GT28 død, men hvorfor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#21 Indlæg af Mads B (dk) »

jeg kunne ikke lade være med at bemærke at det en en kina gt28 og deres kvalitets kontrol må sige at være meget mangle fuld, jeg har haft en som kun holdte 800km og der er andre som har kørt forholdsvis mange km med dem uden problemer
Billede
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#22 Indlæg af Blob »

Hej Folkens

Først, mange tak for de mange input. Nu vil jeg lige prøve at svare på de spørgsmål så godt som jeg kan. Så der kan findes en mere holdbar løsning.

Jeg ved ikke om det er en kugleleje turbo. Hvordan kan jeg finde ud af det, uden at skulle flå turboen fra hinanden?

Jeg blændede vandtilgangene af for at undgå at der skulle komme skidt derind.

Afgangsflangen for olie sidder ca. 8cm højere end oliestanden i motorer, skulle det ikke være nok? Det ene billede snyder lidt, men der er fald på afgangsslangen hele vejen ned til motoren.

Kan turboen ikke holde til at der sidder en 90graders bøjning lige under afgangen?

I selve lejhuset på tuboen sidder der en restrictor. Det sorte som i kan se på olietryksslangen er et oliefilter. Det er helt rent, så den skulle ikke have manglet smørring.

Jeg mener da at en AN-12 burde være stor nok til til afgang.

Jeg har aldrig kørt uden luftfilter, jeg pillede det bare af for at kigge ind til "møllen". Vingerne på kompressorsiden fejler ikke noget. Jeg har dog ikke kigge udstødningssiden.

Trods det at der er 8cm i højde forskel kunne jeg godt frygte at det kunne være for lidt. Jeg har ikke haft afgangsslangen af for at se om der kommer olie ud, men det vil jeg prøve næste gang.

Hvordan kan man se at det er en kina turbo?
Jeg har købt den hos Westspeed.

Ja jeg har har drejet lejedelen på turboen, og ændret aktuator-armen, men dette skulle vel ikke have nogen indflydelse?

Nu har jeg lige læst det info fra Garrett´s hjemmeside, men er der nogen som kan forklare mig på nemt dansk hvad fordelen er ved en kuglelejeturbo i forhold til en med lejepander?

Håber dette kan give lidt hjælp.

Men i morgen vil jeg prøve at afmontere olieafgangen og så starte motoren. Så finder jeg da ud af om der skulle have fundet på at sætte sig noget i restrictoren der gør at smøringen kan ske at mangle.

God weekend folkens.

Mvh Jakob
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#23 Indlæg af klyfax »

Blob skrev:Afgangsflangen for olie sidder ca. 8cm højere end oliestanden i motorer, skulle det ikke være nok? Det ene billede snyder lidt, men der er fald på afgangsslangen hele vejen ned til motoren.


Afgangsflangen sidder fint nok, men der hvor afgangsslangen går i bundkaret er noget hest. Der skal den også være over olie standen.
Dvs alt afgang fra turboen, skal sidde over oliestand, fra start til slut...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#24 Indlæg af K-FINN »

Mads B (dk) skrev:jeg kunne ikke lade være med at bemærke at det en en kina gt28 og deres kvalitets kontrol må sige at være meget mangle fuld, jeg har haft en som kun holdte 800km og der er andre som har kørt forholdsvis mange km med dem uden problemer


Jeg vil påstå at i 98% af tilfælde, er det folks egen skyld, den går istykker med det samme.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#25 Indlæg af K-FINN »

Blob skrev:Hej Folkens

Først, mange tak for de mange input. Nu vil jeg lige prøve at svare på de spørgsmål så godt som jeg kan. Så der kan findes en mere holdbar løsning.

Jeg ved ikke om det er en kugleleje turbo. Hvordan kan jeg finde ud af det, uden at skulle flå turboen fra hinanden?

Jeg blændede vandtilgangene af for at undgå at der skulle komme skidt derind.

Afgangsflangen for olie sidder ca. 8cm højere end oliestanden i motorer, skulle det ikke være nok? Det ene billede snyder lidt, men der er fald på afgangsslangen hele vejen ned til motoren.

Kan turboen ikke holde til at der sidder en 90graders bøjning lige under afgangen?

