Lettet svinghjul og turbo ??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
bmwmanden
Medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Geografisk sted: Vejle

#11 Indlæg af bmwmanden »

Hej

Jeg ville nu heller ikke ofre penge på at få lettet svinghjulet på en turbomotor, jeg vil næsten anbefale dig ikke at gøre det. Et lettet svinghjul gør motoren mere omdrejningsvillig, hvilket jo ikke altid er en fordel på en turbomotor, med mindre den i forvejen kan tage mange omdr. og din turbo er koloenorm stor og har brug mange omdr. for at komme igang. Et lettere svinghjul vil give en smule langsommere mellemacceleration, da et tungt svinghjul jo udvikler flere Nm, hvilket man har mere brug for på en turbomotor. Min nuværende motor kan tage op til 7500 omdr. men jeg kører den kun ud til ca 6000 omdr. fordi den mister alt sit moment over de 6000 omdr.....
Selvom det ikke koster alverden at få lettet svinghjulet, så ville jeg hellere bruge pengene på noget andet der gavner en turbomotor mere
BMW ---> Best Motor in the World!
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#12 Indlæg af Kim Frederiksen »

en motor med højt ladetryk vil tage omdrejninger hurtigere end en 2-takts crossmaskine når den har ladetryk og vil derfor være svær at skifte gear i uden at belaste transmissionen MEGET!
-- If it has wheels, I can race it --
Gæst

#13 Indlæg af Gæst »

Jeg kan ikke rigtig få øje på ulemberne, udover et lille momenttab ved mellemaccelration.
Hurtigere opspindingstid i gearene, betyder i min verden hurtiger tider !?!

Betyder et afvejet svinghjul egentlig alverden på en turbomotor, da der jo er masser af moment at give af i forvejen....?

Mvh Jakob
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#14 Indlæg af lqs »

svinghjulets vægt hverken hæver eller sænker momentet! at man KAN få en måling til at se sådan ud er så noget andet......vægten har heller intet at sige for holdbarheden ved høje RPM. ulemperne er dem der er beskrevet.....hvis du ikke kan se eller forstå dem, er det sikkert fordi du ikke har prøvet en bil med en sådan momentkurve......kommer du til RX? så er der rig mulighed for at se problemet i virkeligheden. MVH. søren
Gæst

#15 Indlæg af Gæst »

Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se hvordan kortere tid fra at ladetrykket slår til og indtil at begrænseren slår til i rpm/gearene kan være en ulembe? - jo hurtigere vi kan trække bilen ud i gearene jo hurtigere accelerer bilen vel???

Er det forkert?

Hvad er RX?

Mvh Jakob
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#16 Indlæg af Bror Fusk »

RX = Race X på vandel
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#17 Indlæg af lqs »

problemet hedder HJULSPÆN! MVH. søren
Gæst

#18 Indlæg af Gæst »

Hvis bilen laver hjulspind er det jo ikke hk/nm der fejler noget, men bilens vejgreb !!!

Et tungere svinghjul kan undgå hjulspind ved at nedsætte accelrationen/rpm-tiden med vægten og kan derfor ikke SAMTIDIG give hurtigere tider/samme tider !!!

Det kan godt være at bilen ikke laver hjulspind med et tungere svinghjul, men det er da kun fordi motoren er blevet tungere at slæbe rundt på og dermed har mistet hk på hjulene.


Jakob
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#19 Indlæg af nmb1022 »

Lqs> Det handler vel bare om at kunne styre sin bil :wink: :wink:
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#20 Indlæg af lqs »

vægten på svinghjulet har INTET med heste eller moment at gøre. så fat det dog!!!! som tidligere skrevet er dette kun mine egne erfaringer.....der var også engang hvor jeg ikke forstod at en bil kunne TABE ladetryk ved at lave hjulspæn.........MVH. søren
Besvar