Olietilførsel og andre spg. om T3 lader

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#21 Indlæg af Zorak »

Der er ikke tryk på returen, det falder med hjælp af tyngdekraften...
Senest rettet af Zorak 06 nov 2007, 22:24, rettet i alt 1 gang.
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#22 Indlæg af klyfax »

Zorak skrev:Der er ikke tryk på returen, det falder med hjælp af tyngdekraften... Og hvis returen sidder under oliestanden vil slangen blive fyldt op med olie til der begynder at komme olie ud ved pakdåserne i turboen..


Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#23 Indlæg af tyson2 »

klyfax skrev:
Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

#24 Indlæg af Thyregod »

tyson2 skrev:
klyfax skrev:
Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Kan det gøres uden at skulle hive motoren ud?

Er det bare af med bundkar også bor et hul i blokken og bagefter svejse en studs på ?
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#25 Indlæg af Martin! »

Ville også som tyson2 skriver smide det i blokken på en m20 motor da der stor set ingen bundkar er på sådan en.. Skal se om jeg kan finde mål på hvor det hul skal bores.. Var selv i gang med en m20b25 til min e30 men blev aldrig færdi..
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#26 Indlæg af johan o r »

Stadig ingen der svarede på mandens spørgsmål,

Hvorfor SKAL der være fald på røret, når der er tryk på den ene side, og ikke tryk på den anden side???


Jeg ved det ikke men ville gerne høre svaret..

Har selv oplevet at der kommer meget røg ud af udstødningen. hvis diameteren ikke har været stor nok, eller ikke fald nok på returen..

har set en kammerat (( fra jylland )) lave efter monteret turbo på en carina diesel, MED RETUR I OLIEDÆKSLET :gnaek:

Der var da også en video herinde, men en Amrikaner bil, me turboer monteret nede ved bagpotterne. hvordan med olieretur der???
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#27 Indlæg af Morten VJ »

johan o r skrev:Stadig ingen der svarede på mandens spørgsmål,

Hvorfor SKAL der være fald på røret, når der er tryk på den ene side, og ikke tryk på den anden side???


Jeg ved det ikke men ville gerne høre svaret..

Har selv oplevet at der kommer meget røg ud af udstødningen. hvis diameteren ikke har været stor nok, eller ikke fald nok på returen..

har set en kammerat (( fra jylland )) lave efter monteret turbo på en carina diesel, MED RETUR I OLIEDÆKSLET :gnaek:

Der var da også en video herinde, men en Amrikaner bil, me turboer monteret nede ved bagpotterne. hvordan med olieretur der???

Da de tætningsringe der sidder på akslen ikke kan tåle nogen som helst form for tryk.
Et krumtapshus veentilations system der ikke virker optimalt kan få turboen til at ryge.
Så frit fald, store dimensioner, og ingen form for tryk. er reglen for returen fra turboen. Og studsen under olien i bundkarret giver tryk.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#28 Indlæg af tyson2 »

Thyregod skrev:
tyson2 skrev:
klyfax skrev:
Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Kan det gøres uden at skulle hive motoren ud?

Er det bare af med bundkar også bor et hul i blokken og bagefter svejse en studs på ?


Lige præcis, men det kan godt være noget lort og svejse. Især hvis den skal pege skråt op mod turboen.
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

#29 Indlæg af Thyregod »

tyson2 skrev:
Thyregod skrev:
tyson2 skrev:
klyfax skrev:
Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Kan det gøres uden at skulle hive motoren ud?

Er det bare af med bundkar også bor et hul i blokken og bagefter svejse en studs på ?


Lige præcis, men det kan godt være noget lort og svejse. Især hvis den skal pege skråt op mod turboen.


Så er det vel bare at bore skråt, og sætte et rør igennem og svejse det sammen udenpå.

Men hvor skal hullet være ?
Det behøves vel ikke være så præcis
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#30 Indlæg af klyfax »

Morten VJ skrev:Og studsen under olien i bundkarret giver tryk.


Hvordan det, hvis røret er stort nok til at der kan ske en hurtig nok udligning af olien?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar