for varm RST

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#11 Indlæg af Yugo Turbo »

er der ikke vand i olien eller olie i vandet? hvordan med udstødningen er der farver på? hvis der er hvid farve æder den vandet, blå = olie, Sort = for fed blanding.
i med en kompressionstester og se om der er forskel på hullerne, men det kan da ikke være nyt stof for dig det her tinasmartin...
held og lykke Lars

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

En lowbudget løsning kan være at skrælle et tændrør for indhold, svejse en rørstuds på med en stump slange og en lynkobling. Sætte cyl1 så begge ventiler er lukket, og blokere motorens rotation.

Så kan man sætte lufttryk på cylinderen, og bobler den nu, så er løbet kørt:noget er revnet.

Den slags kogning du beskriver kan forekomme vis du har for lidt flow i vandsystemet.Feks termostat, eller en død pumpe.
Sjældnere kan en motor blive sat til i rustskaller, således at cirkulationen er delvist ødelagt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

tinasmartin skrev:
skou skrev:jeg har faktisk lidt det samme problem med min RST.... jeg har dig en mistanke om at MIN får for lidt køleluft ind forfra, da jeg har monteret en stor intercooler som fylder ud mellem køler og kofanger...
skou


larses kører med charger cooler så det er i hans tilfælde ikke det der er i vejen......

jeg har 2 mistanker til hans motor, efter den har fået nye stempler i så er det kommet og de nye stempler er vidst en "lille" smulle større end dem der sad i, så jeg ved ikke om det er dem der killer sig op og ned i cylinderen og skaber meget friktions varme.... eller det kunne være blandingen, at den ikke for den rigtige blanding, og faktisk kører for mager og deraf bliver varm......

nogen der kan huske hvor meget spille rum der skal være til et stempel?.....

Kom igen vist nok en lille smule større, og cylinderene er vist nok lidt slidte ? = så det passer sku nok :lol:
Når i får styr på jeres spillerum mellem cyl, og stempel, som vist nok er korrekt :?: , og den stadig bliver for varm. så prøv at undersøge køleren, er den blokeret af skidt, ellers kan der blive tale om en større køler, eller olie køler. Da mere effekt giver en større varme udvikling. Luft temperaturen har en stor indflydelse på køling af motor, og da temperaturen er steget ret kraftigt på det seneste kan dette være årsagen :?
En for mager blanding, tror jeg ikke kan give disse symptomer, da jeg har kørt med for fed, og for mager blanding uden udsving på motortempen, iflg. mine datalogs.

MVh

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#14 Indlæg af mh »

bilen er FULDSTÆNDIGT standart ud over charger cooleren..... der er hverken skruet i ladetryk eller noget som helst (kun en chipning men den har den hele tiden kørt med)

vand og olie er ikke blandet på nogen måde...

vandpumpen har vi haft snakket om at det var en mulighed men den cirkulere fint... ind til motoren bliver varm så kan man ikke se det fordi vandet koger....

når jeg siger stemplerne er en "LILLE" smulle større så snakker jeg om at oem der sad i var 79,75 og dem der blev puttet i de så har været 79,90 måske.... (kun som eksempel) det er ikke nye stempler men originale rs turbo stempler som er blevet sat i men i en anden original størrelse.... (brugte)...

køleren er ny

der er heller ingen fejl farver på udstødningen

den med tryk på cylinderen var en mulighed vi har da trykdimsen på hylden..... (ikke udboret tændrør man kan købe en rigtigt hos biltema bare husk at tage den lille retur ventil ud før i bruger den)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

Hvis vi ser bort fra stemplerne, så kan det være en meget lille lækage i kølesysemet, der laver en luftlomme i systemet, og blokere for vandgennem strømningen igennem motoren, lidt ala damplomme i bremsesystemet.
prøv at trykprøve kølersystemet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

#16 Indlæg af Whosa »

Jeg køre med 0,7 bar og en Pace intercooler som sidder foran halvdelen af køleren, og har ingen problemer, selv om jeg lukker op for svinet.
Jeg har hørt om det før, du kan jo prøvet at sætte en større blæser på eller som en kammaret gjorde , sætte 2 stk blæser ud foran. Så skal den altså komme ned i temp. ellers er det inde i motoren at fejlen ligger.
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#17 Indlæg af mh »

når bilen kører som 112% standart så SKAL den kunne holde tempen. nede så ikke noget med at blæse mere på den så hellere finde den evt. interne fejl :wink: det andet er lidt hovsa løsningen vi vil undgå...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
michael d

#18 Indlæg af michael d »

evt "rens" kølesystemet ud og prøv at monter en ny termostat

er det en motor der har stået stille længe ?
skou

#19 Indlæg af skou »

for lige at få det på det rene hvad er en "charge cooler" ?

jeg tror altså det er fordi den får for lidt luft i sommervarmen.... hvis man blokkerer luft gennemgangen ind til køleren kan den jo ikke køle... logisk...

hvor stor er den "charge køler" ?


for mit eget vedkommende fylder IC'en HELT ud imellem kofanger og køler, og fylder det hele...

den bliver varm når jeg kører hurtigt (over 130) eller ved langsom kørsel....

blæseren kører næsten konstant...

nok ikke det bedste... VED det jo godt.. men skal osse ha gjort noget ved det..

hvordan finder man ud af om vandet cirkulerer ordentligt ? har en ret ny pumpe på så....

skou
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#20 Indlæg af Minilars »

en charger cooler er en vandkølet intercooler den fylder det samme som den orginale i breden men er ca dobbelt så tyk.. den har så sin egen køler der sidder så den ikke tager luften fra den alm. og sin egen el pumpe.. der er også en helt ny thermostat i fra ford der åbner ved 86g.
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Besvar