Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2004, 02:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
Hej

Jeg ville nu heller ikke ofre penge på at få lettet svinghjulet på en turbomotor, jeg vil næsten anbefale dig ikke at gøre det. Et lettet svinghjul gør motoren mere omdrejningsvillig, hvilket jo ikke altid er en fordel på en turbomotor, med mindre den i forvejen kan tage mange omdr. og din turbo er koloenorm stor og har brug mange omdr. for at komme igang. Et lettere svinghjul vil give en smule langsommere mellemacceleration, da et tungt svinghjul jo udvikler flere Nm, hvilket man har mere brug for på en turbomotor. Min nuværende motor kan tage op til 7500 omdr. men jeg kører den kun ud til ca 6000 omdr. fordi den mister alt sit moment over de 6000 omdr.....
Selvom det ikke koster alverden at få lettet svinghjulet, så ville jeg hellere bruge pengene på noget andet der gavner en turbomotor mere

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2004, 23:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 13:13
Indlæg: 255
Geografisk sted: København
en motor med højt ladetryk vil tage omdrejninger hurtigere end en 2-takts crossmaskine når den har ladetryk og vil derfor være svær at skifte gear i uden at belaste transmissionen MEGET!

_________________
-- If it has wheels, I can race it --


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2004, 10:22 
Jeg kan ikke rigtig få øje på ulemberne, udover et lille momenttab ved mellemaccelration.
Hurtigere opspindingstid i gearene, betyder i min verden hurtiger tider !?!

Betyder et afvejet svinghjul egentlig alverden på en turbomotor, da der jo er masser af moment at give af i forvejen....?

Mvh Jakob


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2004, 15:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
svinghjulets vægt hverken hæver eller sænker momentet! at man KAN få en måling til at se sådan ud er så noget andet......vægten har heller intet at sige for holdbarheden ved høje RPM. ulemperne er dem der er beskrevet.....hvis du ikke kan se eller forstå dem, er det sikkert fordi du ikke har prøvet en bil med en sådan momentkurve......kommer du til RX? så er der rig mulighed for at se problemet i virkeligheden. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2004, 15:41 
Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se hvordan kortere tid fra at ladetrykket slår til og indtil at begrænseren slår til i rpm/gearene kan være en ulembe? - jo hurtigere vi kan trække bilen ud i gearene jo hurtigere accelerer bilen vel???

Er det forkert?

Hvad er RX?

Mvh Jakob


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2004, 19:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
RX = Race X på vandel

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2004, 07:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
problemet hedder HJULSPÆN! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2004, 09:13 
Hvis bilen laver hjulspind er det jo ikke hk/nm der fejler noget, men bilens vejgreb !!!

Et tungere svinghjul kan undgå hjulspind ved at nedsætte accelrationen/rpm-tiden med vægten og kan derfor ikke SAMTIDIG give hurtigere tider/samme tider !!!

Det kan godt være at bilen ikke laver hjulspind med et tungere svinghjul, men det er da kun fordi motoren er blevet tungere at slæbe rundt på og dermed har mistet hk på hjulene.


Jakob


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2004, 13:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Lqs> Det handler vel bare om at kunne styre sin bil :wink: :wink:

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2004, 15:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
vægten på svinghjulet har INTET med heste eller moment at gøre. så fat det dog!!!! som tidligere skrevet er dette kun mine egne erfaringer.....der var også engang hvor jeg ikke forstod at en bil kunne TABE ladetryk ved at lave hjulspæn.........MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team