Lettet svinghjul og turbo ??
Redaktør: Moderatorer
- bmwmanden
- Medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
- Geografisk sted: Vejle
Hej
Jeg ville nu heller ikke ofre penge på at få lettet svinghjulet på en turbomotor, jeg vil næsten anbefale dig ikke at gøre det. Et lettet svinghjul gør motoren mere omdrejningsvillig, hvilket jo ikke altid er en fordel på en turbomotor, med mindre den i forvejen kan tage mange omdr. og din turbo er koloenorm stor og har brug mange omdr. for at komme igang. Et lettere svinghjul vil give en smule langsommere mellemacceleration, da et tungt svinghjul jo udvikler flere Nm, hvilket man har mere brug for på en turbomotor. Min nuværende motor kan tage op til 7500 omdr. men jeg kører den kun ud til ca 6000 omdr. fordi den mister alt sit moment over de 6000 omdr.....
Selvom det ikke koster alverden at få lettet svinghjulet, så ville jeg hellere bruge pengene på noget andet der gavner en turbomotor mere
Jeg ville nu heller ikke ofre penge på at få lettet svinghjulet på en turbomotor, jeg vil næsten anbefale dig ikke at gøre det. Et lettet svinghjul gør motoren mere omdrejningsvillig, hvilket jo ikke altid er en fordel på en turbomotor, med mindre den i forvejen kan tage mange omdr. og din turbo er koloenorm stor og har brug mange omdr. for at komme igang. Et lettere svinghjul vil give en smule langsommere mellemacceleration, da et tungt svinghjul jo udvikler flere Nm, hvilket man har mere brug for på en turbomotor. Min nuværende motor kan tage op til 7500 omdr. men jeg kører den kun ud til ca 6000 omdr. fordi den mister alt sit moment over de 6000 omdr.....
Selvom det ikke koster alverden at få lettet svinghjulet, så ville jeg hellere bruge pengene på noget andet der gavner en turbomotor mere
BMW ---> Best Motor in the World!
-
Kim Frederiksen
- Senior Medlem
- Indlæg: 255
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
- Geografisk sted: København
-
Gæst
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
svinghjulets vægt hverken hæver eller sænker momentet! at man KAN få en måling til at se sådan ud er så noget andet......vægten har heller intet at sige for holdbarheden ved høje RPM. ulemperne er dem der er beskrevet.....hvis du ikke kan se eller forstå dem, er det sikkert fordi du ikke har prøvet en bil med en sådan momentkurve......kommer du til RX? så er der rig mulighed for at se problemet i virkeligheden. MVH. søren
-
Gæst
-
Bror Fusk
- Medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
- Geografisk sted: Nordjylland
RX = Race X på vandel
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
-
Gæst
Hvis bilen laver hjulspind er det jo ikke hk/nm der fejler noget, men bilens vejgreb !!!
Et tungere svinghjul kan undgå hjulspind ved at nedsætte accelrationen/rpm-tiden med vægten og kan derfor ikke SAMTIDIG give hurtigere tider/samme tider !!!
Det kan godt være at bilen ikke laver hjulspind med et tungere svinghjul, men det er da kun fordi motoren er blevet tungere at slæbe rundt på og dermed har mistet hk på hjulene.
Jakob
Et tungere svinghjul kan undgå hjulspind ved at nedsætte accelrationen/rpm-tiden med vægten og kan derfor ikke SAMTIDIG give hurtigere tider/samme tider !!!
Det kan godt være at bilen ikke laver hjulspind med et tungere svinghjul, men det er da kun fordi motoren er blevet tungere at slæbe rundt på og dermed har mistet hk på hjulene.
Jakob
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46