Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Jeg ville nu heller ikke ofre penge på at få lettet svinghjulet på en turbomotor, jeg vil næsten anbefale dig ikke at gøre det. Et lettet svinghjul gør motoren mere omdrejningsvillig, hvilket jo ikke altid er en fordel på en turbomotor, med mindre den i forvejen kan tage mange omdr. og din turbo er koloenorm stor og har brug mange omdr. for at komme igang. Et lettere svinghjul vil give en smule langsommere mellemacceleration, da et tungt svinghjul jo udvikler flere Nm, hvilket man har mere brug for på en turbomotor. Min nuværende motor kan tage op til 7500 omdr. men jeg kører den kun ud til ca 6000 omdr. fordi den mister alt sit moment over de 6000 omdr.....
Selvom det ikke koster alverden at få lettet svinghjulet, så ville jeg hellere bruge pengene på noget andet der gavner en turbomotor mere

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: København
en motor med højt ladetryk vil tage omdrejninger hurtigere end en 2-takts crossmaskine når den har ladetryk og vil derfor være svær at skifte gear i uden at belaste transmissionen MEGET!

Titel:
Jeg kan ikke rigtig få øje på ulemberne, udover et lille momenttab ved mellemaccelration.
Hurtigere opspindingstid i gearene, betyder i min verden hurtiger tider !?!

Betyder et afvejet svinghjul egentlig alverden på en turbomotor, da der jo er masser af moment at give af i forvejen....?

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem

svinghjulets vægt hverken hæver eller sænker momentet! at man KAN få en måling til at se sådan ud er så noget andet......vægten har heller intet at sige for holdbarheden ved høje RPM. ulemperne er dem der er beskrevet.....hvis du ikke kan se eller forstå dem, er det sikkert fordi du ikke har prøvet en bil med en sådan momentkurve......kommer du til RX? så er der rig mulighed for at se problemet i virkeligheden. MVH. søren

Titel:
Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se hvordan kortere tid fra at ladetrykket slår til og indtil at begrænseren slår til i rpm/gearene kan være en ulembe? - jo hurtigere vi kan trække bilen ud i gearene jo hurtigere accelerer bilen vel???

Er det forkert?

Hvad er RX?

Mvh Jakob

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
RX = Race X på vandel

Titel:
Mester Medlem

problemet hedder HJULSPÆN! MVH. søren

Titel:
Hvis bilen laver hjulspind er det jo ikke hk/nm der fejler noget, men bilens vejgreb !!!

Et tungere svinghjul kan undgå hjulspind ved at nedsætte accelrationen/rpm-tiden med vægten og kan derfor ikke SAMTIDIG give hurtigere tider/samme tider !!!

Det kan godt være at bilen ikke laver hjulspind med et tungere svinghjul, men det er da kun fordi motoren er blevet tungere at slæbe rundt på og dermed har mistet hk på hjulene.

Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Lqs> Det handler vel bare om at kunne styre sin bil :wink: :wink:

Titel:
Mester Medlem

vægten på svinghjulet har INTET med heste eller moment at gøre. så fat det dog!!!! som tidligere skrevet er dette kun mine egne erfaringer.....der var også engang hvor jeg ikke forstod at en bil kunne TABE ladetryk ved at lave hjulspæn.........MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time