvis du har kørt 11,5:1 på suge 4G93 uden GDI og trykladet til 1.1 bar på stander benz

@ resten

Indtil videre er beyer den eneste der er kommet med noget rigtigt konkret ...
620 hk / 550 Nm på 2-liter med 10:1 og 1,6 bar på 98 RON

Men der er stadigt lidt vej til de 1.6-1.8L 11.5:1 + X*boost og 900 hk på gade benz som postuleret oven over ... men en skønne dag er der vel nok en eller anden (ofte en fjeldabe... aka nordmand eller gal svensker) der flytter grænsen ... indtil dag så er jeg nu stadigt skeptisk .... med mindre vi jo begynder at "snyde" med GDI, CAI e.t.c. ...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team