I selve lejhuset på tuboen sidder der en restrictor. Det sorte som i kan se på olietryksslangen er et oliefilter. Det er helt rent, så den skulle ikke have manglet smørring.

Jeg mener da at en AN-12 burde være stor nok til til afgang.

Jeg har aldrig kørt uden luftfilter, jeg pillede det bare af for at kigge ind til "møllen". Vingerne på kompressorsiden fejler ikke noget. Jeg har dog ikke kigge udstødningssiden.

Trods det at der er 8cm i højde forskel kunne jeg godt frygte at det kunne være for lidt. Jeg har ikke haft afgangsslangen af for at se om der kommer olie ud, men det vil jeg prøve næste gang.

Hvordan kan man se at det er en kina turbo?
Jeg har købt den hos Westspeed.

Ja jeg har har drejet lejedelen på turboen, og ændret aktuator-armen, men dette skulle vel ikke have nogen indflydelse?

Nu har jeg lige læst det info fra Garrett´s hjemmeside, men er der nogen som kan forklare mig på nemt dansk hvad fordelen er ved en kuglelejeturbo i forhold til en med lejepander?

Håber dette kan give lidt hjælp.

Men i morgen vil jeg prøve at afmontere olieafgangen og så starte motoren. Så finder jeg da ud af om der skulle have fundet på at sætte sig noget i restrictoren der gør at smøringen kan ske at mangle.

God weekend folkens.

Mvh Jakob



Med hensyn til og dreje center, nej det må man gerne, bare meget vigtigt at man piller arm af wg, INDEN man løsner, eller vrider du center, og kan beskade vinger.

Det ligner meget en kuglelejer turbo, da den ligner min på en prik, og ved westspeed sælger dem.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#26 Indlæg af HenrikGM »

Blob skrev:Hej Folkens

Først, mange tak for de mange input. Nu vil jeg lige prøve at svare på de spørgsmål så godt som jeg kan. Så der kan findes en mere holdbar løsning.

Jeg ved ikke om det er en kugleleje turbo. Hvordan kan jeg finde ud af det, uden at skulle flå turboen fra hinanden?

Jeg blændede vandtilgangene af for at undgå at der skulle komme skidt derind.

Afgangsflangen for olie sidder ca. 8cm højere end oliestanden i motorer, skulle det ikke være nok? Det ene billede snyder lidt, men der er fald på afgangsslangen hele vejen ned til motoren.

Kan turboen ikke holde til at der sidder en 90graders bøjning lige under afgangen?

I selve lejhuset på tuboen sidder der en restrictor. Det sorte som i kan se på olietryksslangen er et oliefilter. Det er helt rent, så den skulle ikke have manglet smørring.

Jeg mener da at en AN-12 burde være stor nok til til afgang.

Jeg har aldrig kørt uden luftfilter, jeg pillede det bare af for at kigge ind til "møllen". Vingerne på kompressorsiden fejler ikke noget. Jeg har dog ikke kigge udstødningssiden.

Trods det at der er 8cm i højde forskel kunne jeg godt frygte at det kunne være for lidt. Jeg har ikke haft afgangsslangen af for at se om der kommer olie ud, men det vil jeg prøve næste gang.

Hvordan kan man se at det er en kina turbo?
Jeg har købt den hos Westspeed.

Ja jeg har har drejet lejedelen på turboen, og ændret aktuator-armen, men dette skulle vel ikke have nogen indflydelse?

Nu har jeg lige læst det info fra Garrett´s hjemmeside, men er der nogen som kan forklare mig på nemt dansk hvad fordelen er ved en kuglelejeturbo i forhold til en med lejepander?

Håber dette kan give lidt hjælp.

Men i morgen vil jeg prøve at afmontere olieafgangen og så starte motoren. Så finder jeg da ud af om der skulle have fundet på at sætte sig noget i restrictoren der gør at smøringen kan ske at mangle.

God weekend folkens.

Mvh Jakob
'

Din olieretur munder ud under niveau.

Dvs. den mængde blanding af olie/luft/gas der kommer ud af turboladerens afgange skal løfte oliesøjlen(den strækning du er under niveau), så nu er din olieretur faktisk tryksat. Ikke meget, men den er tryksat.

Altid ud over niveau.
Altid ud et sted olien ikke render hen under kørsel.
Altid fald.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, så prøv med en evakueringspumpe, nogen bruger en alm messingpumpe fra biltema med held.

