GT28 død, men hvorfor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

GT28 død, men hvorfor?

#1 Indlæg af Blob »

Hej Folkens

Så er den gal igen. Bedst som man synes at kunne se lyset for enden af tunellen opstår der et nyt problem.

Jeg har været ved at køre mit MS ind i dag, og har i forbindelse med dette lavet en masse start-stop ture. Lave log, kigge log, lav justeringer osv...

Men pludselig skete der så det at min turbo begyndte at lave en meget træls lyd.
Efterfølgendehar jeg så pillet luftfilteret af og prøvet at dreje akslen med fingrene. Man kan godt dreje akslen, men så snart slipper akslen stopper den med at rotere.
Håber i ved hvad jeg mener. Førhen kunne man dreje den med fingrene, og så blev den ved med dreje lidt tid efter.

Det "eneste der vel kan være gået galt er vel bøsning eller lejet som akslen sidder i, der er kaput.

Men hvorfor er dette sket?
Kan en GT28 ikke holde til kun at køre med oliesmøring, eller skal den også have vand? Som I kan se på billederne er den lavet til at køre med vand, men dem har jeg blændet af.

Findes der en turbo som kan holde til at køre udelukende med oliesmørring. Jeg har jo svært ved at lave vandkøling, da motoren jo er en luftkølet boxer.

Jeg var bange for om der var for lidt afstand fra olie-afgang på turboen til oliehøjden i sumpen. Således den ikke kan komme af med olie. Men der er ca. 8cm. Men kan olien blive trykket op mod turboen under accelration?
Turboén er jo placeret bagved motoren.
Afgangsslangen er en AN12.

Ifølge mit olietryksmanometer er der mellem 25 og 50PSI olitryk ud til turboen. Det afhænger jo af olietemp. og omdr. Skulle det ikke være nok?

Jeg har et sepperat filter til turboen. Dette har jeg kontrolleret, og det er total rent. Så det skyldes ikke stoppe smørring.

Turboen har kørt max 250km. Så det burde ikke være en gammel opslidt hund...

Nogen der ved hvad det koster at få renoveret sådan en turbo?

Nogle der har et godt råd? Jeg er sku rimelig lost, med hvad jeg lige skal gøre.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Scanturbo.dk mener ik det kan betale sig.
www.turbomotor.dk gør det, fordi det er billigere... Ved han tager 1200 kr for at renovere en orig. toyota lader. Tror prisen er tæt på selv om det er en GT28...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: GT28 død, men hvorfor?

#3 Indlæg af HenrikGM »

Blob skrev:Hej Folkens

Så er den gal igen. Bedst som man synes at kunne se lyset for enden af tunellen opstår der et nyt problem.

Jeg har været ved at køre mit MS ind i dag, og har i forbindelse med dette lavet en masse start-stop ture. Lave log, kigge log, lav justeringer osv...

Men pludselig skete der så det at min turbo begyndte at lave en meget træls lyd.
Efterfølgendehar jeg så pillet luftfilteret af og prøvet at dreje akslen med fingrene. Man kan godt dreje akslen, men så snart slipper akslen stopper den med at rotere.
Håber i ved hvad jeg mener. Førhen kunne man dreje den med fingrene, og så blev den ved med dreje lidt tid efter.

Det "eneste der vel kan være gået galt er vel bøsning eller lejet som akslen sidder i, der er kaput.

Men hvorfor er dette sket?
Kan en GT28 ikke holde til kun at køre med oliesmøring, eller skal den også have vand? Som I kan se på billederne er den lavet til at køre med vand, men dem har jeg blændet af.

Findes der en turbo som kan holde til at køre udelukende med oliesmørring. Jeg har jo svært ved at lave vandkøling, da motoren jo er en luftkølet boxer.

Jeg var bange for om der var for lidt afstand fra olie-afgang på turboen til oliehøjden i sumpen. Således den ikke kan komme af med olie. Men der er ca. 8cm. Men kan olien blive trykket op mod turboen under accelration?
Turboén er jo placeret bagved motoren.
Afgangsslangen er en AN12.

Ifølge mit olietryksmanometer er der mellem 25 og 50PSI olitryk ud til turboen. Det afhænger jo af olietemp. og omdr. Skulle det ikke være nok?

Jeg har et sepperat filter til turboen. Dette har jeg kontrolleret, og det er total rent. Så det skyldes ikke stoppe smørring.

Turboen har kørt max 250km. Så det burde ikke være en gammel opslidt hund...

Nogen der ved hvad det koster at få renoveret sådan en turbo?

Nogle der har et godt råd? Jeg er sku rimelig lost, med hvad jeg lige skal gøre.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Er det en kuglelejeturbo?

Generelt er turboladere beregnet for vandkøling værre stillet end en beregnet kun til oliekøling når man blænder studserne af. Lejearrangementet er nærmest isoleret jo....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
esab
Nyt Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 mar 2009, 20:17

#4 Indlæg af esab »

det er da din olie retur der sidder alt for lavt olie skal jo ku løbe frit ud i bundkaret når der er den korrekte oli mængde i
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Prisen for renovering svinger meget, alt efter om du vil have orginal garrett lejer i, eller en kina.

Mener at det er 1200kr bare lejet koster, altså garrett.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

som jeg ser det så er der en lille sløjfe på din olieretur, det må der ikke være.
det ser også ud til at retur er under oliestand i sumpen.

olien skal kunne rende 100% frit ned i sumpen og helst over oliestand, jeg plejer at lave returslangen med Ø16/18mm.

det stk fitting du har på olie fremløbet er det en resistor så turboen ikke får for meget olietryk , for en kuglejejeturbo skal kun drypsmørres eller så brænder de også hurtigt af
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Jeg har ingen restriktor på mit fremløb, ud over den det der allerede sidder i en kuglelejer turbo.
Det er altså ret små huller der er der.

Men ok, den holdt så også kun 29500km, og nu der er kommet ORGINAL garrett lejer i, forventer jeg min 100000-150000km UDEN problemmer.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

først den barske besked.
mange dyre fittings, meget lidt forståelse for hvordan olien skal komme gennem turboen.
løsning nummer et. find et andet (højere) sted til din turbo.
løsning nummer to. pump olien væk fra din turbo. som det er nu er det dømt til at gå galt.
så spørgsmålet der er stillet allerede en gang, er det en kuglelejeturbo?
så det VIGTIGSTE. lad vær med at miste modet. alle der laver noget laver fejl.
MVH søren
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#9 Indlæg af BANDIT »

Hvor mange mm er din returslange
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#10 Indlæg af Wankel »

AN-12 = 12/16 = 19,05mm
Besvar