Ikke sikkert det er eneste forklaring, men det er muligheder ihvertfald.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#27 Indlæg af Blob »

Så ender det jo med at jeg kan finde en årsag til problemets opståen.

Jeg kunne ikke lige forstå hvad i mente med at slangen var under oliestanden, men det har jeg fundet ud af nu.

Så ja der har jo åbenbart vært tryk på returen.

Nu vil jeg forsøge at snakke med nogle amerikanere, hvad de har gjort med deres returslange.

Der er som I jo tidligere har nævnt to løsninger. Enten løfte turboen så den får mere "fri højde" eller lave en pumpe.

Hmm den bedste løsning må nu være at løfte selve turboén da jeg ikke er interesseret i flere pumper osv.
Mit motorrum er i forvejen tæt pakket...

Hvis man nu laver det med en pumpe, kan denne så holde til at køre tør? Jeg mener bare at der jo ikke kommer det store flow fra en turbo.
Eller hvordan laver man sådan et system?
En beholder lige under turboen hvorfra pumpen så suger? eller pumpen koblet direkte til turboen?

Men enden på historien bliver vidst at jeg piller motoren ud, og tager min gamle motor og sætter i.
Økonomien er ikke til at få lavet tingene i orden, så alle de timer man har brugt kan føles lidt spildt, men sådan er det nu en gang. Hvad man ikke dør af, gør en stærkere...

Jeg takker mange gange for hjælpen. Nyt følger når jeg får mod på tingene igen.

mvh Jakob
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#28 Indlæg af Jesper H »

Det lille oliefilter på olieslangen til turboen har indbygget restrikter i :D
Kan det ikke være fordi oliereturen knækker 90 grader lige efter turbo? På en vw 1.8 20v turbo går olieretur og på bunden af bundkaret.
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#29 Indlæg af K-FINN »

Har den røget, hvis ikke, så tror jeg ikke det er turbo'ens placering der er problemmet.
Hvis en turbo hænger for lavet, plejer den altid ryge, fordi der har været modstand i retur.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#30 Indlæg af HenrikGM »

Blob skrev:Så ender det jo med at jeg kan finde en årsag til problemets opståen.

Jeg kunne ikke lige forstå hvad i mente med at slangen var under oliestanden, men det har jeg fundet ud af nu.

Så ja der har jo åbenbart vært tryk på returen.

Nu vil jeg forsøge at snakke med nogle amerikanere, hvad de har gjort med deres returslange.

Der er som I jo tidligere har nævnt to løsninger. Enten løfte turboen så den får mere "fri højde" eller lave en pumpe.

Hmm den bedste løsning må nu være at løfte selve turboén da jeg ikke er interesseret i flere pumper osv.
Mit motorrum er i forvejen tæt pakket...

Hvis man nu laver det med en pumpe, kan denne så holde til at køre tør? Jeg mener bare at der jo ikke kommer det store flow fra en turbo.
Eller hvordan laver man sådan et system?
En beholder lige under turboen hvorfra pumpen så suger? eller pumpen koblet direkte til turboen?

Men enden på historien bliver vidst at jeg piller motoren ud, og tager min gamle motor og sætter i.
Økonomien er ikke til at få lavet tingene i orden, så alle de timer man har brugt kan føles lidt spildt, men sådan er det nu en gang. Hvad man ikke dør af, gør en stærkere...

Jeg takker mange gange for hjælpen. Nyt følger når jeg får mod på tingene igen.

mvh Jakob


Du er ellers tæt på at være i mål.

Lav en lille tank med udluftning under din turbo. Sæt pumpen til at suge direkte derfra og pumpe til din eksisterende tilslutning i bundkarret. Driv pumpen via fuelpump relæet, så passer den sig selv. Pumpen vil aldrigt køre "tør" da den jo er oliesmurt. Man kunne være rigtig fræk og samle en alm. oliepumpe fra en bil med en viskermotor, så er det HELT lowbudget....

Og så skal turboen lige laves naturligvist. Gå langt uden om kuglelejeturboer, det er alt for sart.


Hvis du vælger at løfte turboen, så husk at lave bundkarret om også....!

Nej, sæt den pumpe på, få turboen lavet(eller køb en billig glidelejetubo) og kom ud og køre.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar